Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det inte de där sedvanliga äckel-maskarna?Dags för del två!
Det är någon som äter på min kål. Har inte undersökt vem ännu..
Visa bifogad fil 186527
Maskar?Är det inte de där sedvanliga äckel-maskarna?
(Och på ämnet kål... Har inte köpt kålnät än så det är väl bara en tidsfråga innan någon käkar upp min också...)
Jag har inte täckt min lök ännu. Har vit, gul, röd, vår, sallad och purjolök. Som bäddat för att få lökmineralflugan.Jag har satt mina purjolökar under kålnät eftersom jag har problem med lökminerarfluga, men när jag tittade till dem häromdagen så är flera små purjolöksplantor helt borta - "nedtuggade" jäms med jordytan. Men kålnätet är fortfarande helt och jag hittar ingen glipa?....![]()
Ja, larver. Men du kom på vad jag menade ändåMaskar?
Menar du kålfjärilslarver? Det är det inte, förmodligen. Har fiberduk över. Tror det är nån jordloppa eller nåt..
Ja, jag funderar på att ta bort nätet faktiskt. Dels är plantorna så stora att de håller på att spränga nätet, dels verkar det ju komma ohyra ändå.Ja, larver. Men du kom på vad jag menade ändå. Jahapp, det finns alltså fler som är ute efter ens kål... Tacksam gröda att odla.
Nu när jag läst här ovan funderar jag faktiskt på att strunta i nät ändå. Kör search and destroy om jag hittar ohyra på kålen. Har bara åtta plantor så det blir nog inte så betungande att se över dem en gång per dag. Hoppas jag..
Och kanske en ännu mer relevant fråga, vad ska jag ha för växter?
Finns det nån sommarblomma som går att så nu och ändå få lite blommor i år? Zon 4
Annan vinkel.Hupp, då var jag tillbaka i trädgårdstråden igenHar varit alldeles för mycket på jobbet för att ens hinna andas men igår läste jag ikapp i gamla tråden. Helt sjukt vad mycket det hinner skrivas på en månad
Hos mig växer det på. Halva trädgården ska grävas upp så där görs det ingenting just nu. Har grävt upp plantor som ska räddas men i övrigt tittar jag bara på eländet och håller tummarna för att den blir uppgrävd snart så att vi kan sätta igång där.
Framsidan är ju typ klar. Men studsmattan har fått flytta dit tillfälligt =att klippa gräset är en utmaning, en odlingslåda är överfull av räddade plantor och det står krukor med flera räddade plantor lite varstans dvs det är ändå kaos här.
Trädgårdsskafferiet är långt ifrån där det borde vara. Jag skulle föryngra jorden i några av odlingslådorna och upptäckte att de var helt genomruttna. Så operation gräva ur och riva dem har nu genomförts. Fruktansvärt tungt. Nu ska det "bara" byggas nya så att mina tomater kan få flytta dit. Och sedan ska jag förhoppningsvis ha tid att rensa allt ogräs i gångarna
Tomaterna då. Ja, de har fått flytta ut i stora murarbaljor i medelhavsdelen så länge. Här var jag så himla nöjd för att den var klar och alldeles mysig men nu är den då fullbelamrad av murarbaljorOch mitt inköp av ett stort fint fikonträd förra året klarade visst inte 8 minus och full storm så det trädet har semidött. Verkar komma lite blad längst ner på stammen så det får stå denna säsongen och så blir det ett beslut till hösten. Så surt med ett träd på 1,5m
Stora trädäcket har jag inte orkat ta tag i. Grannens träd hänger ju över mer och mer för varje år och förstör både däcket och husetoch min ork för att skrubba bort alger har inte infunnit sig i år.
Lilla däcket däremotHär fick jag en vision i våras. Kändes också som ett lagom stort projekt. Så nu har jag flyttat dit en matta + lönnen från stora däcket. Kruka om mina strutbräken samt planterat några fler. Lite dahlior, ett gräs och igår flyttade funkian dit. Så nu är det nästan helt färdigt här. Någon liten belysning och en väggdekoration. På andra väggen bara. Efter att vi målat om huset (det har blekts). Tror det kommer bli toppen när det fått växa till sig lite
Visa bifogad fil 186559
Tappa inte hoppet om fikonträdet! Jag har ett som står på friland (zon 1-2). Vi har ganska så många minusgrader här på vintrarna och det klarar sig alltid. Problemet är dock att det bara hinner komma färdiga fikon på de tvååriga grenarna. Tack och lov klarade sig en gren i år och där växer det redan fikon! Skulle säga att tillväxten från noll är typ 1,5 meter på grenar som börjar växa på sommaren/våren så även om det ser stendött ut så lever det. (Är lite liknande vindruvor faktiskt.)Hupp, då var jag tillbaka i trädgårdstråden igenHar varit alldeles för mycket på jobbet för att ens hinna andas men igår läste jag ikapp i gamla tråden. Helt sjukt vad mycket det hinner skrivas på en månad
Hos mig växer det på. Halva trädgården ska grävas upp så där görs det ingenting just nu. Har grävt upp plantor som ska räddas men i övrigt tittar jag bara på eländet och håller tummarna för att den blir uppgrävd snart så att vi kan sätta igång där.
Framsidan är ju typ klar. Men studsmattan har fått flytta dit tillfälligt =att klippa gräset är en utmaning, en odlingslåda är överfull av räddade plantor och det står krukor med flera räddade plantor lite varstans dvs det är ändå kaos här.
Trädgårdsskafferiet är långt ifrån där det borde vara. Jag skulle föryngra jorden i några av odlingslådorna och upptäckte att de var helt genomruttna. Så operation gräva ur och riva dem har nu genomförts. Fruktansvärt tungt. Nu ska det "bara" byggas nya så att mina tomater kan få flytta dit. Och sedan ska jag förhoppningsvis ha tid att rensa allt ogräs i gångarna
Tomaterna då. Ja, de har fått flytta ut i stora murarbaljor i medelhavsdelen så länge. Här var jag så himla nöjd för att den var klar och alldeles mysig men nu är den då fullbelamrad av murarbaljorOch mitt inköp av ett stort fint fikonträd förra året klarade visst inte 8 minus och full storm så det trädet har semidött. Verkar komma lite blad längst ner på stammen så det får stå denna säsongen och så blir det ett beslut till hösten. Så surt med ett träd på 1,5m
Stora trädäcket har jag inte orkat ta tag i. Grannens träd hänger ju över mer och mer för varje år och förstör både däcket och husetoch min ork för att skrubba bort alger har inte infunnit sig i år.
Lilla däcket däremotHär fick jag en vision i våras. Kändes också som ett lagom stort projekt. Så nu har jag flyttat dit en matta + lönnen från stora däcket. Kruka om mina strutbräken samt planterat några fler. Lite dahlior, ett gräs och igår flyttade funkian dit. Så nu är det nästan helt färdigt här. Någon liten belysning och en väggdekoration på andra väggen bara, efter att vi målat om huset (det har blekts). Tror det kommer bli toppen när det fått växa till sig lite
Visa bifogad fil 186559