Bukefalos 28 år!

Trådlöst och DC?

Thera

Trådstartare
Har inte tänkt på att man kan fråga här innan, så jag passar på med en fråga till.

Det är så att jag i våras skaffade ny dator och trådlöst bredband. Men, det verkar vara helt omöjligt att få DC++ att funka.

Jag vet inte om det är för jag har Windows Vista eller för att det är trådlöst.

Läste runt lite på internet om att man måste öppna portar i brandväggen (?), tror jag lyckades med det, men det funkar ändå inte. Har till och med stängt av brandväggen utan att DC funkar.
Sen sa någon att man var tvungen att ändra till 'passive mode' i DC:s inställningar, men det funkar inte då heller.

Jag kommer in på det och så, får upp en hublista, men aldrig några sökresultat. Någon som vet vad det kan vara?
 
Sv: Trådlöst och DC?

Problemet är nog antagligen att du behöver ändra lite inställningar i routern. Fixa portforwarding och liknande. Finns hjälp att hitta om du googlar lite.
 
Sv: Trådlöst och DC?

Har inte tänkt på att man kan fråga här innan, så jag passar på med en fråga till.

Det är så att jag i våras skaffade ny dator och trådlöst bredband. Men, det verkar vara helt omöjligt att få DC++ att funka.

Jag vet inte om det är för jag har Windows Vista eller för att det är trådlöst.

Läste runt lite på internet om att man måste öppna portar i brandväggen (?), tror jag lyckades med det, men det funkar ändå inte. Har till och med stängt av brandväggen utan att DC funkar.
Sen sa någon att man var tvungen att ändra till 'passive mode' i DC:s inställningar, men det funkar inte då heller.

Jag kommer in på det och så, får upp en hublista, men aldrig några sökresultat. Någon som vet vad det kan vara?


Det är ju ett steg mellan hublista och sökresultat, att gå in på en hub ;)

Förutsatt att det är gjort så har väldigt många hubbar nuförtiden krav på att man ska registrera sig för att sökfunktionen ska fungera.
Men inte alla.

Skillnaden mellan "Active mode" och "Passive mode" är om du sitter bakom brandvägg eller inte (och om du har dynamiskt ip eller inte). Om du har en brandvägg brukar passive mode vara skottsäkert, inga portar, inget trassel, men kanske inte tillgång till precis alla användare heller.

Öppnar du portarna och vet vilken ip-adress du har från din isp (den som leverar internet, inte det lokala nätverket) så skriver man i vilken port det ska gå via och din ip-adress. Har man dynamisk ip (som ändras varje gång modemet startas om och under lite andra omständigheter) kan det bli knepigare.

Nu var det ett par år sedan jag pillade med just DC, men tror det är samma upplägg fortfarande.

Nu kanske det verkade lite väl sandlådenivå, men jag vet ju inte vad du kan ;)
 
Sv: Trådlöst och DC?

Det är ju ett steg mellan hublista och sökresultat, att gå in på en hub ;)

Förutsatt att det är gjort så har väldigt många hubbar nuförtiden krav på att man ska registrera sig för att sökfunktionen ska fungera.
Men inte alla.

Tack snälla! Du har räddat mitt liv! :bow::bow:

Det måste vara som du sa att många hubbar numera har krav på registrering, och att jag bara hade lyckats gått in på såna..

Men min hublista ser annorlunda ut, har du eller någon annan adressen till nån bra?
 
Sv: Trådlöst och DC?

jag har slutat med dc++ BitTorrent tekniken är snabbare och säkrare rkomenderar den istället... du vet att de som åkt fast för fildelning har vairt på dc++
 
Sv: Trådlöst och DC?

Bara en när det gäller passive mode: Passiva användare kan bara ladda från aktiva användare, dvs inte från andra passiva, och alla deras sökningar går via hubben vilket är en stor belastning och därför har de flesta större hubbar stängt av sökningar för passiva. Passive mode är ändå bara ett idiot-läge för de som inte vet hur man fixar active, och sådana vill man ändå inte ha där ;)

Den brandväggen du behöver ställa in är inte den inbyggda mjukvarubrandväggen i datorn (den du stängt av) utan NAPT-funktionaliteten i den trådlösa routern.
 
Sv: Trådlöst och DC?

Hm, jag tror jag blandade ihop begreppen lite, det var ett tag sen jag donade. Glöm brandväggen, det var det som Sharpless sa, portforwarding jag höll på med via manualer för routern. (Eller är det brandväggen? :o)

Jag var i alla fall inne i routern och skrev in (öppnade?) portnummer som jag sedan skrev i DC. Sen skulle man ha ip-adressen nånstans också.

Men jag fick det ändå inte att funka. Eller kanske var det för att jag var inne på fel hubbar, de som krävde registrering. Men nu orkar jag inte krabba mer känns det som..

Rednex: Jag har haft Bittorrent, men tyckte det var så omständigt när man bara laddar nån gång i månaden och då endast enstaka låtar. Filmer, hela skivor och sånt däremot är ju en annan sak..
 
Sv: Trådlöst och DC?

Ibland slutar mitt dc++ att ge mig några sökresultat övh, även om jag söker på nåt jätte vanligt så får jag inga träffar. När jag har anslutit mig till några hubbar så brukar de vanligtvis skicka text som "poppar upp", tex. "Welcom to xxxxxxx blablablabla....your IP is xxxxxxxx osv." Brukar då ta det IP som de skriver, kopiera och sen klistra in under Settings ---> Connection settings ---> External/ WAN IP. Har märkt att numret ändras emellanåt så när jag gjort detta så funkar det att söka för mig igen.

Edit: kan tillägga att jag är passiv användare...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag satt i skolan och jobbade över skolans WiFi med min laptop idag när uppkopplingen plötsligt bröts och jag inte hade några...
Svar
4
· Visningar
2 425
Senast: Mineur
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 824
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår låste jag dörren på jobbet för sista gången inför sommarens semester. Jag har verkligen sett fram emot det. Frågan är då varför det...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Magiana
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 624
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp