Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Frysa in?
Jag ”styckfryser” plommon med bra resultat. Jag halverar, petar ur kärnorna, lägger ut ett lager och lite separerade i en stor pajform och stoppar i frysen. När de är frysta lägger jag dom i en vanlig låda och stoppar tillbaka i frysen. Sen kan jag plocka ut så många jag vill ha och stoppa gröten eller göra paj eller kompott. Tricket är att frysa dom ”en och en” så att dom inte klumpar ihop sig.
Tänker att det borde funka med persikor oxå. Så att du kan spara till vintern 😊
Så gör jag med, mina borde vara mogna när jag kommer hem :d

Vad roligt!
Utöver vad som redan nämnts skulle jag vilja ha (kan kanske skaffa kommande år) ett par blåbärstry. Riktigt goda när tidigt på säsongen innan annat ger frukt (och tidiga blommor till pollinerarna).

För mig är svarta vinbär de överlägsna vinbären, de jag helst äter. Gröna och rosa är väl kul men mer lika röda/vita i smaken (så rätt ointressanta för mig). Jostabär (korsning svart vinbär och krusbär) är roligare än gott och inte särskilt rikgivande hos mig.

Jag skulle gärna ha havtorn och hagtorn. Silverbuske både för att de är snygga och fixerar kväve.

Mullbär känns givet i din zon. Väl värt att kolla tex Jeppa S trädgård som har många och varierade namnsorter.

Jag skulle gärna också ha nötter; valnöt, hassel, pimpernöt (mycket jobb för liten volym), pekan. Mandel skulle jag definitivt sätta om jag bodde i din zon, men de är rejält törstiga och kanske inte lirar med din torra plats om du inte har en bra bevattningslösning.

Äpple definitivt! Ett riktigt härligt bigarråtråd. Nektarin skulle jag välja (hellre än persika men det är personlig smak pga skalet. Det finns större variation av persika att välja på).

Rosenkvitten både för hur snygga de är i Blom tidigt på säsongen och frukten.

Över lag skulle jag också välja riktigt goda och odlingsvärda namnsorter, dvs gärna köpa från plantskola hellre än de stora kedjorna.

Mina svarthallon är väldigt goda men de är bara inne på sin andra säsong så jag vet ännu inte hur bra jag tycker de står sig i förhållande till vanliga hallon, björnbär och taybär som är liknande.

Det här är mest mina drömmar. I trädgården finns fyra fågelbärsträd, :laugh: och numera även jordgubbar, men värden vill gärna upplåta lite åker till odling och det vore ju jättekul om och när orken räcker!
Åh fler roliga tips!
Blåbärstry låter kul. Men jag har aldrig smakat dem. Har du?
Roligt att kunna få bär såpass tidigt som i Maj. Perfekt innan alla andra bär mognar. Det skulle vara roligt att få till att ha så lång säsong med olika sorters bär och frukt som det går.

Jeppas ligger inte alltför långt härifrån, det såg väldigt fint ut på fotona från deras visningsträdgård på deras hemsida. Har du varit där eller beställt från webbshopen?

Bigarråer, nektariner och persikor är med så himla gott. Det vore också något.
Äpplen är jag lite tveksam till. Mest för att vi är så dåliga på att äta upp dem. Jag är uppvuxen med ett Aroma och visst är de goda, men barnen vill helst ha söta Royal Gala äpplen.

Den sortens svarthallon jag har haft blev ganska hårda bär. Kanske att de behövde mer mer vatten än vad de fick, men jag tyckte att vanliga röda hösthallon är godare. Men det är ju kul att variera också. Taybär har jag nog aldrig testat. Jag hade taggfria björnbär några år. Men deras sidoskott var definitivt inte taggfria utan tvärtom supertaggiga, så det slutade med att jag grävde upp alltihop. Hade jag haft en lämpligare växtplats än vad jag hade då så kanske det hade funkat bättre.

Får se vad det landar i. Att drömma är ju gratis. Men just bärbuskar blir på lång sikt mycket för pengarna ändå. Tänker på vad jag har lagt på tomatodling i pengar de senaste åren totalt och det får man göra om varje år. Jag tänker att det får bli en långsiktig plan som säkert kommer att ändras allteftersom. Det brukar bli så 😁.
Hoppas att du får till lite odling också.

Hä, vår planta ger alldeles tillräckligt.
I örtsalt så är ju smaken ok men det här att ha det som buljong vågar jag inte ens prova. Smaken är ju ganska genomträngande.
Jag har använt det (innan plantan dog...) Man får vara försiktig. Det räcker med ett pytteblad för att få god buljongsmak. Överdosering gör det oätligt.

Åh fler roliga tips!
Roligt att kunna få bär såpass tidigt som i Maj. Perfekt innan alla andra bär mognar. Det skulle vara roligt att få till att ha så lång säsong med olika sorters bär och frukt som det går.

Jeppas ligger inte alltför långt härifrån, det såg väldigt fint ut på fotona från deras visningsträdgård på deras hemsida. Har du varit där eller beställt från webbshopen?

Äpplen är jag lite tveksam till. Mest för att vi är så dåliga på att äta upp dem. Jag är uppvuxen med ett Aroma och visst är de goda, men barnen vill helst ha söta Royal Gala äpplen.

Den sortens svarthallon jag har haft blev ganska hårda bär. Kanske att de behövde mer mer vatten än vad de fick, men jag tyckte att vanliga röda hösthallon är godare. Men det är ju kul att variera också. Taybär har jag nog aldrig testat. Jag hade taggfria björnbär några år. Men deras sidoskott var definitivt inte taggfria utan tvärtom supertaggiga, så det slutade med att jag grävde upp alltihop. Hade jag haft en lämpligare växtplats än vad jag hade då så kanske det hade funkat bättre.

Får se vad det landar i. Att drömma är ju gratis. Men just bärbuskar blir på lång sikt mycket för pengarna ändå. Tänker på vad jag har lagt på tomatodling i pengar de senaste åren totalt och det får man göra om varje år. Jag tänker att det får bli en långsiktig plan som säkert kommer att ändras allteftersom. Det brukar bli så 😁.
Ja, drömma är gratis. Och väldigt roligt! Och över lag, om du har en ny trädgård, som dessutom inte blivit så omhändertagen senaste åren så är det klokt att observera åtminstone ett år för att få bättre kläm på vart saker kan trivas; något extra blåsigt hörn, en platt där inget växer, hur frosten/vatten rinner över tomten osv. Så hinner en drömma mycket under tiden och får kanske en aning mindre trial and error. :)

Blåbärstry smakar lite blåbärsaktigt sötsyrligt gott! Jag vet inte om jag skulle tycka de var det godaste bäret om de kom samtidigt som hallon, smultron och åkerbär (som är mina favoriter) men att kunna skörda tidigt är härligt. Jag har plockat hos vänner och det är stor skillnad mellan namnsorter! Någon tyckte jag var lite fadd och smaklös medan andra är riktigt goda, med mer karaktär saftiga och ger mersmak. Som vanligt är trådgårdstrollets hemsida eller skogsträdgårdsboken Odla ätbart överallt bra källor till info om namnsorter.

Träsgårdsliljorna är uppgrävda (och inte återplanterade).
Silverarven påbörjad förflyttning av.
Grävt upp 3 kanadensiskt gullris.

Låter som jag är en blomhatare. Så är inte fallet. Men det måste vara en viss ordning. Inte strikt!!!!! Det är oinspirerade. Men inte för stökigt.

Ja, drömma är gratis. Och väldigt roligt! Och över lag, om du har en ny trädgård, som dessutom inte blivit så omhändertagen senaste åren så är det klokt att observera åtminstone ett år för att få bättre kläm på vart saker kan trivas; något extra blåsigt hörn, en platt där inget växer, hur frosten/vatten rinner över tomten osv. Så hinner en drömma mycket under tiden och får kanske en aning mindre trial and error. :)

Blåbärstry smakar lite blåbärsaktigt sötsyrligt gott! Jag vet inte om jag skulle tycka de var det godaste bäret om de kom samtidigt som hallon, smultron och åkerbär (som är mina favoriter) men att kunna skörda tidigt är härligt. Jag har plockat hos vänner och det är stor skillnad mellan namnsorter! Någon tyckte jag var lite fadd och smaklös medan andra är riktigt goda, med mer karaktär saftiga och ger mersmak. Som vanligt är trådgårdstrollets hemsida eller skogsträdgårdsboken Odla ätbart överallt bra källor till info om namnsorter.
Absolut, visst är det bäst om man kan sitta på händerna och mestadels rensa ogräs första året i alla fall. Just den här trädgården har jag inte koll riktigt på och det tar lite tid att lära sig. Förra trädgården med liknande läge startade jag från noll då jag och exet byggde hus. Där blev lite trial and error, men jag tyckte ändå att det mesta växte på bra när jag planterade med eftertanke.

Jag gick runt och fotade rabatterna när jag var vid nya huset i helgen och pratade med den äldre herren som säljer till mig. Tänker att det ger en bra guidning till våren så jag inte råkar rycka upp vissa av perennerna som växer där. Överlag så har ägaren haft ganska bra koll och mestadels planterat torktåliga perenner. Men jag tycker inte riktigt att det finns en genomtänkt helhet. Där var nästan ingenting som blommar nu tex, utan det har varit tidigare på sommaren. Några växter är också lite tokigt placerade då de skymmer växter bakom i rabatterna osv.

Blåbärstry kommer definitivt med på min önskelista. Åkerbär är också ett okänt bär för mig, hur smakar de? Låter perfekt att kunna använda som marktäckare mellan blåbärsbuskarna. Marktäckare är ju rackarns tacksamt har jag insett.

Jag ska kolla in dina källor till namnsorterna. Jag tror att jag har varit inne på åtminstone en av sidorna tidigare, men hade glömt bort den. Sen återstår detektivarbetet att hitta just det man vill ha. Av någon anledning är många plantskolor häromkring väldigt fattiga på lite mer spännande utbud. Tänk vad onlineshopping har underlättat ändå 😀.

Åh fler roliga tips!

Nu var det inte mig du frågade, men jag svarar ändå 😊

Om barnen gillar söta, saftiga äpplen så rekommenderar jag Mantet. Nackdelen är att det är ett sommaräpple som inte direkt funkar att lagra (men går utmärkt att torka och det tycker åtminstone mina barn är fantastiskt gott).

Jag har både varit på Jeppa S och beställt i webshoppen. I visningsträdgården var jag för några år sen, när de var nya. Mycket var då smått och jag minns att jag tänkte att jag ska åka tillbaka om några år, när rhododendronen blommar, det har jag inte gjort än. Kanske nästa år… absolut värd ett besök, inte minst det nedgrävda växthuset.
Beställningen funkade som den skulle, jag åkte och hämtade, de har en ”lagershop” på annan plats än visningsträdgården. Man kan åka dit och handla utan att ha förbeställt också. Tycker att de marknadsför sig som mycket billigare än andra ställen, men riktigt så upplever jag nog inte det. Men de har många spännande saker som inte finns på så många ställen.

Mullbär är gott! Jag har ett pendula (hängande alltså), bären är relativt små men väldigt goda. Kan inte beskriva det bättre än att det smakar väldigt bärigt. Jag har också smakat Mulle, de bären var ännu mindre (kanske pga placering, den stod rätt torrt), och de var extremt söta, ingen syra alls, skulle alltså välja bort den. Undersökte sorter åt en släkting som ville ha ett träd som blir större än mitt och jag landade i Illinois everbearing (men har alltså inte smakat den).

Nu var det inte mig du frågade, men jag svarar ändå 😊

Om barnen gillar söta, saftiga äpplen så rekommenderar jag Mantet. Nackdelen är att det är ett sommaräpple som inte direkt funkar att lagra (men går utmärkt att torka och det tycker åtminstone mina barn är fantastiskt gott).

Jag har både varit på Jeppa S och beställt i webshoppen. I visningsträdgården var jag för några år sen, när de var nya. Mycket var då smått och jag minns att jag tänkte att jag ska åka tillbaka om några år, när rhododendronen blommar, det har jag inte gjort än. Kanske nästa år… absolut värd ett besök, inte minst det nedgrävda växthuset.
Beställningen funkade som den skulle, jag åkte och hämtade, de har en ”lagershop” på annan plats än visningsträdgården. Man kan åka dit och handla utan att ha förbeställt också. Tycker att de marknadsför sig som mycket billigare än andra ställen, men riktigt så upplever jag nog inte det. Men de har många spännande saker som inte finns på så många ställen.

Mullbär är gott! Jag har ett pendula (hängande alltså), bären är relativt små men väldigt goda. Kan inte beskriva det bättre än att det smakar väldigt bärigt. Jag har också smakat Mulle, de bären var ännu mindre (kanske pga placering, den stod rätt torrt), och de var extremt söta, ingen syra alls, skulle alltså välja bort den. Undersökte sorter åt en släkting som ville ha ett träd som blir större än mitt och jag landade i Illinois everbearing (men har alltså inte smakat den).
Tack! Ska kolla in Mantet. Lite kul är det ändå med något äppleträd trots allt 😀.

Kul att höra om Jeppa S, kanske ska ta och planera ett besök dit låter det som. Vad bra att du skrev att man kan handla utan att ha förbeställt. Kan jag så väljer jag helst växter själv, så man får de bästa exemplaren. Är det billigt är det såklart en bonus, men det är samtidigt viktigare tycker jag att få tag i det jag verkligen vill ha.
Pendula mullbär låter smidigt, slippa stå på en stege är ju inte fel.

Jag var på jakt efter en viss sorts blomma att komplettera min rabatt med och efter att ha letat på andra ställen åkte jag till en handelsträdgård jag inte vanligtvis brukar åka till. Grejen är att jag inte riktigt gillar den handelsträdgården - jag tycker att det känns stökigt och ofräscht där, men det är ju bara en känsla så jag tänkte att jag skulle försöka strunta i det. När jag kom dit fick jag direkt hjälp av trevlig personal som tog fram just den sort jag sökte. Jag betalade och åkte hem.

Väl hemma så konstaterade jag att krukan jag hade fått var helt överfull av lungmossa. Jag försökte rensa lite, men tyckte då att jag såg nåt slemmigt djur glänsa till i jorden och fick hjärtat i halsgropen och tänkte direkt "Hjälp - lövplattmask!"

Jag blev så äcklad av hela stackars plantan att jag fick panik. Skulle jag stoppa ner hela skiten i en sopsäck och lämna till destruktion, eller vad skulle jag göra?! Samtidigt ville jag ju ha blomman...

Jag bestämde mig för att (med diskhandskar på!) rensa bort all jord och skölja plantans rötter helt rena. Fastnade helt i min panik-äckelkänsla (jag som definitivt inte är äckelmagad av mig annars) och kände mig fånig, men samtidigt ville jag inte stoppa ner plantan som den var i min trädgård.
Visste inte vad jag skulle göra av jorden heller, så allting blev jättejobbigt!

De små slemmiga djuren i jorden var för små för att artbestämma så jag eliminerade dem bara, men en av dem som var lite större var en liten daggmask, såg jag i förstoringsglas... :o Kanske hade jag nojjat i onödan... Men jag hittade även något som såg ut som vita snigelägg djupt inne bland rötterna, som också eliminerades.

Den stackars blomman planterades tillslut, med helt nakna rötter... Nu får jag se om den överlever efter min hårdhänta behandling... 🫣
Och jag tror faktiskt inte att jag ska köpa nåt mer från den handelsträdgården... :p

Nån här som har varit med om att upptäcka lövplattmask i nyköpt planta?

Jag har en kollega som firar 40 år i branschen nästa år. Hon har pratat om att hon vill ha ett hallonträd. Jag tänkte köpa ett till henne, men vill ha lite input om sortval mm.
Vi bor i zon 4

20260807_150748.webp
Det kan ha gömt sig en jäkla massa gurkor i min gurkdjungel :rofl:

Min gräsmatta, mina land och rabatter invaderas snabbt av gräs om man missar att hålla efter. I höstas var jag inte i form att gräva och rensa så i år är det smått igenväxt.
Jag gräver upp gräs och massor av kvickrot.

Frågan är var jag ska göra av det. Kan man lägga det i komposten eller blir det kompostkatastrof då? Alternativet är att köra ut det i dungen bredvid (inga invasiva trädgårdsväxter ingår. Bara gräs och kvickrot och någon enstaka knöklocka.)

Min gräsmatta, mina land och rabatter invaderas snabbt av gräs om man missar att hålla efter. I höstas var jag inte i form att gräva och rensa så i år är det smått igenväxt.
Jag gräver upp gräs och massor av kvickrot.

Frågan är var jag ska göra av det. Kan man lägga det i komposten eller blir det kompostkatastrof då? Alternativet är att köra ut det i dungen bredvid (inga invasiva trädgårdsväxter ingår. Bara gräs och kvickrot och någon enstaka knöklocka.)
Kan du lägga det så det torkar ordentligt först? Dvs om du har någon stenhäll, en presenning eller en bit av gräsmattan där det får torka ordetligt innan du lägger det i komposten? Det går att täckodla med ogräs om man låter det torka.

Hm mullbär, hur växer dom? Som björnbär eller är det buskar. Berätta mer!

Jag ska plantera in lite smultron mellan sparrisen imorgon. Ska bli ruskväder sedan så nähä, det skulle det inte alls ser jag nu.

Tur det då kan jag med gott samvete ha det på Att göra listan måndag och tisdag istället.

Har smultron i hela gräsmattan!

Ska även gräva upp min pion som snart drunknar. Frågan är, ska den få stå kvar där den är och bara lyfta upp den eller plantera på annat ställe där den syns bättre och får bättre förutsättningar. Tror jag ger upp en del av en låda och helt sonika blandar ätbart med blommor i den. Just nu huserar den mina fyndade Bauhaus växter och tanken har slagit mig att låta dom växa kvar där men då förlorar jag även yta att odla på.

Klematisen som samsas med tomaterna får nog stå kvar i sitt hörn iaf.

Hm mullbär, hur växer dom? Som björnbär eller är det buskar. Berätta mer!

Jag ska plantera in lite smultron mellan sparrisen imorgon. Ska bli ruskväder sedan så nähä, det skulle det inte alls ser jag nu.

Tur det då kan jag med gott samvete ha det på Att göra listan måndag och tisdag istället.

Har smultron i hela gräsmattan!

Ska även gräva upp min pion som snart drunknar. Frågan är, ska den få stå kvar där den är och bara lyfta upp den eller plantera på annat ställe där den syns bättre och får bättre förutsättningar. Tror jag ger upp en del av en låda och helt sonika blandar ätbart med blommor i den. Just nu huserar den mina fyndade Bauhaus växter och tanken har slagit mig att låta dom växa kvar där men då förlorar jag även yta att odla på.

Klematisen som samsas med tomaterna får nog stå kvar i sitt hörn iaf.
Lite OT men på Visingsö finns mullbärsträd. Man ville odla silkesmaskar på 1800-talet, vilket inte funkade, men träden finns kvar.

1786170157586.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka