Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men tack snälla! Har inte tänkt så mkt på om jag har "bildöga"men jag har alltid varit intresserad av färg och form (i form av mode/inredning). Sen tror jag att jag är hyfsat musikalisk också (min pappa var yrkesmusiker så växte upp med musik). Har btw börjat spela piano också! :D
Mode och inredning är ju också bild och form och det syns väldigt väl att du är van att uttrycka det tycker jag! Jag älskar hur "stiliserade" målningarna är. (är det ett ord? 😅 ) samtidigt som de är personliga.
Strösslar lite guld och glitter, det är verkligen helsköna bilder!
 
Om det är han själv som tagit fotot gör det förstås stor skillnad, att använda fotot som förlaga till en målning blir då mer som ett konstärligt samarbete tycker jag :)

Ja men precis! Jag funderar på att göra en "dans-serie" liksom. Men just nu har jag snöat in på konstiga djur-porträtt. Akvariekvinnan är delvis inspirerad av ett gammalt modereportage från Vogue (jag har mailat med fotografen där så det är chill) men såklart har hon ju inget akvarium på huvudet där :D

Nu har jag funderat ut en mkt märklig komposition bestående av grannen som modell, en MUS (haha) och en svärm av fjärilar :D
 
Jag håller med om att det syns att du har någon sorts koll på färg och form. Dina målningar är ju också till sin komposition ganska "rummiga". Och återspeglar ju också din rätt extroverta klädstil. :)

Det är kul med den där lite rått oskolade tekniken du använder, i kombination med ett uppenbart medvetet öga för färg och form.

Men, jobbar inte du? Du verkar måla hela tiden?
 
Jag håller med om att det syns att du har någon sorts koll på färg och form. Dina målningar är ju också till sin komposition ganska "rummiga". Och återspeglar ju också din rätt extroverta klädstil. :)

Det är kul med den där lite rått oskolade tekniken du använder, i kombination med ett uppenbart medvetet öga för färg och form.

Men, jobbar inte du? Du verkar måla hela tiden?

Tack för ditt inlägg! Funderar dock på att "skola mig" med en kurs :D
Jag jobbar deltid :)

Roade mig med att lägga min första målning mot min senaste. Jag har nu målat ca 1,5 månad :)

progress.jpg


Det jag främst börjar komma i underfund med är hur jag använder färgen. På första målningen blandade jag typ brunt och vitt i stort sett. Nu vet jag att jag kan använda alla möjliga färger i ett ansikte. Jag använder allt mer sällan färdiga blandningar utan mixar själv och vågar mycket mer. Sen känner jag att jag börjar få lite mer koll på proportioner (även om det är långt kvar såklart).
 
Tack för ditt inlägg! Funderar dock på att "skola mig" med en kurs :D
Jag jobbar deltid :)

Roade mig med att lägga min första målning mot min senaste. Jag har nu målat ca 1,5 månad :)

Visa bifogad fil 39221

Det jag främst börjar komma i underfund med är hur jag använder färgen. På första målningen blandade jag typ brunt och vitt i stort sett. Nu vet jag att jag kan använda alla möjliga färger i ett ansikte. Jag använder allt mer sällan färdiga blandningar utan mixar själv och vågar mycket mer. Sen känner jag att jag börjar få lite mer koll på proportioner (även om det är långt kvar såklart).
Vilken otrolig utveckling, det syns verkligen skillnad i de två bilderna! Helt amazing :love:
 
Jag håller med om att det syns att du har någon sorts koll på färg och form. Dina målningar är ju också till sin komposition ganska "rummiga". Och återspeglar ju också din rätt extroverta klädstil. :)

Det är kul med den där lite rått oskolade tekniken du använder, i kombination med ett uppenbart medvetet öga för färg och form.

Men, jobbar inte du? Du verkar måla hela tiden?
Förstår inte vad @tornblomma s arbetstider har med saken att göra. O_o
 
Jag har nog tummen mitt i handen när det kommer till allt som har med rita/måla/teckna att göra meeen kanske jag skulle pröva ändå 🤔 ni inspirerar iaf en, väldigt kul att få se vad ni gör 😍👌
 
Tack snälla @Asko och @Vallmo! :heart
Inga problem @Petruska tog inte alls illa upp av frågan! :) Har fått den förr ;)
Det låter ju som värsta lyxlirarlivet, liksom: nä, hörrni, jag stänger in mig i ateljén några månader nu!

(Och jag jämför med att ha heltidsjobb plus häst. Jag fattar aldrig hur mycket alla som inte har häst hinner, och då tror jag att det är jag som.är lat.)
 
Igår började jag på det där porträttet med grannen som modell. Jag har där tänkt addera en mus som jag är mkt taggad på att testa måla! :D Ska också köpa mer duk och kilram idag och kanske dra igång med min kompis och hunden som jag visade här tidigare. Har även en tanke på att ev måla en vinthund av ngt slag (älskar vinthundar :love: )
 
Det låter ju som värsta lyxlirarlivet, liksom: nä, hörrni, jag stänger in mig i ateljén några månader nu!

(Och jag jämför med att ha heltidsjobb plus häst. Jag fattar aldrig hur mycket alla som inte har häst hinner, och då tror jag att det är jag som.är lat.)

Jag började jobba skift (Vi jobbar inte 40h veckor hos oss även om det räknas som heltid) och sålde hästen. Fick helt plötsligt ett liv liksom. :laugh:
 
Fördelen med att skrota runt i huset på dagtid när folk är på jobbet är att man får massa sköna pensionärspolare :D En gubbe i huset visade sig vara pensionerad konsthandlare/inköpare och han har lovat komma och ge mig feedback ngn dag. Mycket värt ju!

Det är också han som har gett mig nyckeln till "målarrummet". Det är ett gammalt kontor som stått oanvänt länge. Kanske inte ultimat belysning, med ett litet fönster mot innergården men mkt praktiskt att ha ett ställe att hålla till på i huset. Plus att jag inte behöver betala dyrt för en "riktig" ateljé liksom. Väldigt smidigt att kunna ta hissen ner dit bara med en kopp kaffe. Och lätt att ta rast osv.
 
Igår började jag på det där porträttet med grannen som modell. Jag har där tänkt addera en mus som jag är mkt taggad på att testa måla! :D Ska också köpa mer duk och kilram idag och kanske dra igång med min kompis och hunden som jag visade här tidigare. Har även en tanke på att ev måla en vinthund av ngt slag (älskar vinthundar :love: )
Gör en michelangelo med greyhounds!
20170510_204616.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp