Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har matat fåglarna med under dagen jag var jobbet. Trots tunga vedträn på kakburkarna med mjölvällingen har dom lyckats göra inbrott och ätit upp allt.

Det är ju värdelöst, då får ju inte jag se om dom är effektiva.

Så ikväll kommer jag tejpa ihop sniglarnas kakburkar och sedan bygga ett litet fort med tegelstenar runt. Vore väl fan om dom lyckas ta sig in i dom nu 🤬

Det skulle verkligen behövas en uppryckning i konsten att odla grönsaker och annat i alla sorters jordar med minsta mängd engagemang, i vår skakiga omvärld finns inga garantier att vi kan handla allt on demand i butik som vi nu gör och kunskapen från mormors tid har i stora delar helt vaskats bort ur den moderna människans hjärna eftersom den inte behövts på så länge. Dags att gå back to basic även för Svenne banan i sin hyreslägenhet.
Lösningen på livsmedelsförsörjning, även i kristid, är inte att alla och envar ska ägna sin kraft åt att odla själva. De som är duktiga ska fortsätta att driva odlingarna för att få maximal skörd. Annars kan vi prata om verkligt ineffektivt utnyttjande av de möjligheter som finns.

Lösningen på livsmedelsförsörjning, även i kristid, är inte att alla och envar ska ägna sin kraft åt att odla själva. De som är duktiga ska fortsätta att driva odlingarna för att få maximal skörd. Annars kan vi prata om verkligt ineffektivt utnyttjande av de möjligheter som finns.
Att odla för maximal skörd har en stor nackdel, att odla för maximal skörd har vi gjort i många år och är anledningen till minskningen av framförallt insekter och även en del andra djur.

Att odla för maximal skörd kommer fungera dåligt vid en krissituation då vi inte har någon produktion på konstgödsel eller växtskyddsmedel så där beror det på andra länders välvilja. Så spelar ingen roll hur duktig du är på maximal skörd när det kommer till en del krissituationer.

Jag har inte skrivit att alla ska börja odla men kunskapsbristen är katastrofalt dålig hos väldigt många, att jag har tid och möjlighet att odla livsmedel betyder inte att du eller andra ska rätta er efter mig men fritidsodling och kolonilotter för dom som bor i städerna är inte så dumt, jag har en bekant från Belarus vars släkt måste odla om dom ska kunna fylla vinterförrådet av många livsmedel, maten där är dyr och lönerna låga och allt finns inte året runt i butikerna heller för "vanligt folk", dryga ut matkontot med egenodlat är inte fel för grönsaker är dyra även här och fattigt folk finns här också.

@Luff det låter jättefint!

Jag tycker jag ser odlings- och självhushållarkurser på i stort sett varenda folkhögskola och studieförbund nuförtiden, och dessutom hos kommuner och bostadsbolag. Tyvärr är ju kortkurser rätt dyra även inom folkbildningen, men tycker mig se ett bra utbud riktat mot allt från nybörjare till nördar och ett billigare alternativ kan vara tjugofemprocentare på distans (med eller utan platsträffar). Då kan man komma undan med enbart materialkostnader som brukar ligga på under tusenlappen för hela terminen.

@Luff det låter jättefint!

Jag tycker jag ser odlings- och självhushållarkurser på i stort sett varenda folkhögskola och studieförbund nuförtiden, och dessutom hos kommuner och bostadsbolag. Tyvärr är ju kortkurser rätt dyra även inom folkbildningen, men tycker mig se ett bra utbud riktat mot allt från nybörjare till nördar och ett billigare alternativ kan vara tjugofemprocentare på distans (med eller utan platsträffar). Då kan man komma undan med enbart materialkostnader som brukar ligga på under tusenlappen för hela terminen.
Jag har ju själv läst Agroforestrykurs 50 % på distans alldeles nyss. Väldigt seriöst och så är ju dom flesta kursutbuden. Jag tänkte en mer lättsam kurs med övernattning i glada amatörers sällskap skulle vara mysigt.

Jag har gått en svetskurs för att få prova på att svetsa (har aldrig varit i närheten av en svets tidigare), och det var ju hur roligt som helst! 🤩🙏 Sista kurstillfället gav jag mig på att svetsa ihop ett växtstöd. Tänker att jag antingen kan klä in det i bärnät eller knyta snören i det, och sen vore det väl själva f-n om inte mina Lokförare blir nöjda!! ;):laugh:

20260521_073418.webp

Alla 92 dahlior är nu i jord utomhus. Bara att vänta på blomsterhav och vattna som en besatt :p

Vi ska sätta upp en ny hundgård under helgen och när jag ser hur det blir när det är klart så ska jag nog plantera nån klätterväxt mot den, typ klematis. Kommer rama in fint istället för bara en tråkig stålbur liksom.

Jag har gått en svetskurs för att få prova på att svetsa (har aldrig varit i närheten av en svets tidigare), och det var ju hur roligt som helst! 🤩🙏 Sista kurstillfället gav jag mig på att svetsa ihop ett växtstöd. Tänker att jag antingen kan klä in det i bärnät eller knyta snören i det, och sen vore det väl själva f-n om inte mina Lokförare blir nöjda!! ;):laugh:

Visa bifogad fil 185571
Det där blev hur bra som helst, jag har haft några svetskurser för bönder och jisses vad olika det är med engagemanget och kunskapsinhämtningen bland dom, en av dom gav sig på att sko på nya slitpiggar på ringkedjorna till traktorn och då var det pinnsvets som gällde och det klarade han galant så efter kursen köpte han egen svets och har svetsat massor efter det. En annan hade mest problem att bestämma sig för vilken svets han skulle köpa och den velpottan har garanterat inte köpt nån svets än fast kursen gick i mitten på 80-talet.:laugh:

Det finns bara en sak som gäller när det handlar om svetsning, öva-öva-öva och öva lite mera och framförallt våga kräma på med ström, då blir det både snyggt och starkt.:up:

OM allt går i lås blir jag husägare inom överskådlig framtid. Där är mycket som behöver göras, med både hus och trädgård, bl.a saknas avlopp - vilket självklart ska ordnas så snart som möjligt. (Det är oklart om det finns nån gammal stenkista eller om de bara har släppt ut vattnet från kökskranarna rakt ut på gräsmattan - det har varit sommarvatten inkopplat och de har haft utedusch)
Jag kommer ha kvar min lägenhet tills huset är beboeligt. Men... Jag funderar lite - skulle man kunna använda gråvatten från köket till att vattna trädgårdsland med? Med tvål- och diskmedelsrester i. Jag skulle kunna ställa en IBC-tank nedanför huset och samla upp vattnet i, OM det är okej att vattna med vattnet. Om inte så får jag nog vänta med att använda köket alls tills det riktiga avloppet är klart.

OM allt går i lås blir jag husägare inom överskådlig framtid. Där är mycket som behöver göras, med både hus och trädgård, bl.a saknas avlopp - vilket självklart ska ordnas så snart som möjligt. (Det är oklart om det finns nån gammal stenkista eller om de bara har släppt ut vattnet från kökskranarna rakt ut på gräsmattan - det har varit sommarvatten inkopplat och de har haft utedusch)
Jag kommer ha kvar min lägenhet tills huset är beboeligt. Men... Jag funderar lite - skulle man kunna använda gråvatten från köket till att vattna trädgårdsland med? Med tvål- och diskmedelsrester i. Jag skulle kunna ställa en IBC-tank nedanför huset och samla upp vattnet i, OM det är okej att vattna med vattnet. Om inte så får jag nog vänta med att använda köket alls tills det riktiga avloppet är klart.
I egenskap av hälsoskyddsinspektör säger jag nej, det finns lite allt möjligt i bdt vatten.
Men kolla med ditt miljökontor.

I egenskap av hälsoskyddsinspektör säger jag nej, det finns lite allt möjligt i bdt vatten.
Jag vattnar med gråvatten men jag använder inte diskmedel utan riktigt hett vatten till disk så det enda som går ut i brunnen är kemikaliefritt vatten, allt som innehåller någon form av tvättmedel hamnar på gräsmattan vilket är godkänt och likaså skurvatten, använder enbart såpa numera så jag har lämnat kemikalieträsket.

Tack för ditt svar!
Det jag tänkte är mest att kanske kunna använda gråvattnet ett varv till. Men, bara att jag ställer frågan betyder ju att jag själv är tveksam till hur bra det är - särskilt om det är till sånt som ska ätas. Så, jag låter bli det helt enkelt.

Men en mer nyfiken fråga - vad innebär "lite allt möjligt" i detta fallet?

Jag har ju själv läst Agroforestrykurs 50 % på distans alldeles nyss. Väldigt seriöst och så är ju dom flesta kursutbuden. Jag tänkte en mer lättsam kurs med övernattning i glada amatörers sällskap skulle vara mysigt.
Fattar!

Justja, det tror jag du nämnt. Vilken lycka, verkar väldigt intressant.

Nu har du redan fått svar från någon mycket mer kunnig än jag, men vill nämna att en vän till mig har (med kommunens godkännande) kopplat gråvattnet från sin diskmaskin så det går ut genom väggen och vattnar hennes törstiga mandelträd som är strategiskt planterat där utanför. Det går att koppla om så att vintertid leds det ner i vanliga avloppet istället. Det är ju en mycket mindre lösning än allt gråvatten men kan kanske ändå vara intressant att veta? Hur det förhåller sig till @sthu s info kan jag inte bedöma.

1000017524.webp

Mina trädgårdsbilder är så fruktansvärt fula just nu 😂 6/8 Louise bugnet planterade, kommer nog bli en fin häck om något år. Stenarna ska bort och jag ska laga lite mer av den sönderkörda gräsmattan. Jag är glad att jag inte har höns just nu 🤭

Nästa vända i stugan blir det ner med två rosor till, en uppstammad syren, en prydnadsapel, en snöbollsbuske och ytterligare ett gäng perenner. 😊

Tack för ditt svar!
Det jag tänkte är mest att kanske kunna använda gråvattnet ett varv till. Men, bara att jag ställer frågan betyder ju att jag själv är tveksam till hur bra det är - särskilt om det är till sånt som ska ätas. Så, jag låter bli det helt enkelt.

Men en mer nyfiken fråga - vad innebär "lite allt möjligt" i detta fallet?
Kemikalier, mikroplast, viss del bakterier. som @manda skriver kan man ju välja vilket vatten man tar.

Jag är i princip för att man återanvänder vatten. Men man bör vara medveten om risken.
Vill minnas att en man på Gotland? fick tillstånd/"godkännande" att använda bdt vatten för bevattning

Kemikalier, mikroplast, viss del bakterier. som @manda skriver kan man ju välja vilket vatten man tar.

Jag är i princip för att man återanvänder vatten. Men man bör vara medveten om risken.
Vill minnas att en man på Gotland? fick tillstånd/"godkännande" att använda bdt vatten för bevattning
Frågan är väl snarast hur växterna påverkas av de eventuella kemikalierna. Äter jag diskmedel om jag vattnar morotslandet med diskvatten? Tar hallonbuskarna upp så mycket av diskmedlet att hallonen blir påverkade? Får jag rabarber med tvålsmak? Påverkas äpplena i längden om jag vattnar med diskvatten under de första åren medan träden skapar sig ett livskraftigt rotsystem?
Dvs, vill jag ens fråga kommunen ifall det är okej? Vilken risk är det jag tar?

Intressant. Min vän med mandelträdet bor också på Gotland. De har ju en prekär vattensituation och väldigt icke-vattenhållande jordar till stor del, så kanske tvingas de vara i framkant pga det?

Intressant. Min vän med mandelträdet bor också på Gotland. De har ju en prekär vattensituation och väldigt icke-vattenhållande jordar till stor del, så kanske tvingas de vara i framkant pga det?
Ja kan vara så. Minns att han fick kämpa länge innan det blev en godkänd lösning. Ska se om jag hittar artikeln! Mitt minne kan ju svika mig också, det kanske är önsketänkande från min sida att han fick igenom sin idé.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka