Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver göra något.
Bår trädgård är skitstor. Lite rabatter finns (en gigantisk) och två stora odlingsland. Båda är odlade i i år, men rensndet av ogräs tar redan knäcken på mig. Ja jag vet att man kan täckodla. Men det här gäller även i rabatterna.
Funderar på att sätta igen ena landet nästa år. Men det kräver jobb också. Fylla med jord så det blir jämnt med gräsmattan. Gräva upp endel (stora perenner). Kanske måste kväva dem…
Plantera tätt, så att perennerna fyller allt utrymme? Har anlagt två rabatter med minimal rensning, typ en gång på våren. De är så täta att ogräset inte ryms helt enkelt 😊

Jag mördade mina Dahlior i höstas så har ingenting att sätta i två stora krukor. (tefatsstora blommor och väldigt höga)

Jag hade tänkt köpa någon stor sommarblomma att ha i, men det visar sig att det inte verkar finnas? Några tips? (jag vill inte ha små blommor (dvs jag vill att växten ska vara stor, inte typ tio cm hög) så vill inte ha de vanliga lobeliapetuniabegonia.
Svartöga? Klättrar och blir stor som fasen.

Rosenskära hade varit så fint! men är det inte lite sent att så kan tänka.

Luktärter verkar hata mig tyvärr. Kanske kan så några i en kruka och hoppas, men de verkar supertrassliga, så fina men.

Hum kanske ska köra på krasse? :rofl: jättelågt men i alla fall lätta att odla.

Blomstertobak måste ju gå att köpa kanske!
Du kan såklart köpa planta av rosenskära men om du sår nu får du åtminstone fin sensommar- och höstblomning. Blomstertobak tycker jag verkar vanlig som planta!

Dagens trädgårdsfix: slagit i en märla till på spaljenätet till svarthallonet. I överkant!!! 💪 Det är de små segrarna som räknas, eller något? :cautious: Det är eventuellt redo (eller good enough) för att leda upp hallonet mot det nu, hoppas jag. Ska kolla imorgon hur det ser ut på lite håll.

Ursch, hittade snigeljäklar ikväll. Slängde ihop lite socker, mjöl, vatten och torrjäst i en kakburk som jag klippte hål i sidorna på. Tryckte dit locket och serverade snällt med glad och käck röst sniglarna sista måltid. Hoppas att de uppskattar den grymt mycket :heart

Hum, antar att den behöver ngt att klättra på? Men det kan man ju förse med. Kanske kunde vara kul att ha den klättrande upp på taket över ingången.

Klättrande kan även Törnrosa kjortel vara helt helt magiska, om man gillar den looken. De brukar finnas att köpa nu på försommaren, en av mina "måste"-växter som inramning och lite vindskydd på balkongen.

De har mängder med blommor hela säsongen. :love:

Hur varmt har ni i era växthus? I dag har jag 29,4 grader! Då är alla fyra takluckorna fullt öppna och båda dörrarna på vid gavel. Trodde inte man behövde skugga extra när det är polykarbonat... Hur som så blir det nu gardiner.
20260519_102033235.webp

Jag förstår inte inlägget, ärligt :confused:
Vad är problemet?
Jag har alldeles för mycket libbsticka. Två plantor som blivit monsterstora på kort tid. De blev stora förra året också, men inte lika snabbt/tidigt.
Jag gör inte av med all libbsticka som jag kan skörda och jag tycker det är synd att de går till spillo. Men jag har inte fler platser att sätta dem på vid delning.

Jag har alldeles för mycket libbsticka. Två plantor som blivit monsterstora på kort tid. De blev stora förra året också, men inte lika snabbt/tidigt.
Jag gör inte av med all libbsticka som jag kan skörda och jag tycker det är synd att de går till spillo. Men jag har inte fler platser att sätta dem på vid delning.
Sådant brukar ofta delas i lokal fb-grupp här hos mig. Antingen ”kom o gräv upp/skörda”, eller ”det står plantor/skördade växter vid soptunnan, kom o ta”. Jätteuppskattat.

Jag tycker späd libbsticka är najs också som grönsak. Då går det åt mer.

Du får kränga dom i någon lokal trädgårdsgrupp.

Hum, antar att den behöver ngt att klättra på? Men det kan man ju förse med. Kanske kunde vara kul att ha den klättrande upp på taket över ingången.
Den klättrar glatt på en sticka..... jag brukar bara sticka ned tre bambupinnar och dra ihop dom med att snöre i toppen. Väldigt enkel växt som inte fått någon ohyra, håller sig fin hela sommaren. Mycket enklare att sköta än krasse som får larver.

Hur varmt har ni i era växthus? I dag har jag 29,4 grader! Då är alla fyra takluckorna fullt öppna och båda dörrarna på vid gavel. Trodde inte man behövde skugga extra när det är polykarbonat... Hur som så blir det nu gardiner.
Visa bifogad fil 185515
Jag har haft upp till 33 utan att något har blivit ledset. Kan väl bli problem med fruktsättning om det blir för varmt. Fiberduk jämnar ut temperaturen lite och skuggar.

Min beställning har kommit så nu äntligen blev jag med Westerton Pearl ändå :love: Och så två knölar, Skyfall och Twiggy - turligt nog vakna, jag gillar inte att sätta knölar såhär sent men nu står de i varsin kruka i solen så de kommer vara härdade från start :)

Räckte det så då? Nä, jag åkte till grannstaden och köpte en Jowey Frambo.
Och på lördag åker jag till grannstaden igen och hämtar hem årets sista förbeställda dahlior - Carolina Wagemans, KAs Cinder Rose och Hollyhill Lilibet! Det blir fiiiint i rabatterna i år! :love:

Screenshot_20260519_200310_Instagram.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka