Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 40444
Gav mig på att använda grövre penslar, jag gillar att teckna grovt och typ förenkla dragen utan att förlora objektet i sig.
Lånade @Baddy96 s häst till detta :angel: (hoppas att det är okej!)
Jag tror att jag förbättras med färgerna åtminstone :up: jag övar inte så ofta.

Jättefin! Persikotonen i bakgrunden fick den blå huvan att "poppa". Vet att någon frågade om programmet du använder, men använder du en ritplatta också? Eller en padda? Jag älskar ju att köpa målar/ritmaterial och har slängt lite blickar åt det digitala hållet, men att köpa en riktig måleripadda känns som en stor investering...
 
Tack! :love:
Kattens rygg/kropp har jag målat omväxlande med en rejäl pensel och vissa partier med fingrarna.
Hade tänkt måla detaljer med mindre pensel sen men tror jag gillar det lite ”hafsiga” med de grova penseldragen. Kanske gör ngn kombo.
Denna duk är 120 hög så kör loss med fingrar, händer och rejäla penslar. Jävligt kladdigt men kul! :D

Din kolteckning är helt fantastisk! :bow: I mina ögon är du proffs! Har du ngn utbildning? :)

Det bästa med oljefärg är ju att det bara är att måla över om man skulle testa med mindre pensel men inte gillar resultatet. Herregud... jag har färg både högt och lågt när jag målar med penslar och försöker att inte få färg överallt :nailbiting: Har du helkroppsoverall på dig då? Och en oöm studio? Jag kommer flytta här nu till nyår och kommer för första gången ha en riktig studio :banana:
Eftersom du har konstnärsbekanta har du säkert redan koll på detta men - du tvättar händer noga och håller färgen borta från alla slemhinnor va? Rätt ordentligt giftiga pigment i många fall. Min vana att hålla överflödig pensel i munnen är verkligen inte att rekommendera.
 
Jättefin! Persikotonen i bakgrunden fick den blå huvan att "poppa". Vet att någon frågade om programmet du använder, men använder du en ritplatta också? Eller en padda? Jag älskar ju att köpa målar/ritmaterial och har slängt lite blickar åt det digitala hållet, men att köpa en riktig måleripadda känns som en stor investering...
Bakgrunden kan jag tyvärr inte ta åt mig äran för, hästen stod i en jättefin bakgrund också :D
Ritplattor är så jäkla dyra! Och jag var inte helt säker på om jag skulle satsa helhjärtat på det eller ens trivas, jag har haft en "riktig" ritplatta förut, men den kopplades till dataskärmen och det blev aldrig riktigt bekvämt. Så jag köpte en surfplatta, en padda, en Samsung som såldes med en penna. Blev inte alls så missnöjd utan tycker att det funkar helt okej som amatör, plus så kan man ju använda den till annat då också. Kostade drygt 7000 kr om jag minns rätt.
Appen Autodesk Sketchbook är den jag blivit mest bekväm med, många olika sorters pennor och penslar :up: Och gratis! Hittar jag någon betalapp som kan tänkas funka bättre så kan jag tänka mig att prova det.
 
@tornblomma Blev så uppe i tanken på färg överallt att jag nästan glömde - nej jag har ingen utbildning. Jag "ritade" mycket som yngre, men en nedlåtande bildlärare fick mig att lägga av. Tog upp intresset för ett par år sedan och nördade helt ner mig i tekniker och olika medium, samt att jag sett ett otal timmar Youtube-videos kring "hur man gör". Sen är det bara att öva! ... Jobbar på den där sista biten :angel:
 
Nu tror jag att jag känner mig klar. Det är någonting runt ögonen jag inte riktigt får till, men han är inte superlik sig själv på det där porträttet heller så vem tusan bryr sig :rofl:

51ebVzr.jpg


Och eftersom du frågade @tornblomma slänger jag in referensbilden också. Jag tror inte den omfattas av copyright längre, men jag har helt ärligt inte lyckats hitta en upphovsman.

VZc2cTl.jpg
Kol är ett fantastiskt verktyg men så smutsigt! :eek::rofl: Jag brukar vila handen mot pappret när jag tecknar, det skulle inte funka med kol 🙈:laugh:
Och jag tycker att det är ögonen som du fått till bäst :up::love: Jag är nyfiken, använde du sudd någon gång för att få till glansen eller håret?
Jag undrar då jag älskar att använda sudd (eller vit penna för den delen) :angel::D
 
Jag tror det var avundsjuka, läraren klarade helt enkelt inte av att eleven var bättre :)

Jag tror han tyckte jag var ett slöseri med tid faktiskt. Han förutsatte att jag kunde bättre men inte försökte, och jag som faktiskt inte kunde bättre trodde att antingen hade man talang eller så hade man det inte, och jag hade det inte - så det var inte värt att försöka. Att det fanns teori kring ljusvärden, form och färg fanns inte i min världsbild. Att be om hjälp slog mig aldrig, och ingen erbjöd någon hjälp heller. Så, tio år senare skulle jag ha lite självhjälp och terapi och tänkte att jag skulle kladda lite med färg, öppnade Youtube, sökte på "how to oil paint" och kände att en helt ny värld öppnade sig för mig. :love:
 
Visa bifogad fil 40444
Gav mig på att använda grövre penslar, jag gillar att teckna grovt och typ förenkla dragen utan att förlora objektet i sig.
Lånade @Baddy96 s häst till detta :angel: (hoppas att det är okej!)
Jag tror att jag förbättras med färgerna åtminstone :up: jag övar inte så ofta.

åhhhhh fina Jalla!😍 vad duktig du är!!! Hon finns tyvärr inte längre, en dag för ett par år sedan när jag ledde in henne från hagen ramlade hon bara ihop och dog....den värsta dagen i mitt liv:cry: Men är glad över att ha hennes syster Ester kvar hos mig. Är det ok om jag publicerar bilden på min instagram?
 
åhhhhh fina Jalla!😍 vad duktig du är!!! Hon finns tyvärr inte längre, en dag för ett par år sedan när jag ledde in henne från hagen ramlade hon bara ihop och dog....den värsta dagen i mitt liv:cry: Men är glad över att ha hennes syster Ester kvar hos mig. Är det ok om jag publicerar bilden på min instagram?
Åh jag beklagar! Hoppas att jag inte förstörde dagen för dig eller något med en påminnelse om din förlust :crazy: Det var inte meningen! :heart
Om du har ett bra foto på Ester så kan jag nog skrapa ihop en bild på henne också, som en ursäkt och gåva :heart

Men ja, det går bra. Länka gärna till min Facebook sida: https://www.facebook.com/miiaskonst/
Det var längesedan jag uppdaterade den dock :angel: har bara inte haft modet att börja med att sälja digitala teckningar också.
 
Åh jag beklagar! Hoppas att jag inte förstörde dagen för dig eller något med en påminnelse om din förlust :crazy: Det var inte meningen! :heart
Om du har ett bra foto på Ester så kan jag nog skrapa ihop en bild på henne också, som en ursäkt och gåva :heart

Men ja, det går bra. Länka gärna till min Facebook sida: https://www.facebook.com/miiaskonst/
Det var längesedan jag uppdaterade den dock :angel: har bara inte haft modet att börja med att sälja digitala teckningar också.

det gjorde du absolut inte. du påminde mig om en fantastiskt rolig dag när vi var ute och fotograferade nere vid sjön. 😍 Du får jättegärna försöka dig på att rita Ester också. här är en fin bild på henne.
2018-05-11 1.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp