Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och så har jag lagt till lite detaljer som ett halsband

6CB13A26-1096-4BAD-B14E-A19A4FF1827E.jpeg
 
Jag är ju inget proffs som @DressageNerd men tycker ändå att det är kul att när jag plockar fram en tavla jag börjat på för ngn vecka sen så reagerar jag på hur taffliga skuggorna är, hur klumpiga penseldragen är och hur platt jag blandat färgerna.
Det betyder ju att jag på ngt sätt ändå övat upp ”seendet” och tekniken på egen hand genom att bara måla helt planlöst på känslan där och då liksom.

Har målat katt ikväll:

Visa bifogad fil 40404
Jag tycker att den där katten borde tillverkas i vit poslin som en tvilling till hunden du har. :D
 
Jag har såklart ett referensfoto :) För realism (eller något som liknar det) skall man alltid ha fotoreferenser, eftersom hjärnan inte kan fylla i alla detaljer på egen hand. I det här fallet hade jag en referens, men ibland har jag flera, sk. kompositreferens.
Tusen tack för de orden! :bow: Jag känner mig så lätt som en "mindre värd" konstnär som inte kan rita fritt utan referens, vilket är ju dumt egentligen - det finns ju massor av klassiska konstnärer som hade modeller. Men ändå så känns det som att man fuskar.
 
Tusen tack för de orden! :bow: Jag känner mig så lätt som en "mindre värd" konstnär som inte kan rita fritt utan referens, vilket är ju dumt egentligen - det finns ju massor av klassiska konstnärer som hade modeller. Men ändå så känns det som att man fuskar.
Jag känner inte till någon, inte ens de stora mästarna, som klarat skapa helt fritt. Alla vad jag vet har använt modell och en del även ibland foto.
 
Jag känner inte till någon, inte ens de stora mästarna, som klarat skapa helt fritt. Alla vad jag vet har använt modell och en del även ibland foto.
Jag har träffat en massa konstnärer genom åren i mitt arbete som konstguide.
Många säger att de fotograferar och målar utifrån det. Skälet är enkelt - ett foto behåller samma ljus hela tiden. Skuggor flyttar sig inte, färger har samma nyanser.
 
Jag har träffat en massa konstnärer genom åren i mitt arbete som konstguide.
Många säger att de fotograferar och målar utifrån det. Skälet är enkelt - ett foto behåller samma ljus hela tiden. Skuggor flyttar sig inte, färger har samma nyanser.
Dels det men det är för de flesta också enklare att rita av ett foto än att rita av något direkt. Med ett foto är den tredimensionella verkligheten redan överförd till papprets två dimensioner så man slipper (eller missar) det ledet i bildskapandet. På gott och ont, finns det möjlighet att använda levande modell är det klart att föredra tycker jag.
 
Dels det men det är för de flesta också enklare att rita av ett foto än att rita av något direkt. Med ett foto är den tredimensionella verkligheten redan överförd till papprets två dimensioner så man slipper (eller missar) det ledet i bildskapandet. På gott och ont, finns det möjlighet att använda levande modell är det klart att föredra tycker jag.
Beror väl på vad du avbildar :)

Ta en sån som Yrjö Edelmann. I hans verk är skuggorna en del av hela upplevelsen. Han jobbade oftast från foto.

Alla målar dessutom inte avbildande. Då kan ett foto vara med och förmedla en stämning t.ex. Folk gör olika helt enkelt.
 
Jag är ju inget proffs som @DressageNerd men tycker ändå att det är kul att när jag plockar fram en tavla jag börjat på för ngn vecka sen så reagerar jag på hur taffliga skuggorna är, hur klumpiga penseldragen är och hur platt jag blandat färgerna.
Det betyder ju att jag på ngt sätt ändå övat upp ”seendet” och tekniken på egen hand genom att bara måla helt planlöst på känslan där och då liksom.

Har målat katt ikväll:

Visa bifogad fil 40404

Just det här du nämner, hjärnans förmåga att tolka och översätta det ögat ser är definitivt någonting man tränar upp över tid. Jag tycker det är väldigt bra att låta något man skapar "vila lite" några dagar och sedan titta på det igen, så ser man nya saker man missade förut.

Jag älskar verkligen den impressionistiska stilen med synliga penseldrag som ändå förmedlar realism. Det kan ge så mycket känsla och liv, en impression av rörelse till en bild. Kattens buk och rygg här är superfint gjort tycker jag. Du får in skuggorna med fina mjuka ljusskiftningar :up: :love:
 
Tusen tack för de orden! :bow: Jag känner mig så lätt som en "mindre värd" konstnär som inte kan rita fritt utan referens, vilket är ju dumt egentligen - det finns ju massor av klassiska konstnärer som hade modeller. Men ändå så känns det som att man fuskar.

Jag vet precis vad du menar, och det är en märkligt seglivad myt att man skulle kunna skapa fantastiskt realistiska målningar helt utifrån sitt eget huvud. När jag var tonåring fick jag intrycket av att det var lite gulligt att jag gick omkring med gryniga utskrifter av foton jag försökte "rita av", som om det vore att bara göra en sämre kopia av något som redan fanns. Jag trodde på fullt allvar att vissa bara hade en otherworldly förmåga att "se saker" i huvudet och göra dem verkliga, och att jag var dålig eftersom jag saknade denna förmågaa. Nu när jag i vuxen ålder tagit upp intresset igen och internet gjort det möjligt att lära sig precis vad man vill, har jag äntligen fått hjälp av främlingar på internet att lära mig saker jag aldrig trodde jag skulle kunna åstadkomma.

Alla mästarna som målade realism hade referenser i objekt och modeller (på senare tid foton), och emedan man utifrån mångårig erfarenhet ofta kan få till en hyfsad bild av något man känner väl är det långt ifrån samma sak. Typexempel på en hyfsat talangfull konstnär som nog... skulle använt en referens:
EFSs_-xU0AA9Dba.jpg


:rofl::rofl: Fint exempel på laseringsteknik i skuggan på pannan dock.
 
Jag vet precis vad du menar, och det är en märkligt seglivad myt att man skulle kunna skapa fantastiskt realistiska målningar helt utifrån sitt eget huvud. När jag var tonåring fick jag intrycket av att det var lite gulligt att jag gick omkring med gryniga utskrifter av foton jag försökte "rita av", som om det vore att bara göra en sämre kopia av något som redan fanns. Jag trodde på fullt allvar att vissa bara hade en otherworldly förmåga att "se saker" i huvudet och göra dem verkliga, och att jag var dålig eftersom jag saknade denna förmågaa. Nu när jag i vuxen ålder tagit upp intresset igen och internet gjort det möjligt att lära sig precis vad man vill, har jag äntligen fått hjälp av främlingar på internet att lära mig saker jag aldrig trodde jag skulle kunna åstadkomma.

Alla mästarna som målade realism hade referenser i objekt och modeller (på senare tid foton), och emedan man utifrån mångårig erfarenhet ofta kan få till en hyfsad bild av något man känner väl är det långt ifrån samma sak. Typexempel på en hyfsat talangfull konstnär som nog... skulle använt en referens:
EFSs_-xU0AA9Dba.jpg


:rofl::rofl: Fint exempel på laseringsteknik i skuggan på pannan dock.
Den var kul! Vem är konstnären? Att konstnärer förr kunde göra underliga djurporträtt när det gällde exotiska djur de aldrig sett utan bara hört berättas om förstår man men hästar var ju inte ovanliga förr i tiden precis.
 
Nu tror jag att jag känner mig klar. Det är någonting runt ögonen jag inte riktigt får till, men han är inte superlik sig själv på det där porträttet heller så vem tusan bryr sig :rofl:

51ebVzr.jpg


Och eftersom du frågade @tornblomma slänger jag in referensbilden också. Jag tror inte den omfattas av copyright längre, men jag har helt ärligt inte lyckats hitta en upphovsman.

VZc2cTl.jpg
 
Typexempel på en hyfsat talangfull konstnär som nog... skulle använt en referens:
EFSs_-xU0AA9Dba.jpg


:rofl::rofl: Fint exempel på laseringsteknik i skuggan på pannan dock.
Vem är konstnären? Alltså jag måste ha en förstoring av den där hästen på min vägg, helt underbar ju! :love: :rofl:
Jag hade för övrigt dille ett tag att måla djurporträtt med mänskliga drag, men inget i närheten så bra som exemplet ovan...
 
Senast ändrad:
Just det här du nämner, hjärnans förmåga att tolka och översätta det ögat ser är definitivt någonting man tränar upp över tid. Jag tycker det är väldigt bra att låta något man skapar "vila lite" några dagar och sedan titta på det igen, så ser man nya saker man missade förut.

Jag älskar verkligen den impressionistiska stilen med synliga penseldrag som ändå förmedlar realism. Det kan ge så mycket känsla och liv, en impression av rörelse till en bild. Kattens buk och rygg här är superfint gjort tycker jag. Du får in skuggorna med fina mjuka ljusskiftningar :up: :love:

Tack! :love:
Kattens rygg/kropp har jag målat omväxlande med en rejäl pensel och vissa partier med fingrarna.
Hade tänkt måla detaljer med mindre pensel sen men tror jag gillar det lite ”hafsiga” med de grova penseldragen. Kanske gör ngn kombo.
Denna duk är 120 hög så kör loss med fingrar, händer och rejäla penslar. Jävligt kladdigt men kul! :D

Din kolteckning är helt fantastisk! :bow: I mina ögon är du proffs! Har du ngn utbildning? :)
 
Vem är konstnären? Alltså jag måste ha en förstoring av den där hästen på min vägg, helt underbar ju! :love: :rofl:
Jag hade för övrigt dille ett tag att måla djurporträtt med mänskliga drag, men inget i närheten så bra som exemplet ovan...

+ @kökshäxan Det verkar tyvärr helt omöjligt att googla fram vem som målat just det porträttet av Santiago Matamoros, förmodligen ett privat beställningsjobb. Det är dock inte första gången Santiago's häst fått ett lustigt ansikte.

aa5245df93ab6d94ebc61ecc83cbb0c6.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp