Tråden för spår

Bukefalos 30 år!

Mint fick ett ickeförarspår igår, 1000m ungefär, 2h liggtid och alla apporter med utan problem!
Kul spår med mycket terrängskiften där sista biten gick i mossig skog. Han är helt otrolig att gå efter och titta på när han jobbar i spåret och hur han tar sig an klurigheter! Kommer han av spåret slår han direkt ner på tempot och stoppar näsan djupare ner i marken och väl på spåret rycker det till i linan och bär iväg igen -inga tveksamheter eller osäkerhet alls!
Otroligt lättläst och jag litar på honom till 100%!

Testar fråga här istället för valptråden. Vid vilken ålder brukar man kunna börja spårkurs? Jag vet inte om jag vågar börja själv innan kurs, var över 20 år sen jag sysslade med spår. Men ni som börjar själva, vid vilken ålder? Finns ingen kurs (ganska dåligt utbud där jag bor) så kan jag ta privatlektioner för att komma igång.

Testar fråga här istället för valptråden. Vid vilken ålder brukar man kunna börja spårkurs? Jag vet inte om jag vågar börja själv innan kurs, var över 20 år sen jag sysslade med spår. Men ni som börjar själva, vid vilken ålder? Finns ingen kurs (ganska dåligt utbud där jag bor) så kan jag ta privatlektioner för att komma igång.
När som helst så länge instruktören är okej med det och vet hur man anpassar innehåll till valp. Jag har spårat mycket med mina valpar, både personspår och viltspår.

Beroende på kursupplägg så ”så snart hunden kan vänta tryggt i bil”. Spårkurser jag gått eller hållit i har i regel varit heldagarsövningar i grupp, så det blir ju en del väntan. (med privat tränare kanske man ses och tränar på annat vis)

Beroende på kursupplägg så ”så snart hunden kan vänta tryggt i bil”. Spårkurser jag gått eller hållit i har i regel varit heldagarsövningar i grupp, så det blir ju en del väntan. (med privat tränare kanske man ses och tränar på annat vis)
Tror att de ibland kör "spårhelg" och liknande här och tänker att det blir för mycket i början. Ena instruktören på brukshundklubben kör även privatträningar så tänker att hon borde kunna hjälpa mig komma igång, hoppas jag.

Jag brukar börja med nosövningar direkt valpen kommer hem. Få måltiden serverad utspridd på marken, små godisrutor som sedan mynnar ut i korta spår med "jackpot" som spårslut osv.

När det gäller kurs brukar kravet vara att valpen fått 12v vaccinet.

Hade tänkt lite snabbt mysspår, men det blev störningsträning 😅

Snirklade ihop 580 m runt gården med hjälp av serpentiner och (spets)vinklar. GPS:en klarar ju inte den detaljnivån, så ser smått psykotiskt ut.

IMG_8836.webp

När vi går ut och ska ta spåret kommer två människor med hund gåendes längs vägen rakt igenom vårt spår. Jaja, det får hon sortera ut tänker jag och vi börjar spåra. Men då vänder det andra ekipaget och börjar gå efter oss 😂 Kändes inte helt schysst att hon skulle hålla fokus på ett så trixigt spår med en skällande, okänd hund 20 meter bakom så vi tog helt sonika och gick ett varv runt gården så att den hann försvinna — igen, över spåret. (därför två röda varv)

Sen på’t igen, och hon gjorde det sååå bra 👏 På blankis, täta vinklar och en massa störningar! Lite högt tempo pga megamotiverad, men hon löste varenda klurighet. Bästa Bellan! 💕

Ikväll tränade vi hårda spår igen. Hon har fattat spåruppgiften i den nya miljön, men det är klart klurigt med drag och vindar från flera håll och många störningar. Men det är ju därför vi gör det, rolig utmaning :)

IMG_8948.webp

Igår tävlade jag FH1 med Fluffet.
Hade anmält bara för skojs skull och för att en klubbkompis skulle dit.Det visade sig att alla i klass 2 och 3 fick bryta spåren, utom en som kom runt med med icke godkända poäng.
Så förhoppningen var inte jättehög när det var dags för klass 1. Men det gick riktigt bra, 88 poäng av 100 så nu kan man träna för 2an om man vill. :)

Messenger_creation_22B14C3A-9D91-4888-8351-506EFF927ACB.webp
Har spårat med både Leffe och Sivan för första gången sen i höstas. Det gick ganska bra. Dock väldigt mycket störningar och vi, (mest jag) var lite ringrostiga. Ska försöka ta mej i kragen nu och komma igång igen. Har anmält mej till en kurs med inspirationsspår. Får hoppas den blir av. Tror vi kan behöva det.

Hej alla! Blir så inspirerad av att läsa om era turer i spåret. Tänkte jag skulle skriva för att kanske kicka igång mig själv lite mer. Vi har börjat babyspåra lite, men har svårt att få till det bra - bor i stan och vet inte riktigt hur jag ska göra det bäst. Har ni några tips på hur man bäst får till det när det är så mycket folk och störningar runtomkring i början? Har lagt sent på kvällen, men hararna är överallt och den ultimata störningen. Terrängen är inte heller optimal runtom oss, blir väldigt brötig skog eller stig och det känns inte optimalt. Vet inte heller om vi egentligen får använda detta som spårmarker, men tänker om jag bara lägger några få korta personspår på olika platser varje gång så är det ingen fara.

Vi gick en liten introduktionskurs som bara gav lite info om hur vi skulle lägga första spåret och fortsätta lite lätt därifrån, men har väldigt dålig koll på vad jag borde tänka på inför att träna så jag inte skjuter mig i foten för tävling om vi skulle vilja dit i framtiden. Exakt vad gör jag när hon går fel? Kursledaren sa att jag skulle stanna och bara vänta nu i början tills jag var säker på att hon kunde uppgiften, men hur vet jag ifall hon fattat? För andra tipset var att inte lära hunden att jag kan spåra, utan ge henne fria tyglar.

Finns det någon som tränar spår i gbg-regionen och vill ha sällskap är vi superglada att ta med fika!

Hej alla! Blir så inspirerad av att läsa om era turer i spåret. Tänkte jag skulle skriva för att kanske kicka igång mig själv lite mer. Vi har börjat babyspåra lite, men har svårt att få till det bra - bor i stan och vet inte riktigt hur jag ska göra det bäst. Har ni några tips på hur man bäst får till det när det är så mycket folk och störningar runtomkring i början? Har lagt sent på kvällen, men hararna är överallt och den ultimata störningen. Terrängen är inte heller optimal runtom oss, blir väldigt brötig skog eller stig och det känns inte optimalt. Vet inte heller om vi egentligen får använda detta som spårmarker, men tänker om jag bara lägger några få korta personspår på olika platser varje gång så är det ingen fara.

Vi gick en liten introduktionskurs som bara gav lite info om hur vi skulle lägga första spåret och fortsätta lite lätt därifrån, men har väldigt dålig koll på vad jag borde tänka på inför att träna så jag inte skjuter mig i foten för tävling om vi skulle vilja dit i framtiden. Exakt vad gör jag när hon går fel? Kursledaren sa att jag skulle stanna och bara vänta nu i början tills jag var säker på att hon kunde uppgiften, men hur vet jag ifall hon fattat? För andra tipset var att inte lära hunden att jag kan spåra, utan ge henne fria tyglar.

Finns det någon som tränar spår i gbg-regionen och vill ha sällskap är vi superglada att ta med fika!

Jag har ingen erfarenhet av prov (förutom viltspår) och är själv nybörjare, så du får ta detta för vad det är. Jag upplever hur som helst att brötig terräng med mycket vegetation är enklare för min hund att följa, om än lite besvärligt för mig i andra änden av linan. Lägger även i stigar och på grusväg och det fungerar fint. Vet inte vad det är för grönområden nära dig, men om man får promenera där med hund så borde det ju vara lugnt? Det är skillnad om du drar klöv eller något som kan störa eventuella eftersök vid viltvård tänker jag.

Personligen försöker jag att undvika att hjälpa till om han tappar spåret. Jag försöker dock att uppmuntra lite när han försöker hitta det igen. Vet inte om det är rätt, men det verkar funka för oss! Nu är min vovve väldigt taggad på att spåra, så jag har inga problem med motivationen. Jag hade kanske lagt enkla spår i vegetation och belönat rikligt om jag var du. Kanske öva på att markera föremål, så att du kan belöna ofta?

Med detta sagt tror jag inte att du kommer att ångra inlärningsfasen. Vi spårar flera gånger i veckan och det är ganska enkelt att få till när man har rutin. Jag bara lägger spåren innan promenad och så går vi spåret efteråt. Finns inget som gör min hund gladare och mer nöjd och det är löjligt tillfredsställande att se honom jobba. Lätt att göra svårare med vinklar, liggtid osv också.

Tack Krumben för fint svar!

Ska tänka på det, ska kanske också överväga att skaffa en specifik spårsele också för att förstärka vad vi håller på med. Nu byter jag bara till annan lina - men för att göra det supertydligt till en början. Men tycker det är svårt att hålla raka linjer i terräng, så blir lite böjar trots ambition om att det ska gå rakt in i skogen. Är väl egentligen mig det förvirrar mer än henne änsålänge..

Vi är taggade på en ny ryggsäck som förhoppningsvis kommer möjliggöra att vi cyklar till bättre marker, men det kommer nog vara en liten inkörningsperiod på den innan.

hur brukar man göra med apporter? Det som visades på kursen var att de ska apporteras, eller om det heter så när de överlämnas i handen - men liggmarkeringar verkar också vara en grej när jag läser här. Varför väljer man det ena eller andra?

I bruksspåret kan de både apportera apporten och ha en passiv markering (sitt, ligg eller frys). Vad man väljer är olika. En del väljer det hunden bjuder på enklast, vissa har andra kriterier.

Vad gäller träning av själva spåret så hade jag, i ditt läge @vilseniskogen med mycket störningar, kört en stund med enkla och korta spår och en dunderbelöning i slutet för att höja motivationen för arbetet. Därefter brukar spåret i sig bli motivering nog.

Huruvida man ska styra eller ej är olika filosofier. Båda varianterna kan funka toppen. Jag upplever att mina bruks- och viltspår främjas av att träna lydnadsspår också.

Jag och Tilda går en ny spårkurs nu (3e tillfället idag) med apporter för första gången. Tidigare kurser (personspår och id-sök) Har det ju varit föremål i spåret och inte apporter I trä. Men hon hittar dom och markerar fint :) hon stannar och duttar på dom med nosen, väldigt tydliga markeringar.
Idag har vi gått vårat svåraste spår någonsin, 460 meter i snårigt blåbärsris och sly-röjd skog som var väldigt kuperad (skulle varit 300 meter 🙈) och liggtid 1 Tim och 20 min. Sista 100 meterna kroknade hon av lite och behövde lite stöd och uppmuntran för att orka hålla i och följa spåret.
Första gången jag använt dog tracks, glömde markera var apporterna låg (1 efter 50 meter, nr 2 50 meter efter vinkel, sen slutapport) och lyckades tydligen inte starta den igen när tilda skulle gå spåret vilket jag inte såg förrän jag skulle stänga av den🤦🏼‍♀️
Vi skulle gå 100 meter, göra en 90 graders vinkel, gå 100 meter, sen 90 grader vinkel och gå sista 100 meterna, första vinkeln blev jättebra, sen glömde jag hålla koll på appen hur jag gick 😂 jaja, första gången för allt.
Screenshot_2025-05-07-20-49-53-959_se.nabo.dogtracks-edit.webp

Vi körde ett spår ikväll på 900 m, med 2:45 h liggtid, mest torra lavar men lite skiften och väg att passera. Eftersom hon är i löpen är hon rätt disträ 🙄 så det blev inte direkt vårt bästa hittills men vi tog oss runt.

C5EFED5A-E232-46C3-B543-62C3EACE9CEE.webp

Nu lyckades jag komma ihåg att starta appen när tilda gick spåret 😅 glömde dock flagga den tredje apporten och glömde markera att hon tog den första 😅🙈
Blåser nästan storm, lite lugnare i skogen men ändå rätt mycket vind, är väldigt imponerad över henne! Bara ett ställe vi gick lite utanför, och så var hon på väg att tappa det I slutet då hon blev lite störd av de andra hundarna som skällde (spår slutet var ganska nära våra bilar) men plockade upp sista biten och hittade slutrapporten fint 🌸 hon är så duktig min lilla whippa! Glömde stänga av appen när vi var klara också, det är lite av en inkörningsperiod på det här med spårapp haha!

Screenshot_2025-05-14-19-38-24-318_se.nabo.dogtracks-edit.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka