Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill ut och greja i trädgården. Städa och göra fint. Förbereda rabatterna.

Skulle behöva få ut vattentunnorna. Dels för att de tar upp halva växthuset och dels för att jag vill börja samla vatten. Men vågar jag det? Är rätt kallt på nätterna, kanske tunnorna fryser sönder? Eller är jag överdrivet nojig?

Vill ut och greja i trädgården. Städa och göra fint. Förbereda rabatterna.

Skulle behöva få ut vattentunnorna. Dels för att de tar upp halva växthuset och dels för att jag vill börja samla vatten. Men vågar jag det? Är rätt kallt på nätterna, kanske tunnorna fryser sönder? Eller är jag överdrivet nojig?
Tänker att de (om de ska frysa sönder) behöver vara helt fulla med vatten i så fall. Vi har haft en knökfull ibc-behållare ute hela vintern och den är hel :) . Jag hade satt ut. Nu är det våroch inga längre bakslag ska ske har jag bestämt.

Jag satte Klockranka - som ska ta upp till 6 veckor att gro, stod det. Hah! De har dykt upp redan nu, efter mindre än en vecka! Nu lär de ska växa i rasande fart - men jag kan ju inte sätta upp dem utomhus förrän ... ja, ett par månader!! :nailbiting: Det lär hinna bli djungel här inne!

Ikväll ska jag äntligen få ner lite tagetes i jorden. Inte blivit av innan.
Väntar nog till slutet av mars innan jag tar tag i melonerna.

Ska testa så tagetes i mikro-block, även om jag tycker det är pilligt. Behöver fler brätten att ställa dem på bara.

IMG_1192.webp

Årets första biiiiii 😍!

Idag kastade jag ut Blåklint och Tagetes som börjat gro inomhus, blev tydligen för varmt inne för jag önskade inte grodd ännu. Dom har stått i kallställt rum som vetter mot söder.

Kändes som en varm dag i Alamazonas djupaste djungel idag mitt på dagen i det rummet 😂 🫣

Idag har jag grejat ute, fått ut lite utemöbler och vattentunna ur växthuset.
Nu går det nog bygga en av bäddarna.

Men vad ska jag ha i botten? Själva växthuset står på singel. Vill inte ha jord i singeln och bäddarna bör gå att flytta vid behov.
Funkar det med bara markduk, kanske dubbelt lager, i botten?

Jag fick ett infall idag. På en yta där jag hade potatis förra året, så vill jag i år ha dahlia. Jag tänkte odla dem från frö i en flerfärgsblandning. Men går det ens att få tag i om man inte beställer online. Lite drygt att betala porto för bara en påse frön.

Oups... 🤭 Jag skördade dessa förra sommaren men fick så många att jag la undan dem på "ett bra ställe"...
De har ju hållit sig snygga ändå måste jag säga!
Undrar om de fortfarande går att använda till nåt?.... 😅
Visa bifogad fil 182229
Jag smakade på en, och skalet och fröna var lite hårda men köttet var gott och fint, så det åkte ner i kvällens wok.
Underbart att kunna fortsätta äta på förra sommarens zucchini! :love:

Jag fick ett infall idag. På en yta där jag hade potatis förra året, så vill jag i år ha dahlia. Jag tänkte odla dem från frö i en flerfärgsblandning. Men går det ens att få tag i om man inte beställer online. Lite drygt att betala porto för bara en påse frön.
Soil and seeds har fri frakt på fröer. Jag beställde Dahliafröer från dom och dom har bra grobarhet.

Skitdjur! Har sådana i skåne men dom bygger JÄTTE högar
Du kanske t.o.m har mullvadar?
Fascinerande djur. Bodde tillfälligt i en kompis källarvåning och hade haft dörren öppen. Hör ett krafsande och hittat en mullvad i ett hörn. De är väl i tort sett blinda? Den här hävde jag i en hink och bar iväg. Deras högar är STORA.

Du kanske t.o.m har mullvadar?
Fascinerande djur. Bodde tillfälligt i en kompis källarvåning och hade haft dörren öppen. Hör ett krafsande och hittat en mullvad i ett hörn. De är väl i tort sett blinda? Den här hävde jag i en hink och bar iväg. Deras högar är STORA.
Det är det nog

Sådde tomater, physalis och aubergin igår. Att frö per tomatsort så hoppas att de gror annars får jag väl så om. Min lökodling går sisådär. Måste så om silverlöken då det bara kommit 3 st.
Stegar där växthuset ska stå men får inte riktigt till det. Det får plats men jag vill ha en gång på den sida som vetter mot trädgårdslandet och det blir lite för trångt för det ser det ut som. Får gå ut och mäta med tumstocken och se om det går att få till.
Nu i helgen har jag och en vän spikat att det blir trädgårdsmässan. Planen var att vi var 4 som skulle gå tillsammans men tyvärr föll hälften ifrån. Det ska ändå bli så kul då jag inte kom iväg förra året.

Omskolade fler plantor igår och behöver köpa fler krukor och mer jord för att ta resten. Har sått gurka och tre av fyra börjar kika fram :)

Har inte kollat på mina dahlior än...dom får vänta ett tag till. Hade 70 st förra året och det blir nog ungefär lika många i år efter delning osv.

Har försökt sätta sticklingar av en väldigt fin kryprosmarin nu. Håll tummarna!

Jag brukar köpa en ny varje år för att jag inte lyckas övervintra den, men så växer det så fin vild överallt i Spanien, så jag kunde inte låta bli att ta med en kvist hem. :idea:

(Ska förvisso tillbaka till Spanien om en månad om den här inte klarar sig, men jobbet är ju inte alltid optimerat till orter med rätt växtlighet. :angel:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka