Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Kan man halshugga chilis för att ta sticklingar? Som med tomater? :confused:
Jag köpte en jättefin Dulce Habanero som var planterad två i en en kruka, och nu har det gått för lång tid att ta isär dem men jag tror de skulle må mycket bättre om de fick varsin kruka.

Jag behöver göra en vattenskål till bina. Finns det någon färg de gillar bättre?

Tänkte fylla en liten kruka med glaspärlor och gräva ner såpass djupt att den står hyfsat stabilt i pallkragen men inte så djupt att den blir full med jord. Under fågelnätet, så att de får vara ifred när de dricker. (Fåglarna har andra ställen att dricka på, men där är det inte så bra för bina.)

Både bin och flugor samlas direkt när jag vattnar och dricker från bärnätet, så de vet redan att jag kommer med vatten när jag är på väg. :idea:

Kan man halshugga chilis för att ta sticklingar? Som med tomater? :confused:
Jag köpte en jättefin Dulce Habanero som var planterad två i en en kruka, och nu har det gått för lång tid att ta isär dem men jag tror de skulle må mycket bättre om de fick varsin kruka.

Ja, det går. För att ge bästa förutsättningar kan en använda Clonex.

Jag behöver göra en vattenskål till bina. Finns det någon färg de gillar bättre?

Tänkte fylla en liten kruka med glaspärlor och gräva ner såpass djupt att den står hyfsat stabilt i pallkragen men inte så djupt att den blir full med jord. Under fågelnätet, så att de får vara ifred när de dricker. (Fåglarna har andra ställen att dricka på, men där är det inte så bra för bina.)

Både bin och flugor samlas direkt när jag vattnar och dricker från bärnätet, så de vet redan att jag kommer med vatten när jag är på väg. :idea:
Gult gillar de flesta insekter.

1000006645.webp

Lite skörd blir det iallafall

Skruvat upp solcellsbelysning med rörelsesensor. Värsta dagsljuset typ! Och givetvis skvättat ättika så grävlingen ger fan i mina grödor inatt med.

Kan inte med ord beskriva hur mycket jag avskyr det gråa fanstyget. Ska nog beställa en dildo och tejpa fast på taket till bodan den beslagtagit. Dom tycker ju inte om ljud.

Taket kommer jag åt utan att behöva dö av rädsla för att bli attackerad av besten, den bodan har takstolarna i samma höjd som våran gräsmatta eftersom den är placerad i slänten ned till ån.

Räcker med vilda djur nu, hittade nyss en död stor äcklig och grön vårtbitare på sovrumsgolvet. Inatt är vårat sovrumsfönster stängt!

Skruvat upp solcellsbelysning med rörelsesensor. Värsta dagsljuset typ! Och givetvis skvättat ättika så grävlingen ger fan i mina grödor inatt med.

Kan inte med ord beskriva hur mycket jag avskyr det gråa fanstyget. Ska nog beställa en dildo och tejpa fast på taket till bodan den beslagtagit. Dom tycker ju inte om ljud.

Taket kommer jag åt utan att behöva dö av rädsla för att bli attackerad av besten, den bodan har takstolarna i samma höjd som våran gräsmatta eftersom den är placerad i slänten ned till ån.

Räcker med vilda djur nu, hittade nyss en död stor äcklig och grön vårtbitare på sovrumsgolvet. Inatt är vårat sovrumsfönster stängt!
Jag har inte testat själv men vet andra som gjort det. De tycker väldigt illa om lukten av urin, så samla urin och häll ut eller gå ut och kissa runt boden så flyttar de/den. :idea:

Dildo? Nu får du nog beskriva lite hur du tänkt det ska fungera. Är det en hona som du tänker ska bli så utmattad så den slutar gå in i växthuset. Eller en hane som är homofobisk? Och i taket? Hur stor är den.här dildon?

Vad jag fått lära mig är att dom pollinerar varandra och gult är dominant. Så efter några år är alla avkommor gula. En får fylla på med dom andra färgerna om en vill ha dom i trädgården. Rosa brukar också klara sig länge men inte som gula.
Intressant! Vi har stockrosor och de första 5-6 åren sedan inflytt var de enbart vita. Sedan har de undan för undan kommit nya nyanser av rosa och lila (förra året kom en superfin mörklila variant :love:). Ny i år är en rosa med en ganska tydlig gul inre kärna, så det kanske är "början på slutet"? :nailbiting:😅

Sensommaren är på gång och min trädgård är i full blom. Extra glad blir jag av luktärterna från @gul_zebra som doftar ljuvligt och ger bukett efter bukett 🤩
Visa bifogad fil 189568
Ni som är duktiga på luktärtor får jättegärna dela med er av era tips! Växtplats? Solläge? etc. Jag misslyckas med mina vaaarje år, de går i frö svinsnabbt och blir gula och tråkiga. Hade egentligen tänkt att ge upp på dem till nästa år men vill nog ändå försöka igen. Heeeelp!

Nu har jag plockat tio liter havtorn på en av två buskar, och ändå finns det MÅNGA sådana här grenar kvar:

IMG_7186.webp

Det är tidsödande att plocka men också lite meditativt - och har man jobbat upp ett beroende av havtornssorbet med chokladfondant eller björnbär, så är det svårt att sluta bunkrandet med så mycket kvar att plocka!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka