Vad roligt!
Utöver vad som redan nämnts skulle jag vilja ha (kan kanske skaffa kommande år) ett par blåbärstry. Riktigt goda när tidigt på säsongen innan annat ger frukt (och tidiga blommor till pollinerarna).
För mig är svarta vinbär de överlägsna vinbären, de jag helst äter. Gröna och rosa är väl kul men mer lika röda/vita i smaken (så rätt ointressanta för mig). Jostabär (korsning svart vinbär och krusbär) är roligare än gott och inte särskilt rikgivande hos mig.
Jag skulle gärna ha havtorn och hagtorn. Silverbuske både för att de är snygga och fixerar kväve.
Mullbär känns givet i din zon. Väl värt att kolla tex Jeppa S trädgård som har många och varierade namnsorter.
Jag skulle gärna också ha nötter; valnöt, hassel, pimpernöt (mycket jobb för liten volym), pekan. Mandel skulle jag definitivt sätta om jag bodde i din zon, men de är rejält törstiga och kanske inte lirar med din torra plats om du inte har en bra bevattningslösning.
Äpple definitivt! Ett riktigt härligt bigarråtråd. Nektarin skulle jag välja (hellre än persika men det är personlig smak pga skalet. Det finns större variation av persika att välja på).
Rosenkvitten både för hur snygga de är i Blom tidigt på säsongen och frukten.
Över lag skulle jag också välja riktigt goda och odlingsvärda namnsorter, dvs gärna köpa från plantskola hellre än de stora kedjorna.
Mina svarthallon är väldigt goda men de är bara inne på sin andra säsong så jag vet ännu inte hur bra jag tycker de står sig i förhållande till vanliga hallon, björnbär och taybär som är liknande.
Det här är mest mina drömmar. I trädgården finns fyra fågelbärsträd,

och numera även jordgubbar, men värden vill gärna upplåta lite åker till odling och det vore ju jättekul om och när orken räcker!