Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min vitlöksskörd var i klass med din. Skral utdelning på dom klyftor jag satte. Använder dom som utsäde i höst.Vitlöken skördad och intagen för torkning
Det blir första och sista gången jag odlar vitlök förmodligen. Inte för att vitlök är något dåligt men jag ville testa ormvitlök då jag hört att den smakar milt av vitlök och har en konsistens som sparris, vilket jag älskar... Så i vår ska det bli sparris istället!
Visa bifogad fil 188484
Skral på vilket sätt?Min vitlöksskörd var i klass med din. Skral utdelning på dom klyftor jag satte. Använder dom som utsäde i höst.
Wow! Vet du vad är för sort på de svarta?Tycker jag ligger ganska lågt med den ätbara delen av odlingarna numera, men jäklar vad med svarta vinbär jag bunkrat! Har tappat räkningen nu men minst 12 liter bara från i år och så hade jag ett svagt minne av "ligger där inte en del i frysen i källaren också" - eh jo, det gjorde det ju. Nu ska jag försöka komma ihåg att frisera buskarna till nästa år, även om det skulle bli lite mindre skörd då. Det är nog fem eller sex år sedan jag satte nio nya som sticklingar, och de levererar verkligen nu.
De röda vinbärsbuskarna som brukar spruta ur sig bär är däremot mer snåla i år, men dem har jag inte närmat mig dem med någon beskärning på mer än 10 år så det är nog dags att snygga till dem också. Men jag förbrukar mycket mer svarta än röda så det ska inte sättas några nio nya sticklingar av dem! Och så finns där en liten stackars buske med vita bär men det räcker också att ha till lite dekoration.
När jag ändå var i bärplockartagen så fick jag ihop i alla fall en liter klarbär också till min älsklingssylt. Segt att kärna ur dem men sylten är så vacker och så god. De svarta vinbären ska bli sorbet, saft och sylt och ganska ofta slänger jag bara i direkt i frukostgröten eller naturell yoghurt med müsli. Jag borde ge mig på att göra någon havtornssorbet av bären i frysen också innan det är dags att fylla på även havtornen med årets fångst. Det blir också en del bara jag orkar plocka dem när de mognar.
Ingen risk för skörbjugg med enorma mängder C-vitamin och nyttigheter från alla dessa bär! Dessutom ser det ut att kunna bli ett fint björnbärsår.Bara de får tillräckligt med sol och värme, men kanske först lite mer regn så de orkar fluffa upp sig och bli stora och saftiga.
Jag sådde ca 26 klyftor och många dog så min skörd var skral.Skral på vilket sätt?
Jag är nöjd jag. En vitlök för varje klyfta jag satt, det är väl det man brukar få?
Wow! Vet du vad är för sort på de svarta?
Då är jag med! Utan att veta vad du sått så var det svårt att förstå vad som var så skralt med min skörd liksomJag sådde ca 26 klyftor och många dog så min skörd var skral.
Hur gör du sorbeten?Tycker jag ligger ganska lågt med den ätbara delen av odlingarna numera, men jäklar vad med svarta vinbär jag bunkrat! Har tappat räkningen nu men minst 12 liter bara från i år och så hade jag ett svagt minne av "ligger där inte en del i frysen i källaren också" - eh jo, det gjorde det ju. Nu ska jag försöka komma ihåg att frisera buskarna till nästa år, även om det skulle bli lite mindre skörd då. Det är nog fem eller sex år sedan jag satte nio nya som sticklingar, och de levererar verkligen nu.
De röda vinbärsbuskarna som brukar spruta ur sig bär är däremot mer snåla i år, men dem har jag inte närmat mig dem med någon beskärning på mer än 10 år så det är nog dags att snygga till dem också. Men jag förbrukar mycket mer svarta än röda så det ska inte sättas några nio nya sticklingar av dem! Och så finns där en liten stackars buske med vita bär men det räcker också att ha till lite dekoration.
När jag ändå var i bärplockartagen så fick jag ihop i alla fall en liter klarbär också till min älsklingssylt. Segt att kärna ur dem men sylten är så vacker och så god. De svarta vinbären ska bli sorbet, saft och sylt och ganska ofta slänger jag bara i direkt i frukostgröten eller naturell yoghurt med müsli. Jag borde ge mig på att göra någon havtornssorbet av bären i frysen också innan det är dags att fylla på även havtornen med årets fångst. Det blir också en del bara jag orkar plocka dem när de mognar.
Ingen risk för skörbjugg med enorma mängder C-vitamin och nyttigheter från alla dessa bär! Dessutom ser det ut att kunna bli ett fint björnbärsår.Bara de får tillräckligt med sol och värme, men kanske först lite mer regn så de orkar fluffa upp sig och bli stora och saftiga.