Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Vad glad jag blir! :heart
Jag blandar zinkvit, neapelgul och kadmiumröd. Till djupare toner blandar jag detta med fransk ultramarin och ibland lite bränd umbra. Jag är försiktig med det bruna och försöker undvika att överanvända denna, blandar hellre skuggor med blått. Mitt största problem i början var att jag överanvände brunt.
I andra eller tredje lagret kan jag gå på med titanum vit för att få till ljusdagrar och väldigt ljusa partier. Titaniumvit är mer täckande än zinkvit.

Jag har också märkt att det är stor skillnad på färgerna beroende på vilket märke man använder. Jag använder nästan bara Senneliers oljefärger nu, dessa gillar jag bäst (går enligt mig inte att jämför med tex Winsors färger) men det kanske är en smaksak! :)
Senneliers använder tistelolja som medium läste jag, de flesta andra använder linolja. Kanske det är det som gör skillnaden? Jag har inte provat Sennelier men Beckers A, W&N, Winton, Lefranc & Bourgeois och några till och jag tyckte de var ganska lika för de billigare pigmenten (ockror och andra liknande). Kollade priserna på kadmiumfärgerna och jösses, nästan 400 kr för en liten 37ml tub.

Ett tips för dem som vill måla akvarell och tycker pappret är för dyrt är att satsa på hela ark 22"x30" (56x76cm), betydligt billigare än block och mindre går går till spillo när man klipper ut i den storlek man behöver.
 
Senast ändrad:
Senneliers använder tistelolja som medium läste jag, de flesta andra använder linolja. Kanske det är det som gör skillnaden? Jag har inte provat Sennelier men Beckers A, W&N, Winton, Lefranc & Bourgeois och några till och jag tyckte de var ganska lika för de billigare pigmenten (ockror och andra liknande). Kollade priserna på kadmiumfärgerna och jösses, nästan 400 kr för en lite 37ml tub.

Ja kanske? Jag har nog inte kunskapen att avgöra. Men gillar känslan när jag målar med dessa. Tycker också att tex Senneliers neapelgul ger mkt bättre färgton i hudfärger än andra märken.
Ang kadmiumröd, I know! Tror till och med att jag betalade en bit över 400 kr när jag köpte en liten tub häromdagen 😅
 
Tycker också att tex Senneliers neapelgul ger mkt bättre färgton i hudfärger än andra märken.
Neapelgult kan jag tänka mig skiftar ganska mycket mellan olika fabrikat. Det ursprungliga pigmentet används inte för det är för obeständigt (och giftigt) utan det är blandningar av andra pigment som mer eller mindre försöker efterlikna det ursprungliga Neapelgult och varje fabrikat har sin egen blandning.
 
Wow vad häftigt det kommer bli!

Här är min skiss. Ska bli trädstruktur på korsetten men rötter som går ner över en kjol. Sen så blir det körsbärsblommor som ska sys fast. :)
 

Bifogade filer

  • 7888E8D9-422F-4DB7-A973-9A8F9F2AE476.jpeg
    7888E8D9-422F-4DB7-A973-9A8F9F2AE476.jpeg
    331,7 KB · Visningar: 182
Visa bifogad fil 41584
En ny teckning och äntligen något som jag kan visa här på buke, inte en julklapp! :laugh: Den här gången är det @cili s häst som hon ville ha en målning av, och en sådan fin häst kan jag inte tacka nej till! :love:
Manen och svansen var så ljusa och vita att jag kände att jag ville testa utan svarta linjer där, och jag tror att det blev rätt bra! Det skimrar lite typ :D

Gud så fin! Älskar perspektivet och vad du gjorde med manen. Skuggningen och färgskiftningarna ser väldigt naturliga ut. Om du inte redan gör det borde du göra digitala beställningsporträtt. Tror du skulle få många kunder :)
 
Gud så fin! Älskar perspektivet och vad du gjorde med manen. Skuggningen och färgskiftningarna ser väldigt naturliga ut. Om du inte redan gör det borde du göra digitala beställningsporträtt. Tror du skulle få många kunder :)
Perspektivet kan jag inte ta äran för, fotot var så, men tack för allt annat :love: det var kul att få prova fram färgskiftningarna, kul att det märks också!
Och ja, jag gör redan beställningsporträtt - men inte så många kunder tyvärr 😅
 
Perspektivet kan jag inte ta äran för, fotot var så, men tack för allt annat :love: det var kul att få prova fram färgskiftningarna, kul att det märks också!
Och ja, jag gör redan beställningsporträtt - men inte så många kunder tyvärr 😅

Del av konsten är ju att välja rätt referens och perspektiv, så jag tycker du skall ta åt dig lite där också ;) Jag flyttar någon gång nu efter nyår och har tänkt lite på att det vore roligt att ha lite Buke-konst hemma... :idea:
 
Va kul att se alla som målar och ritar.
Jag har dåligt med inspiration på senaste tiden men du får man väl sätta igång igen så man kan hålla ikapp med er!

Jag använder olja, akvarrell, pennor, ipad, photoshop, 3D beroende på humöret. Här är ett får i olja 🤓
 

Bifogade filer

  • IMG_5776 (3).JPG
    IMG_5776 (3).JPG
    278,1 KB · Visningar: 169
Va kul att se alla som målar och ritar.
Jag har dåligt med inspiration på senaste tiden men du får man väl sätta igång igen så man kan hålla ikapp med er!

Jag använder olja, akvarrell, pennor, ipad, photoshop, 3D beroende på humöret. Här är ett får i olja 🤓

OMG ÄLSKAR!!! Så fint! :love:
Har du lagt på färgen liksom? Fantastisk bakgrund, vill lära mig att måla sådär! Berätta hur du gör!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp