Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Malaberspenat? Krypa till korset och köpa en planta av gurka, pumpa eller melon?
Malaberspenaten gjorde tyvärr inte succé ett annat år.

Men det här kommer att sluta med att jag köper ettåriga plantor. Exakt vad, får väl ge sig i butiken.

Det är dock oroande att Spöket har ätit upp både nysådda och förodlade plantor. Mycket glupskt spöke.
 
Humle har jag ute. Vad är pipranka? (Kan man äta det?)

Det måste växa uppåt.

Jag kanske köper ett par tomatplantor av hyfsat hög sort. Men det handlar om ca 10 tomma krukor.

Pipranka är bara snygg men växer fort som satan. Koreansk pipranka (tror koreansk) är snyggare än den vanliga.
Den klättrar på allt.
 
Mina majs har inte tagit sig verkar det som :down:. Funderar på att köpa nya och sätta i växttunneln, det håller sig ju varmt där rätt länge på hösten.
 
Hoppar in lite här och hoppas på hjälp :p, är en obotlig blomm dödare och min lilla ros som jag köpte för ett litet tag sedan ser väldigt ledsen och håglös ut :(, vattnade enligt instruktion men sen har det regnat på den ute. Och inte varit ngt toppen väder. Tog in den igårkväll i ett försök att få den på bättre humör men vad tror ni att den behöver? Fuktig i jorden men inte blöt.
Köpte den för att den skulle vara av sort som klarade vintern i kruka i minusgrader och jag vill försöka på ngt annat än min zombie orkidé att överleva mer än ett halvår ^_^.
 

Bifogade filer

  • 15602271375311996385070.jpg
    15602271375311996385070.jpg
    246 KB · Visningar: 28
Tror fortfarande på möss.

Gillra en musfälla - bara för att?
Tanken har förts fram även från andra håll. Jag är så sjåpig att jag inte kan hantera döda möss (levande går bra), men jag ska fixa med en fälla när jag har sällskap ett par dagar i slutet av veckan och se vad det ger. Men borde jag inte se musbajsar överallt? Förut har det varit just det som har avslöjat mössen (plus att de brukade gnaga på tvålen i badrummet ibland).
 
Jag skulle egentligen köpa buddleja men råkade istället komma hem med en kruka rosenstav och vad jag tror är någon typ av salvia... eller nåt. Rosenstaven går inte riktigt i färg med mitt blåvita hönr, men äsch! Fjärilarna och bina ska visst gilla den och den har ju så vackert foliage. :)

jag Måste verkligen ha en buddleja dock! Jakten fortsätter....
 
31214

En liten skymt av min arbetsplats, plantskola med tillhörande park. :love:

Kvalitén och utseendet på växterna är väldigt viktiga, så om någon växt inte är "snygg" nog så brukar jag få adoptera dom. Så jag har två syrener som ska följa med hem, bland annat en beauty of moscow som jag suktar efter i flera år!! :love:
 
Hoppar in lite här och hoppas på hjälp :p, är en obotlig blomm dödare och min lilla ros som jag köpte för ett litet tag sedan ser väldigt ledsen och håglös ut :(, vattnade enligt instruktion men sen har det regnat på den ute. Och inte varit ngt toppen väder. Tog in den igårkväll i ett försök att få den på bättre humör men vad tror ni att den behöver? Fuktig i jorden men inte blöt.
Köpte den för att den skulle vara av sort som klarade vintern i kruka i minusgrader och jag vill försöka på ngt annat än min zombie orkidé att överleva mer än ett halvår ^_^.

Är det alltså en utomhusros du satt i kruka? eller är det en såndär ros man köper på typ ica? Tycker det ser ut som den har väldigt lite jord, rosor är rätt näringshungriga så har dom lite jord och dessutom näringsfattig jord så blir dom lätt ledsna
 
Är det alltså en utomhusros du satt i kruka? eller är det en såndär ros man köper på typ ica? Tycker det ser ut som den har väldigt lite jord, rosor är rätt näringshungriga så har dom lite jord och dessutom näringsfattig jord så blir dom lätt ledsna
Ja det är en Ica ros, har inte planterat om utan bara satt ner i krukan med plast krukan kvar, räcker vanlig blommjord eller ska det vara ngt speciellt?
 
Ja det är en Ica ros, har inte planterat om utan bara satt ner i krukan med plast krukan kvar, räcker vanlig blommjord eller ska det vara ngt speciellt?

Blomjord är ok. Var försiktig när du vattnar så inget kommer på själva växten, de är inte förtjusta i att bli blöta (speciellt inte de där smårosorna).
 
Ja det är en Ica ros, har inte planterat om utan bara satt ner i krukan med plast krukan kvar, räcker vanlig blommjord eller ska det vara ngt speciellt?

Ica rosorna är inte riktigt gjorda för att överleva tyvärr. Därmed inte sagt att det inte går att få dom att klara sig, jag har lyckats några gånger med att plantera ut dom I trädgården men dom är helt klart klenare än vanliga rosor så skulle den stryka med så ska du inte klandra dig själv. Ge den mer jord och se vad som händer
 
Eftersom det finns så många kunniga och vänliga här kanske det finns någon som kan svara på ett par frågor jag har.

Vi har en (i mitt tycke) trevlig liten ängsliknande hörna i vår trädgård.

Skulle vi på ett enkelt sätt kunna få lite fler blommor här? I så fall vilka och hur enkelt är det att så eller plantera dem?

Förutsättningarna är:
Vi bor ungefär i mitten av Skåne.
Raden med träd ligger åt söder.
Grannens tomt (på andra sidan träden) ligger ganska mycket högre än vår.
Snart kommer vi (det vill säga sambon) klippa en gång ungefär mitt på med gräsklipparen och lite senare i sommar går han med röjsåg över hela "ängen".
Den höga stubben har vi för att kunna hänga upp en hängmatta.

QFhViEb.jpg


MhL6b2T.jpg
 
Eftersom det finns så många kunniga och vänliga här kanske det finns någon som kan svara på ett par frågor jag har.

Vi har en (i mitt tycke) trevlig liten ängsliknande hörna i vår trädgård.

Skulle vi på ett enkelt sätt kunna få lite fler blommor här? I så fall vilka och hur enkelt är det att så eller plantera dem?

Förutsättningarna är:
Vi bor ungefär i mitten av Skåne.
Raden med träd ligger åt söder.
Grannens tomt (på andra sidan träden) ligger ganska mycket högre än vår.
Snart kommer vi (det vill säga sambon) klippa en gång ungefär mitt på med gräsklipparen och lite senare i sommar går han med röjsåg över hela "ängen".
Den höga stubben har vi för att kunna hänga upp en hängmatta.

QFhViEb.jpg


MhL6b2T.jpg
Vill du ha blommor så klipp inte med gräsklippare. Slå av det med trimmer och kratta upp man kan växla mellan att slå två gånger en tidigt dvs juni och en sent dvs augusti sept eller att bara slå en gång. Detta gynnar olika växter (tidig vs sen blomning). Det är också viktigt att de hinner släppa sina frön innan ni slår. Krattar upp gör man för att magra ut jorden för ängsblommor gäller regeln att ju magrare jord detta fler olika blommor. Fet jord ger bara gräs och hundkex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 359
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 639
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp