Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle inte bekymra mig för det. Det NV vill är att man undviker att sprida den utanför tomten (tex genom att slänga trädgårdsavfall där det inte ska vara). Vill du vara på den säkra sidan kan du ju välja en ädelsyrén?

Det är många vanliga arter som är på högrisk-listan numera pga klimatförändringarna, tex jättedaggkåpa och många sorters mispel. :(
Tack! Då skyndar jag mig att köpa lite syrener nu med gott samvete, och blundar för eventuella andra svar 😅

Så himla trist att klimatförändringarna till och med tafsar på mina syrener :(

Jag har en skoslind . Har försökt lägga ut dess "nötter" lite här och där i hopp att de ska gro. Hittills lönlöst.

Idag ser jag att under lönnarna där jorden är så mager att inte ens gräset växer normalt - där växer liten lind. Den växer intill stubben av kastanjen jag lät såga ner för att den stod för nära huset och riskerade skapa röta. Med andra ord kan den inte stå kvar där men jorden är full av rejäla rötter. Kännas inte lockande att bar köra över md gräskllipparen men vad ska jag annars göra. Klarar inte att gräva upp den.
Den får stå kvar till i höst så får jag se om nån stor och stark vill ha den.

Alla överblivna tomater, paprika och chili ser fina ut. Kommer drunkna i tomater i år.

Hallonbuskarna är stora monster i år 😂 dom har fått hönsgödsel i våras. Mamma mia 🙈 även salladen tyckte om det. Jösses vilka fina plantor 🥰

Såg idag att det är dags att kupa potatisen, i ett förvirrat ögonblick i våras fick även den lådan gödsel. Hej jätteblasten..... suck
Då kan du göra snålröra. Jag ska fylla frysen med det. OM jag får miljoner med tomater. Var tog solen vägen?

Nu har sonens flickvän fått potatislandet som jag grävde till henne i 21-årspresent. Hon blev glad 😊 Jag är mycket stolt över att jag lyckats bygga ett staket runt det som faktiskt håller hönsen ute (det var inte svårt, men jag är lat och ohändig och har hittills slarvat med staketbyggen = hönsen struntar totalt i att de står där). Jag blev peppad och byggde ett likadant staket runt det som ska bli land för skärbönorna, så nu hoppas jag på bra potatis- och bönsommar.

Nästa projekt är eventuellt jordgubbslandet. Det har tyvärr varit hönsens favorit, och ser hemskt ut. Men det är eventuellt det som jag helst vill odla, näst efter tomater, så det är bara att börja se vad som kan räddas.

(Jag gillar våra höns och jag gillar att de är frigående, men de är tyvärr inkompatibla med att ha en fin trädgård som får vara ifred för sprättande.)
Jag var alltid så förvånad över hur lågt staket hönor INTE begriper hur dom ska ta sig över. På jobbet hade vi 50-100 lösgående vingbeklädda djur och 50 cm högt kycklingnät runt grönsakslandet. Det var bara pärlhönsen som ibland hamnade innanför nätet. Dom andra bara, nope, där var det staket.

Då kan du göra snålröra. Jag ska fylla frysen med det. OM jag får miljoner med tomater. Var tog solen vägen?
Den är här i några minuter till, sen kommer regnet från byhållet, så det kommer bli en snabb hemgång för dom i Hajstorp med veteranbilarna

Den är här i några minuter till, sen kommer regnet från byhållet, så det kommer bli en snabb hemgång för dom i Hajstorp med veteranbilarna
Ja fy helsikke vilka skurar. Jag var precis ute i trädgården och hällde av krukplantor som var lite väl våta. Blev döv inne i växthuset när det tog i. Trösten är att studenterna kanske ger fasen i att busa inatt när jag vaktar skolan.

Här har vi bara fått några snabba skurar sedan igår. Men det är bra, ösregn sjunker inte ned så bra så jag är ganska nöjd.

Vi har en rätt rejäl slänt ned mot ån, strandremsan (om man nu kan kalla den för det) är plan och fin. Ytan där nere är väl kanske 5-7 meter bred och tja isch 20-25 meter lång.

Mammut (robotgräsklippare) klarar tyvärr inte av att hantera den ytan just nu och gräset når mig upp till Mufflan numera. Igår svor jag för att jag inte kan dra igång röjsågen själv, gubben min berättade att han var glad över det för då hade jag röjt ned allt och säkerligen planterat en massa där nere med.

Min plan är faktiskt att ha ett potatisland där ner men det har jag inte ens berättat åt honom :laugh:

Jag har en skoslind . Har försökt lägga ut dess "nötter" lite här och där i hopp att de ska gro. Hittills lönlöst.

Idag ser jag att under lönnarna där jorden är så mager att inte ens gräset växer normalt - där växer liten lind. Den växer intill stubben av kastanjen jag lät såga ner för att den stod för nära huset och riskerade skapa röta. Med andra ord kan den inte stå kvar där men jorden är full av rejäla rötter. Kännas inte lockande att bar köra över md gräskllipparen men vad ska jag annars göra. Klarar inte att gräva upp den.
Den får stå kvar till i höst så får jag se om nån stor och stark vill ha den.
Även om den platsen inte är idealisk pga läget, så har jag bra erfarenhet av att sätta små nya träd nära en stubbe. Den hyfsat långsamma nedbrytningen ger långvarig och måttlig gödning till lilla nya trädet. Det nämndes på ett skogsträdgårdswebinsrium jag var på också så det verkar inte vara en unik erfarenhet.

Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig flytta det!

Rastat lånehunden och passade samtidigt att gå på snigeljakt.

När jag fortfarande rökte så hade jag snigeljakt flera gånger per kväll. Nu är det bra om jag gör det 1 gång per dag.

Det är slut på dahliaköp gör säsongen... Sa jag och köpte en till dahlia :rofl:
65 plantor/knölar har jag nu 😅

20260610_155339.webp

Jag grävde upp tre eller möjligen fyra gamla pioner förra hösten och delade dem i närmare hundra nya pioner, i princip alla tog sig till min förvåning, även de minsta obetydligaste knölarna utan ögon. Och lika förvånade blev jag att alla lite större nu dessutom blommar! Och det brukar heta att om man flyttar en pion kan det ta några år innan den blommar igen. Min egen teori är att genom att jag djupluckrade jorden med grävmaskin där jag planterade dem så kunde de snabbt utveckla ett nytt rotsystem och få en bra start.

Sen vid röjningen förra hösten fick jag en massa nävor som jag tyckte det var synd att bara slänga så jag anlade en ny nästan tjugo meter lång rabatt längs kanten på trädgårdslandet, var gräs och kvickrot och hade inte tid att träda så det har blivit lite ogräsrensning men de tog sig och nu har jag början till en fin rabatt där, bara det kommer lite regn så kommer de skjuta fart ordentligt och täcka marken. Liksom pionerna är det från plantor som funnit här i mer än hundra år!

Senast ändrad:
Jag var alltid så förvånad över hur lågt staket hönor INTE begriper hur dom ska ta sig över. På jobbet hade vi 50-100 lösgående vingbeklädda djur och 50 cm högt kycklingnät runt grönsakslandet. Det var bara pärlhönsen som ibland hamnade innanför nätet. Dom andra bara, nope, där var det staket.
Det där funkade ifjol, för mina. Jag har en ganska låg "dekorativ rabattkant" på ett par ställen. Den är typ 40 cm hög (står för övrigt att den "håller effektivt djur borta från blommor och undviker bus", lol). Ifjol funkade den på mina hönor, men deras små hjärnor har tydligen jobbat över vintern för i år struntar de högaktningsfullt i den.

Alla mina 92 dahlior växer och frodas ute 🥰 Sniglarna har tuggat på ett par av dom men jag har strött ut sånna pellets som ska funka mot sniglar så hoppas dom får vara ifred nu! Dom kan ju tugga på allt ogräs som finns istället :p

Tomat, gurka och paprika växer på sig och blivit fina i växthuset också. Väntar spänt på första skörden av gurka :D

Tack för att ni skriver om sniglar! När jag ondgör mig över hönsen glömmer jag bort att vi har noll mördarsniglar och nästan inga vanliga små pluttsniglar heller. Och inga fästingar. (Ja, ja. Jag vet att de är på väg upp, flyttande långsamt efter mig från södern. Men! Än! Är! De! Inte! Här!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar