Trädgård och odling 2026

Alla övervintrade överlevare är satta i jord nu, måste inventera sen för lista och det jag räknade till går inte ihop men runt 30 dahlior blev det. Många kommer dock säljas som plantor sen.
Nu inväntas bara mina ca 40 beställda knölar :D

På bild fina ögon på en knöl jag är lite extra glad över att den klarat sig då jag inte sett den i Sverige, Plochaet Tutti Frutti :)

20260301_214129(1).webp

Sått tomater i pluggbrätte. Fick ju fylla det, så det blev 60 st. Vill så några sorter till, men hade inte de fröerna hemma. Själv behöver jag bara en 25-30 plantor, så det lär bli lite över till barn och kompisar.

Jag fick en passionsfruktsstickling hos en fruktodlare i Spanien, men glömde fråga hur jag rotar den bäst. Någon som odlat passionsfrukt? :confused:

Jag fick en passionsfruktsstickling hos en fruktodlare i Spanien, men glömde fråga hur jag rotar den bäst. Någon som odlat passionsfrukt? :confused:
Jag har en passionsplanta hemma men den har jag köpt med rot. Jag hade nog testat att rota den i såjord sett till att några noder hamnar under jordytan och hållit den vattnad och med hög luftfuktighet (påse eller liknande över).

Hörrninini. Ni ska ju stoppa mig. Inte leda ner mig i kaninhålet. 🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅
Förstår inte vad du menar?

Vi kommer allihopa att ha plantor i överflöd snart, vill du då stå där ensam kvar och känna saknad över att du inte får uppleva samma sak som oss.

Känna erforin över att ha massor med plantor att omskola, förtvivlat leta efter passande platser att tränga in krukorna på, känna våndan över att jord måste shoppas i överflöd och att det inte finns ett stopp, känna glädjen när man går 10 000 steg varje dag bara för att man vattnar alla plantorna, nervöst hålla koll på om temperaturen kryper ner under nollan eller inte, bli stark som en oxe för att plantorna ska avhärdas under våren när man med precision balanserar så mycket krukor man bara kan ( som hästmänniska går man inte i onödan det vi alla).

Nä tänkte väl det!

Vad @ainasoja Glömde var att allt ska skördas oxå :nailbiting:
Skydda mot alla skadedjur, en vattenåtgång som skulle kunna Globen på nolltid, megaskörd mm kommer senare. Men ja du har helt rätt! Tänk att missa skördeglädjen i höst när alla andra frossar sig äckliga på alla grönsaker man sått.

När vår elräkning skjuter i höjden i vår iver att spara pengar över vintern när vi av ren förskräckelse står där huttrade med läppar lika blåa som lila Olles, nakna i ett kyligt badrum där vi stänger av duschen medan vi tvålar in kroppen, allt för att vi ska snåla på varmvattnet.

Gardena Aquabloom som har solcellsbevattning, har nån testat den? Är den nåt att ha?
Jag tänker främst till mina gurkor och tomater som nog skulle gynnas av en jämnare bevattning än de får av mig annars :)

1000016802.webp

Nu är jag igång! Får se hur detta går när det finns en galen kattunge i huset 🤭

Jag har köpt en stuga (som jag kommer vara i veckovis i alla fall) så vi får se hur det ska gå med bevattning, tänker främst på mina krukor.. har en del citronträd och liknande. Köksträdgården är i alla fall något mindre känslig. Någon som har tips?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Hund i bil
  • Nosework-tråden

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat

Omröstningar