Trådlöst nätverk

NagelacksBeroende

Trådstartare
Tror jag det heter? :D
Jag kan verkligen ingenting om datorer, så det kan bli lite snurrigt det här ;).

Jag ska iaf snart få en bärbar dator, en dell inspiron 1525 (?), tror jag att den heter iaf :D.
Och nu undrar jag... hur långt kan det tänkas att det trådlösa nätverket "räcker"?
(har inte valt till någonting, utan det är det som är själva ... "bas-grejen")
Eller hur långt brukar dom räcka? Jag har verkligen ingen aning :p.

Hjälp, hjälp! :D
 
Sv: Trådlöst nätverk

det beror på flera saker, generellt sett så är väl runt 30-35m inomhus ungefär max, men sen beror det på vilket märke man har, själv är jag kär i linksys och har moddat min accesspunkt till en uteffekt på över 450mw (lagligt är 55mw), så jag kan sitta långt ute på gården och surfa.

sen finns det nya 802.11n draften, den har bra mycket bättre räckvidd än 802.11 b/g (som har sämre räckvidd och "throughput" dvs bandbredd än 802.11a men är billigare, därför alla använder det.) skulle tro att 75-80m på det iaf, men som sagt var, beror på hur många störningskällor, tjocka vägar, grannars nätverk på samma kaneler och frekvenser, etc etc.
 
Sv: Trådlöst nätverk

Okej, tack :)

Några grannar finns det inte som stör direkt. Bor mitt i ingenstans utan synbara grannar :D.

Jag funderar på om det skulle kunna räcka in till vårat andra hus bara... Det är alltså två väggar emellan och ungefär 20 meter mellan husen kanske.
 
Sv: Trådlöst nätverk

Dell™ Wireless 1395 802.11b/g Mini-kort - Europa - Pentium-processorer med dubbla kärnor

Den står det att det är, säger det någonting? :angel: :D
Eller är det ens rätt? haha, herregud.


Haha, jag skulle behöva en tolk tror jag :).
 
Senast ändrad:
Sv: Trådlöst nätverk

*kl*
Somliga accesspunkter och trådlösa routers har löstagbar antenn, det betyder att man kan använda en annan antenn än den medföljande. Den antenn som sitter på vid köpet är normalt en rundstrålande antenn, men om man vill utöka räckvidden i en särskild riktning finns riktade antenner att köpa som ger betydligt bättre funktion - på bekostnad av räckvidden i andra riktningar förstås.
 
Sv: Trådlöst nätverk

Hur mycket kostar en sån typ då? :)
Mellan ungefär 500-2000 kr, finns ibland begagnat på Blocket men man får se upp så det är rätt kontakt och kabel. Visst är det smidigt med trådlöst men ett billigare och mer driftsäkert sätt att lösa nätverksförbindelsen till stugan 20 meter bort är att gräva ner en nätverkskabel. :)
 
Sv: Trådlöst nätverk

det beror på flera saker, generellt sett så är väl runt 30-35m inomhus ungefär max, men sen beror det på vilket märke man har, själv är jag kär i linksys och har moddat min accesspunkt till en uteffekt på över 450mw (lagligt är 55mw), så jag kan sitta långt ute på gården och surfa.

:bow: Är också kär!

Hemma hade vi en Linksys, dock inte moddad men oj vilken lång räckvidd den hade! Den är nästan tre år och går som klocka.
 
Sv: Trådlöst nätverk

När jag köpte min Linksys wireless-G häromåret så gjorde jag ett försök att modda den för att kunna få upp uteffekten men den protesterade, kommer inte ihåg detaljerna o gick inte vidare.
Även om man höjer uteffekten blir det ju ensidigt o man kan väl inte höja känsligheten?
PL
 
Sv: Trådlöst nätverk

var det en wrt54g?

ang ensidigheten, laptopar brukar ha ung 10ggr så bra antenn som accesspunkterna, så det går ändå.
 
Sv: Trådlöst nätverk

Ja det var det.
Hur är det möjligt att en inbyggd antenn utan ngn ritverkan vertikalt eller horisontellt skall vara 10 ggr bättre?
PL
 
Sv: Trådlöst nätverk

Vill inte ha ngn riktad antenn o om jag skaffar en effektivare utan riktverkan( plattare kurva) så blir det sämre på övervåningen.
Har tidigare kört med separata accesspunkter varav den ena med riktantenn till lilla huset (bägge har tjocka timmerväggar + tillägsisolering) men accesspunkterna har strulat.
PL
 

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 113
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 780
Senast: Badger
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 664
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 769
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp