Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag ääälskar lupiner!!
I förra huset sådde jag i pallkragar för att kunna flytta ut till stället där jag ville ha dom! Det gick jättebra, tills sniglarna åt upp dom :devil:

Lupiner är riktigt illa. Om vi inte gör vårt bästa för att utrota dem kommer de att kväva våra inhemska växter och våra ängar blir en monokultur av lupiner. De är en invasiv art som inte hör hemma här.

Inget jag vill bidra till iaf.
 
Och det törs du skriva här :nailbiting::eek: tror du och jag är dom enda som vill ha dom.
Jag har starka och vackra barndomsminnen av lupiner i en förhöjd rabatt vid sommarstugan. Många fina minnen kring de då speciella och ovanliga blommorna.
Där och då levde de på sin rätta plats, i en avgränsad miljö.

Idag gråter jag över hur de brer ut sig längs diken, vägar och på gärden. De rymmer från trädgården och tar över, utplånar allt som fanns där innan och gör ytan oanvändbar. Dikeskanterna är jätteviktiga i bevarandet av mångfald och rara arter, men lupinerna kväver dem. Hagmark blir värdelös, åkrar förstörs, ängar försvinner.

Lupinen är vacker, men farlig. Jag väljer mångfald före enartsvälde.
 
Alltså, rosorna vi ärvt genom huset...jag vill verkligen lära mig att ge dem det bästa...

DSC_2135.JPG
 
@malumbub: Rosor är rätt tacksamma, trivs de så syns det. De vill ha mycket näring under vegetationssäsongen och en varsam beskärning på våren (om de är rosor som ska beskäras). Det viktigaste med rosor är att gör förarbetet väl när man planterar dem, jag har sett stor skillnad på de rosor jag slarvade med och de rosor där jag gjorde det ordentligt.

När de blommar kan man gärna göra "dead heading" dvs ta bort de överblommade blomställningarna. Då får den behålla mer kraft.

Edit: Just det, aldrig vattna på dem. Då kan knopparna börja ruttna, det är det som händer med vissa sorter under regniga somrar.
 
Jag har starka och vackra barndomsminnen av lupiner i en förhöjd rabatt vid sommarstugan. Många fina minnen kring de då speciella och ovanliga blommorna.
Där och då levde de på sin rätta plats, i en avgränsad miljö.

Idag gråter jag över hur de brer ut sig längs diken, vägar och på gärden. De rymmer från trädgården och tar över, utplånar allt som fanns där innan och gör ytan oanvändbar. Dikeskanterna är jätteviktiga i bevarandet av mångfald och rara arter, men lupinerna kväver dem. Hagmark blir värdelös, åkrar förstörs, ängar försvinner.

Lupinen är vacker, men farlig. Jag väljer mångfald före enartsvälde.

Samma här, när jag var yngre tyckte jag väl att de var rätt fina. Nu kan jag inte göra det längre, det går inte att se något vackert i dem.
 
@malumbub: Rosor är rätt tacksamma, trivs de så syns det. De vill ha mycket näring under vegetationssäsongen och en varsam beskärning på våren (om de är rosor som ska beskäras). Det viktigaste med rosor är att gör förarbetet väl när man planterar dem, jag har sett stor skillnad på de rosor jag slarvade med och de rosor där jag gjorde det ordentligt.

När de blommar kan man gärna göra "dead heading" dvs ta bort de överblommade blomställningarna. Då får den behålla mer kraft.

Edit: Just det, aldrig vattna på dem. Då kan knopparna börja ruttna, det är det som händer med vissa sorter under regniga somrar.
Tack! Beskärandet har jag lite koll på, men funderar på om jag kan göra nåt med jorden för de fyra små som står i hård och kompakt rabatt framför huset...
 
Hmm! Själv kämpar jag för att hålla liv i mina syrener som ska planteras vid växthuset, om/när det någon gång blir lite mer gynnsamma väderförhållanden... inte lika svettigt arbete men de är inte glada där de står och väntar i sina svarta plastkrukor.

Två och en halv månad senare:
1) båda syrenerna - en ljuslila och en mörklila - överlevde ökensommaren i sina eländiga krukor även om det såg dystert ut ett tag
2) de är nu äntligen utplanterade vid en väsentligt uppsnyggad baksidegavel av växthuset, där det förut bara fanns en ful, sned och risig granjävel och lite allmänt bröte
3) de har fått finfint sällskap av ett styck Finlands vita ros som också lyckades kämpa sig genom sommartorkan med lite hjälp.

Så: den som väntar på en fin plantering får ibland vänta länge, men blir desto nöjdare när den väl är gjord!
 
Så: den som väntar på en fin plantering får ibland vänta länge, men blir desto nöjdare när den väl är gjord!
Tack för tröst.
jag har två höstblommande perenner sm ja tne har en susning om vad de heter, som står i sinakrukor vid förstubron.
Ja vet ärligt inte var jag sk gräva ner dem, det är fullt i alla rabatter.

Tänker jordslå dem i en av tunnelns pallkragar. Fet jord men ändå ut. Jag har ju tagit av plasten.

Jag hyser förtröstan att våren ska komma med glasklara insikter om exakt var jag ska ställa dem.....
 
Attans vad jag har fått mycket gjort i trädgården nu när det blev brittsommar! Alla odlingsbäddarna är tillfixade och redo, krikonet beskuret, rätt mycket löv krattade (jag är inte pedant men lönnlöven kväver gräsmattan lite väl så jag gör punktinsatser), naturgödslat där jag tyckt det är lämpligt, landet/rabatten tillsnyggad och förnyad med lite nya växter och trädgårdsskjulen genomgångna :up:

Det som är kvar är lite att höstså och sedan ska lökarna ner i marken men det är ju bara roligt :D
 
Mina växter står fortfarande på balkongen... 20 oktober och allt växer så det knakar, vet inte om jag ska bli lycklig eller orolig. Tror jag har bestämt mig för att hiva tomaterna, dom är för bängliga för att flytta in.
 
Mina växter står fortfarande på balkongen... 20 oktober och allt växer så det knakar, vet inte om jag ska bli lycklig eller orolig. Tror jag har bestämt mig för att hiva tomaterna, dom är för bängliga för att flytta in.
Kan man inte klippa av och ta in tomatrankorna och hänga dom någonstans så kanske en del mognar ytterligare?
 
Har aldrig varit med om att få kanske 5 kilo jordärtskockor på en enda liten planterad. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska använda jätteskörden till. :)
 
De är JÄTTESTORA!!! Jag har bara grävt upp en planta, resten står kvar. Lämnade dem i jorden förra året, men då var de ju infrysta hela vintern...
Japp. Mina står i tjälen hela vintern och grävs upp när jorden tinat.

Jag har fått rensa. Dvs gräva upp rejält och sålla ut vad jag ska äta, och vara selektiv med hur mycket jag stoppar tillbaka. Annars sprider de sig över hela trädgårdslandet......

Hade en skottkärra på tomten en vår och skrev till mina vänner på facebook at det bara var att titta förbi och ta med sig vad de ville ha av rötter. :)
 
Spritt ut ca 40 ton matjord denna helgen samt krattat sten på en stor del av det :wtf: Sen klrde sambon lver med harven och sen två pallar för att jämna ut. Jäklar till nästa pr kan vi äntligen klippagräset utan att ehöva ha skyddsutrustning för skumpandet :bump: Nu inväntar vi bara att lönen ska trilla in så vi vet om vi har råd att köpa gräsfrön denna månaden för att så nu eller får avvakta om vi får vänta till våren.
 
I tisdags fick vi äntligen sått gräs på baksidan av huset. :banana:
Längs södra tomtgränsen har jag satt en rad med buskar och låga perenner under, mest nävor och hosta. Jag delade en massa perenner och tog sidoskott av buskar hösten innan vi sålde förra huset, eftersom vi skulle bygga nytt. De har fått växa till sig på kollo hos mina föräldrar i två somrar och blivit stora fina plantor som gick fint att dela igen.

Såklart så ville jag ha vårlökar i rabatten också så jag åkte till blomsterlandet och gick bananas på deras 50% på lökar. Det kommer bli så fiiint till våren :bump:

Jag kunde inte riktigt med att köpa en massa till höstkrukorna också så det blev bara en julros, en ljung och en liten pumpa att ställa på verandan. Det får räcka för i år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp