Traditionella träns i arabstorlek?

Julle

Trådstartare
Finns det?:confused: Nån som har tips på nåt märke? Tycker mest att de träns man hittar som finns i arabstorlek är distansträns eller andra i neoprene eller nylon. Men jag vill ha ett helt vanligt läderträns!!

Problemet med min häst är att hon är en arab i D-ponnystorlek. Huvudet är alltså ponny för det allra mesta....;) Men pannbanden och käkremmen behöver jag ha i cob. Sidostyckena är oftast för långa även på ponnytränsen....:crazy: Vill ju helst kunna ha det på mittenhålet men på det jag har nu (Jacson) får jag ha på sista hålet och sidostyckena syns knappt för det är bara dubbla remmar liksom!! Nosgrimman brukar funka runt om men det händer att den är för lång den med. Och det brukar inte bli så bra att göra nya hål heller, flärparna blir för långa då.... Så ni kanske fattar varför jag inte vill köpa för dyra träns?:angel:

Är på jakt efter ett pullarträns, har spanat in mig på Glengordon eller möjligtvis det med smala remmar från Hööks. Så är det nån som vet om det finns nåt liknande träns i arabstorlek? Som inte är för dyrt.... Eftersom jag inte kan lita på att det kommer att passa perfekt ändå...:cool:

Sv: Traditionella träns i arabstorlek?

Charisma har ju läderträns i just Arab, förutom cob och full....

Ok, nån mer?:D

Kollade Charisma och deras pullarträns var ju riktigt fint!!:) Men sen upptäckte jag att det inte gick att få i svart... Eller annan läderfärg över huvudtaget. Nån ljusbrun fanns det, men sen var det bara färgat läder.... Fast det vita var ju läckert!!:love:

Samma problem här... När jag inte hittat något perfekt i storlek har jag helt enkelt köpt två olika storlekar av ett och samma träns och sedan plockat ihop olika delar beroende på vad som passar, tex har jag tagit en mindre nosgrimma eftersom araberna är lite smalare just där. Pannbandet går ju också att byta ut mot en mindre storlek. Jag har ju inte köpt några jättedyra träns förstås för då tycker i alla fall jag att det blir lite oekonomiskt.

Precis vad jag har funderat på att göra!!:D Men på mitt senaste var ju sidostyckena för långa fast det var ett ponnyträns!!:eek: Men det är väl så det får bli!! Ett ponny och ett cob!!

Det på bilden? Det är väl visst vitt!:mad: ;) Var inne på Ponnyprakt och tittade. I färglistan fanns dock ett grått med!!:p

Arabian Saddle Company har ju flera olika "klassiska" arabträns. Men de kostar ju en hel del...

Har iof inte letat,men det är irriterande när man handlar i vanliga häst-affärer och hästskrället har cob i huvudstorlek och full i pannband:mad: men jag har fått köpa extra pannband till nya träns.

Glömde säga att ett annat tips är att islandstränsen ofta sitter bra på araber!

Visserligen har ju de flesta remontgrimma (om man nu tycker det är fult) men det finns många snygga modeller annars. Jag har ett rundsytt till mitt sto :d

Jag har ett brunt rundsytt islandsträns med jättefina mässingsspännen och matchande tyglar till min ponny :love:

Hubertus säljer tränsdelar separat, dom säljer nackstycke, sidostycken och andra delar separat så man kan plocka ihop ett eget träns. Såg det i en affär jag var i. Fast dom delarna finns nog bara i "små" butiker.

Tack för alla tips, hörrni!!:D

Islandsträns blir nog för stora för min prinsessa tror jag... Har kollat en del på de rundsydda. Gillar dem!! Men hon har för nätt huvud....

Är det i små ridsportbutiker de har sortiment från Hubertus etc. som man kan plocka ihop själv? Eller kan man beställa på nätet?:idea:

Ja välkommen i gänget :crazy:
Araber har ju väldigt ovanliga huvuden, med sin ganska breda panna och smala käke. Har haft samma problem att hitta ett träns som sitter bra. Brukar köpa Cob strl på mina, men då får jag nästan alltid göra extra hål på nosgrimman.

Köpte mitt senaste på GHS, å det passar förvånansvärt bra. Har bara behövt göra ett hål på nosgrimman, och det vart ingen större skillnad jämfört med innan hålet.
Skickar med en bild så kan du ju se hur det ser ut. Är av märket Capone, såldes av King's Saddlery

hunting071mindre.jpg

Mvh Malin

Ser jättefint ut!!:love: Hur var sidostyckena då? Brukar de passa din häst? Såg att hon är större än min och det förklarar ju cob-storleken. Men passar cob-sidostyckena din häst borde kanske ponny-sidostyckena passa min?

Jag har en mycket hjälpsam sadelmakare, som brukar hjälpa mig att få till det... Mina killar drar full storlek på tränsen (stora araber, alltså), cob på sidostyckena till en av dem och även cob på nosgrimman. Den andra kan ha ett full- stort träns, med nosgrimman på innersta hålet och ett extra- full pannband.

Jättebra med alla tips på var man kan hitta grejer som passar... De är ju liksom mittemellan alla storlekar...

Tack :love:
Jo sidostyckena passar jättebra. Använder de förgjorda hålen, och behöver inte ens använda översta hålet! Tycker tränset är perfekt eftersom det är ganska nätt i modellen, vilket jag tycker är fint på araber som är så nätta i huvudformen. Så jag är kanonnöjd! :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 780
Senast: Farao
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 209
Utrustning Jag söker efter tips på anatomiska träns som passar en häst med kort och brett huvud. Härom veckan provade jag ett micklem multibriddle...
Svar
5
· Visningar
1 250
Senast: mily
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka