Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Idag har jag äntligen fått ner ett par havtornsbuskar i marken, fick de i födelsedagspresent i april (min far har pippi på att köpa växter jag INTE önskat mig 😅) men har inte kommit till skott att få till en växtplats åt dem.

Imorgon ska även 3 nyinköpta svarthallon och en dito blodfläder få sina slutplatser :)

Åh så söt!

De vill helst ha regnvatten, och gärna lite skuggigt placerat nära blommande växter 🥰 Och gärna några småstenar på botten som sticker upp över ytan som de kan landa på :heart
Regnvatten ordnar vi lätt :up: skugga borde jag med kunna fixa fram.
Nån särskild höjd de föredrar?

Fick ut nya plantor av pak choi och sallat mellan skurarna, får se om de överlever regnet för jag tänkte ju inte på att ta med mig kålnätet som jag tänkt sätta för att mildra lite här bland skyfall och snålblåst.

Ingen snigelinvasion än åtminstone. Nu är det ferramol ute så får vi se.

1000020577.webp

Skördade rabarber som gått bananas i år. Jösses så stora dom är.

Slängde ned dom i saftmsjan som står och puttrar nu, testar med att slänga på socker på rabarbern direkt. Skulle vara skönt att slippa koka upp saften igen.

Slängde ned dom i saftmsjan som står och puttrar nu, testar med att slänga på socker på rabarbern direkt. Skulle vara skönt att slippa koka upp saften igen.
Jag har oxå massor, har tvingat på 2 av mina skånska grannar ett gäng, tyvärr var dom snabblärda o sa att inte den mängden dom fick förra året :angel::D

@Luff Vill du ha mera?

Nu har alla bär i trädgården satt fart! :love: Årets första proppfulla frukostskål idag 🥰 Bara smultron, jordgubbar & smulgubbar hittills (förutom rabarber då, men det är ju inget bär), men allt annat dignar av blommor och kart trots att samtliga knappast fått den kärlek i form av gödsel som de förtjänar 🙈 Alls...men levererar snällt ändå - tack för det!
Det enda som inte ger mer än enstaka bär är blåbärstry:na. Jag har sorter som "ska" pollinera varandra, men icke, det blir bara några få bär - på nu mer enorma - buskar. Borde kanske köpa ytterligare en buske för pollineringen, men vetitusan om jag är så sugen på det...eftersom de inte ens är särskilt snygga. Nåväl 😅

Förra året kunde jag äta färska bär till frukost till den 17 oktober, hoppas på samma i år! 😍

Nu har alla bär i trädgården satt fart! :love: Årets första proppfulla frukostskål idag 🥰 Bara smultron, jordgubbar & smulgubbar hittills (förutom rabarber då, men det är ju inget bär), men allt annat dignar av blommor och kart trots att samtliga knappast fått den kärlek i form av gödsel som de förtjänar 🙈 Alls...men levererar snällt ändå - tack för det!
Det enda som inte ger mer än enstaka bär är blåbärstry:na. Jag har sorter som "ska" pollinera varandra, men icke, det blir bara några få bär - på nu mer enorma - buskar. Borde kanske köpa ytterligare en buske för pollineringen, men vetitusan om jag är så sugen på det...eftersom de inte ens är särskilt snygga. Nåväl 😅

Förra året kunde jag äta färska bär till frukost till den 17 oktober, hoppas på samma i år! 😍
Wow! Vilken zon bor du i? Vi har bär men är långt ifrån mognad. Har samma mysterium med blåbärstry. Förutom att våra buskar inte växer heller. Blommade snällt i år om än lite. Blev kanske 20 bär på 7 buskar, noggrant utvalda för att pollinera varandra. Hoppas dom får en skjuts i år.

Wow! Vilken zon bor du i? Vi har bär men är långt ifrån mognad. Har samma mysterium med blåbärstry. Förutom att våra buskar inte växer heller. Blommade snällt i år om än lite. Blev kanske 20 bär på 7 buskar, noggrant utvalda för att pollinera varandra. Hoppas dom får en skjuts i år.
Zon 3, i Mälardalen :) Har mest kart här också ännu sålänge men har ganska många jordgubbsplantor, så det fanns tillräckligt många mogna bär för att plocka ca 1l imorse :love:
Trist att du också har samma mysterium men blåbärstryna! Och med 7 buskar dessutom! Vi har bara 2 buskar, och det sägs ju att man gärna ska ha minst 3, så kanske får bli en till här trots allt. Har haft buskarna i närmare 10 år nu, men med enbart en handfull bär per år. Flyttade dem för 2 år sedan och hoppades det skulle hjälpa, men nej...

Så gör alltid jag, skulle aldrig palla koka upp på nytt. Däremot kan du tappa ut och ösa över lite igen när du kommit ca halvvägs, så blir det jämnare smak på saften.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar