Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur varmt har ni i era växthus? I dag har jag 29,4 grader! Då är alla fyra takluckorna fullt öppna och båda dörrarna på vid gavel. Trodde inte man behövde skugga extra när det är polykarbonat... Hur som så blir det nu gardiner.
Visa bifogad fil 185515
Du kan ev. behöva skuggfärg också på utsidan för att inte koka växterna, den finns hos bla. Willab garden och håller en säsong och rollas på utsidan. Jag väntar på krokar till skuggväven, jag har köpt svart skuggväv med 50% genomsläpp, samma som odlarna har men blir det en braksommar blir det skuggfärg också.

Plantera tätt, så att perennerna fyller allt utrymme? Har anlagt två rabatter med minimal rensning, typ en gång på våren. De är så täta att ogräset inte ryms helt enkelt 😊

Planterade en del nytt i höstas. Än så länge har de plantorna inte spridit sig utan bara rotat sig.
Men visst kan jag köpa mer. Men det lär ändå ta sin tid att fylla ut alla vrår i hela. Den är stor.

Idag och igår har jag rensat. Bara gräs som växt fast intill kanten till grusgången kvar, som jag måste hugga bort. Sitter som berget.
Funderar på brännare. Om jag inte råkar elda ner halva trädgården då.

Planterade en del nytt i höstas. Än så länge har de plantorna inte spridit sig utan bara rotat sig.
Men visst kan jag köpa mer. Men det lär ändå ta sin tid att fylla ut alla vrår i hela. Den är stor.

Idag och igår har jag rensat. Bara gräs som växt fast intill kanten till grusgången kvar, som jag måste hugga bort. Sitter som berget.
Funderar på brännare. Om jag inte råkar elda ner halva trädgården då.
Jag har tyvärr lokal halka under sommaren och måste då självklart salta gruset..... Sedan sprayar jag ogräs ättika på.

Man får inte använda det som ogräsbekämpning så skyller alltid på halka.

Så nu har jag pysslat om mina sniglar lite. Ikväll serverades det mjölvälling med jäst och och socker. Glömde tyvärr ölen men man kan ju inte tänka på allt :o

Sedan har dom ju även sallad, tomat, ätbara blommor, färsk lök, morötter, palsternacka, rödbetor och moderaternas blomsterblandning att smaska på så jag tror inte att dom går hungriga från kvällens buffe :heart

Tänker att jag kan ha en remonterande jordgubbsplanta och en flaska bubbel som gå bort-present halva sommaren. :idea:
Skulle bara,,,, joråsåatte, jag skulle bara ha en liten påse såjord, när jag kom ut från ena växthuset och skulle till butiken låg det 2 stora säckar yrkesodlarjord och en 6-pack petunior som behövde lite extra ompyssling i bagaget, jag misstänker starkt att jag vet vem den skyldige är.:laugh:

Det blev ingen såjord.:D

IMG_3013.webp

Jag funderar på en hjulhacka. Vill ha kantskäraren också.
Gaaaaaalet dyr dock.

@Luff och @Spelberoende
Jag har experimenterat lite idag. Fiberduk vs Lill gardin.
20260520_092426591.webp

Lill gardin vinner på att det blir snyggare och den är dessutom lättare att sätta upp. Skuggeffekten verkar typ samma.

Det där med kalk/skuggfärg får verkligen bli ett senare projekt om det skulle behövas. Det är det där med estetik.... Jag vill att mitt växthus ska vara fint inte bara praktiskt :D

Så nu har jag pysslat om mina sniglar lite. Ikväll serverades det mjölvälling med jäst och och socker. Glömde tyvärr ölen men man kan ju inte tänka på allt :o

Sedan har dom ju även sallad, tomat, ätbara blommor, färsk lök, morötter, palsternacka, rödbetor och moderaternas blomsterblandning att smaska på så jag tror inte att dom går hungriga från kvällens buffe :heart
Tack för dagens asgarv!

@Luff och @Spelberoende
Visa bifogad fil 185546
Lill gardin vinner på att det blir snyggare och den är dessutom lättare att sätta upp. Skuggeffekten verkar typ samma.

Det där med kalk/skuggfärg får verkligen bli ett senare projekt om det skulle behövas. Det är det där med estetik.... Jag vill att mitt växthus ska vara fint inte bara praktiskt :D
Jag odlar för att få livsmedel i första hand och struntar i estetiken, den får komma i andra hand och bli som den blir.:)

Alltså, jag blev så glad. Och lite avundsjuk. Min arbetsplats @sotasennaturbruk anordnar gratis tvådagarsläger för odlingsintresserade barn/ungdomar i sommar. Jag tycker det borde finnas sådana kortläger för vuxna. Inget avancerat, bara mysig samvaro med likasinnade amatörer som vill ha blommor, tomater o gurka i sin egen trädgård. Omskolning, enkel beskärning och redskapstips.

@Luff och @Spelberoende
Visa bifogad fil 185546

Kolla vad jag hittade på Amazon, 4x6 meter som är det som behövs till mitt växthus på 3X4 meter kostade inte mer än 239 spänn så det var ju bara att klicka hem, mest nytta gör ju skuggningen om den blir på utsidan av glaset och det där nätet var ju tom. snyggt.:)
1779275769590.webp

Alltså, jag blev så glad. Och lite avundsjuk. Min arbetsplats @sotasennaturbruk anordnar gratis tvådagarsläger för odlingsintresserade barn/ungdomar i sommar. Jag tycker det borde finnas sådana kortläger för vuxna. Inget avancerat, bara mysig samvaro med likasinnade amatörer som vill ha blommor, tomater o gurka i sin egen trädgård. Omskolning, enkel beskärning och redskapstips.
Den kursen hade jag gärna gått på, det finns en anledning till att min trädgård ser ut som den gör.

Det skulle verkligen behövas en uppryckning i konsten att odla grönsaker och annat i alla sorters jordar med minsta mängd engagemang, i vår skakiga omvärld finns inga garantier att vi kan handla allt on demand i butik som vi nu gör och kunskapen från mormors tid har i stora delar helt vaskats bort ur den moderna människans hjärna eftersom den inte behövts på så länge. Dags att gå back to basic även för Svenne banan i sin hyreslägenhet.

Det skulle verkligen behövas en uppryckning i konsten att odla grönsaker och annat i alla sorters jordar med minsta mängd engagemang, i vår skakiga omvärld finns inga garantier att vi kan handla allt on demand i butik som vi nu gör och kunskapen från mormors tid har i stora delar helt vaskats bort ur den moderna människans hjärna eftersom den inte behövts på så länge. Dags att gå back to basic även för Svenne banan i sin hyreslägenhet.
Fast alla är inte intresserade av att odla, hår ju inte att tvibga folk att lära sig innan de måste göra det för att överleva.

1000017517.webp

Plantering påbörjad, fem pioner, en rhododendron, en hortensia, sex nävor... Jag har plats för massor av växter 😁 planerat två klematis som får växa mot panelen (den måste ändå bytas någon gång så jag kör på), sen tänker jag ett helt gäng hostor längs kanten.. borde kunna dela befintliga så det blir ett helt gäng. Och lite prydnadsgräs! Kanske några Veronica? Stäppsalvia? 🤭

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka