Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Någon har ätit flera av mina fina gurkplantor idag. Rakt av. :cry: Stökat runt i odlingslådorna också. Hare eller sork? Har en rejäl sorkskrämma som jag bytte batteri i och bankade ner. I morgon blir det väl till att ta fram hönsnäten. Om det finns plantor kvar vill säga.
Det var sork. Har tagit en stor med fälla, så 1-0 till mig. :D Har även satt kabelkanaler runt varje stam som skydd, samt hackat upp vitlöksklyftor och lagt i odlingslådorna.

Nån som har trädliljor? Har ni i så fall samplanterat dem med någon annan växt som täcker upp lite under/runtomkring? Jag skulle behöva tips på vad man skulle kunna använda (som inte konkurrerar med trädliljorna då förstås)...

Ligger och försöker sova men det går inge bra.

Så då shoppar man lök man kan sätta i höst, planerar för den nya rabatten, tycker Bauhaus kan stå för den. Deras fel att det behövs en ny ju!

kom på att jag har en Sockertoppsgran och en Thuja med som Plantagen är skyliga till, även de skulle nog må bra av att slippa sina tillfälliga bostäder ( inne på sitt tredje år nu ).

Men om det blir en ny rabatt så vill jag ha en stor jäkel, tänkte att shersminen och en icke identifierad busken med vita blommor kan få vara med där och att jag anlägger rabatt framför dom. Men då behöver jag ramla på fler perenner.

Borde kunna så några redan nu, fröer har jag redan. Sedan petar jag ned dom i höst. Tror ni det funkar?

Vi ska besiktiga en gård nästa vecka. Nu håller jag tummarna. Om allt går vägen kommer jag ha 4 hektar åker att leka med och förverkliga mina drömmar om bärbuskar, fruktträd, perenna planteringar med lök, sparris, blomsteräng och så vidare.

Hur ska man börja egentligen? Hur hade ni tänkt? Skogsträdgård? Tydliga avdelningar med land, nöteri, fruktträd?

Där finns vildsvin så man bör nog hägna in. Tror ni det räcker med gärdsgård?

Ska inte spinna iväg i tankarna för mycket då inget är klart. Känns däremot galet att en livslång dröm kanske kan bli verklig

Vi ska besiktiga en gård nästa vecka. Nu håller jag tummarna. Om allt går vägen kommer jag ha 4 hektar åker att leka med och förverkliga mina drömmar om bärbuskar, fruktträd, perenna planteringar med lök, sparris, blomsteräng och så vidare.

Hur ska man börja egentligen? Hur hade ni tänkt? Skogsträdgård? Tydliga avdelningar med land, nöteri, fruktträd?

Ska inte spinna iväg i tankarna för mycket då inget är klart. Känns däremot galet att en livslång dröm kanske kan bli verklig
Dela upp det i rum, åtminstone i tanken och gör ett i taget är mitt tips 😊

ÄNTLIGEN!!
20260723_084532.webp

Nu vet jag vad jag har att göra den närmaste tiden 😅

För vildsvin. Elstaket. Men har du hjort o högt tryck med rådjur också så är viltstaket att rekommendera. Om du nu ändå tänker satsa. Nöt och fruktträd ju dyra investeringar och ett rådjur som fejjar sina horn tar kål på träden fort. Köp boken Skogsträdgården av Weiss o Sjöberg så får du bra tips om det mesta i planeringsväg, växtval, jordmån och så vidare. Gå med i Agroforestry och skogsträdsgårdsgrupper på fb så får du tips och hittar billiga plantor och växter.

Funderar på att göra om. Ser att vinbärsbusken och min krusbärsbuske som jag satte förra året verkligen har tagit sig men satte dem på en dum plats så tänker jag bör flytta dem lite senare i höst. Funderar även på att köpa 2 hallonbuskar och sätta utmed staketet

Skulle det se dumt ut? Hur långt ifrån staketet behöver jag sätta det tro? Funderar på om jag kan ta halvpall och sätta med staketkanten och fylla så det blir lätt att klippa gräs mm

Läste att man skulle blanda höst & sommarhallon.

Är de lätta att sköta?

Funderar på att göra om. Ser att vinbärsbusken och min krusbärsbuske som jag satte förra året verkligen har tagit sig men satte dem på en dum plats så tänker jag bör flytta dem lite senare i höst. Funderar även på att köpa 2 hallonbuskar och sätta utmed staketet

Skulle det se dumt ut? Hur långt ifrån staketet behöver jag sätta det tro? Funderar på om jag kan ta halvpall och sätta med staketkanten och fylla så det blir lätt att klippa gräs mm

Läste att man skulle blanda höst & sommarhallon.

Är de lätta att sköta?
Eftersom hallon gärna sticker iväg så kan det nog vara smart att inte ha det vid staket. Du behöver kunna komma åt från bägge sidor. Så en gräsklipparbredd ifrån minst.

Och kolla sorktrycket. Dom kan ta kål på det mesta. Grannen nere i byn har fått ge upp sin potatisodling. Sorken tog det mesta.
Bjud in ugglor så fort du kan. Holkar o sittpinnar. Om du planterar fruktträd I sorkburar så kolla noga så dom inte är för kraftiga. Dom ska rosta sönder efter några år. Annars hämmar dom träden.
Och undvik de förbannade markdukarna. Där under bor sorkarna. Och rotogräset växer uppepå.

Eftersom hallon gärna sticker iväg så kan det nog vara smart att inte ha det vid staket. Du behöver kunna komma åt från bägge sidor. Så en gräsklipparbredd ifrån minst.

Attans. kan jag inte bara gå runt staketet på andra sidan och klippa? Hmm. (Min mark på andra sidan) Fast det är krångligt som tusan att göra.

Vill helst inte ha det mitt i gräsmattan :D

Tusen tack för snabbt svar!

3 liter vinbärsgele tillverkad. Resten av vinbären hamnar i torken.

För tredje året irad äter någon på squashen... verkar inte bli nånting i år heller..... 4 plantor och blommorna försvinner.
Hur mycket plockade du i liter? Jag ångkokade ca 2 l och fick ut 1,5 l gelé. Har bara en bärgivande buske än.

Bifogade filer

• 17848175634456439768654602090248.webp
    17848175634456439768654602090248.webp
    139,8 KB · Visningar: 3

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat