Trädgård och odling 2026

Visa bifogad fil 182044
Nu är jag igång! Får se hur detta går när det finns en galen kattunge i huset 🤭

Jag har köpt en stuga (som jag kommer vara i veckovis i alla fall) så vi får se hur det ska gå med bevattning, tänker främst på mina krukor.. har en del citronträd och liknande. Köksträdgården är i alla fall något mindre känslig. Någon som har tips?
Vi satsade på självbevattnande krukor till våra citrusträd och de har trivts väldigt bra i dem. Vi har köpt krukor från Lechuza, men finns säkert fler märken. Dyrt i inköp, men sparar massa vattning och pengar ifall träden dör...

Vi satsade på självbevattnande krukor till våra citrusträd och de har trivts väldigt bra i dem. Vi har köpt krukor från Lechuza, men finns säkert fler märken. Dyrt i inköp, men sparar massa vattning och pengar ifall träden dör...
Smart! Jag har dock väldigt snygga krukor (och väldigt stora, mitt träd är typ 2 meter) som jag vill fortsätta använda. Men uppskattar verkligen tipset! 😊

Visa bifogad fil 182044
Nu är jag igång! Får se hur detta går när det finns en galen kattunge i huset 🤭

Jag har köpt en stuga (som jag kommer vara i veckovis i alla fall) så vi får se hur det ska gå med bevattning, tänker främst på mina krukor.. har en del citronträd och liknande. Köksträdgården är i alla fall något mindre känslig. Någon som har tips?
Irrigata solcellsbevattning. Behövs ett större kärl med vatten till men du slipper ha på rinnande vatten från någon vattenpost och att dra el till den.

Min i växthus, vintersådda, spenat börjar kika upp. Har haft på snö tidigare men idag fick jag vattna litegranna.

Bifogade filer

• 20260304_162646.webp
    20260304_162646.webp
    352,5 KB · Visningar: 6
Ska du till trädgårdsmässan? I sånt fall ska Gardena ha Aquabloom billigt där såg jag.
Jag tänkte slå till på en sån själv :)
Tyvärr bor jag aldeles för långt norrut. 🥺 Men jag tycker Gardenas sortiment ser lovande ut! Verkar gå att använda inomhus också men det kändes lite väl risky 😅

Jag köpte irrigata till min förra köksträdgård, men fick aldrig igång det..

Tack! Ska kika på det. 😊 Någon som har och är nöjd?
Jag köpte 2 st solcells-droppbevattningssystem på rea från Clas Ohlson förra våren och har varit väldigt nöjd med dem. Nu vill jag ha två likadana system till men velar om jag ska försöka vänta på att de har dem på rea igen, eller om jag bara ska köpa dem till ordinarie pris (de är ändå relativt billiga)... 😊

Jag köpte 2 st solcells-droppbevattningssystem på rea från Clas Ohlson förra våren och har varit väldigt nöjd med dem. Nu vill jag ha två likadana system till men velar om jag ska försöka vänta på att de har dem på rea igen, eller om jag bara ska köpa dem till ordinarie pris (de är ändå relativt billiga)... 😊
Jag tänker såhär, behöver nog bevattningen till i juni så vågar vänta 😅

Tack för input!

Jag använde en avsågad IBC-tank en sån här vanlig vit tusenliters man ibland har som vattentunna till djur, hade lagt ut den på åkern i vintras för att skrämma bort gässen och när jag nu tog bort den så var säden under riktigt stor 15-20 cm långa gröna blad. Så den kommer fungera som ett miniväxthus nu i vår från kanske imorgon om jag hinner så salladen.

Det jag är mest spänd på i vår är om de pionknölar jag satte i höstas kommer upp. Grävde upp fyra fem riktigt gamla pioner med enormt många knölar stora och lite mindre, det blev till tre stora pionland i olika delar av trädgården, minst ett femtiotal pioner om de kommer upp vilket jag dock tvivlar på, men pioner verkar trivas här och de jag satte på försök förrförra sommaren klarade sig allaså chansen finns :)

Update på soilblocks! Palettbladen växer som ogräs. Paprika och physalis är mer försiktiga och har inte tagit fart än. Tror de fryser lite. Citronmeliss trivs också.

Idag ska jag så tagetes högt och lågt. Massor med tagetes! Och säkert nånting mer, har en del på listan.

Visst är det lite tidigt för melon? Är rädd att de ska bli för stora och svåra att hantera.

Ni som sår gul lök från frö - hur lång tid brukar det ta tills de gror för er? Funderar på hur länge jag ska ge dem innan jag anser dem misslyckade...

Idag ska det sås tomater och zinnior här :)

Äntligen så varmt här att jag kunde kasta ut alla övervintrande pelargoner i solen en stund och såpaspraya dem allihop - bladlössen har levt livet, så att säga...:devil:

Alla frösådda penséer åkte ut, nu får dom stå i uterummet. Dom lovar inte så hiskeligt kallt på nätterna så dom bör överleva.

Har omskolat Såånrjlika, Murarrevan fick också lite kärlek men tålamodet tröt och ryggen skrek så efter 10 stycken singelkrukor får resten bo i kollektiv, petuniorna är klara och den enda tobaksplantanan som såg ok ut fick större kruka, en enda Ringblomma av sorten Bull's eye har tittat upp så även den fick nytt.

Smällglin och borstnejlika fick lite mer jord i sina krukor men får vänta. Det får även tomater och svartöga göra.

Måste ha ett högre bord när jag håller på med krukorna. Min rygg pallar inte annars, min snälla karl har skrivit ut bordshöjare åt mig men jag har inte meckat dit dom ännu så jag får skylla mig själv.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka