Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pengar kan inte köpa lycka... men de går att omvandla till växter vilket är typ samma sak ;) :D Alla inköp syns inte, en del bodde i baksätet :rofl:

62117896_2295380903880198_5041770639375676762_n.jpg
 
Planterat ut chili och paprika. Hoppas på det bästa. :D de höga plantorna får nog bo i kruka på verandan, är rädd att de knäcks av blåst eller regn även med stöd. Blir ett experiment att se var de trivs bäst. Platsen i landet är jättevarm, sol hela dagen och vindskyddad (men inte helt såklart, det är ju ändå på friland).
31155
 
Jag längtar efter att min gurka ska blomma! Vill ha egenodlad gurka :d Chili har det kommit flera och dom blir större för varje dag. Den andra tomaten blommar snart och paprikorna är också på G att blomma. Ingen blomma på physalisen än dock.

Men potatisarna växer som ogräs och samma med jordgubbarna, salladen och morötterna. Spenaten är jag lite osäker på :p Är inte riktigt säker på att pumpan och melonen överlevde utplanteringen trots duk över vid behov :cautious: Får se om dom tar sig tillslut eller om det är kört.
Skördade gurka från kökslampan i helgen! Ingen aning hur jag ska 1: trassla ut dom ur lampan eller 2: ge dom en större kruka, fortfarande intrasslad i lampan.

Största problemet är att vi ska totalrenovera köket i sommar. Får väl bygga en ampel så dom får bo kvar ändå :rofl:
31154
 
Skulle köpa jord i helgen och surade ihop fullständigt över att allt var torv med hönsgödsel(eko) eller npk(konv). Naturgödsel var torv med högre andel hönsgödsel, vad fan. Om jag ville ha torv och hönsgödsel hade jag väl köpt just det. Jag vill ha planteringsjord = mineraljord, kompost/stallgödsel, barkmul och möjligen lite torv och lite hönsgödsel. Men inte BARA torv och hönsgödsel. Suck! Tillslut efter mycket rotande verkar det som att granngårdens ekojord ska ha ett ok innehåll.
 
Jag har bara inte orkat göra något åt bakonglådan på gästhuset. Delvis för att jag inte tycker balkomlådor är iktigt lämpliga på en 1800-talgård..... Men, men, varje år har jag ändå platerat i dem.

Nåväl. Den på gästhuset har fått stå obebodd och tänkte fylla den med diverse pelargoner. Men så i förra veckan började det komma små gröna saker. Jag blev nyfiken och lät dem vara. Nu har de fått
karaktärsblad och efter att ha gnuggat och sniffat har jag konstaterat att det är självsådd TAGETES! 😀
 
Hur/när gödslar ni tomater och paprika?
Jag löser upp hönsgödsel (pellets) i vatten (hystar ned ett par nävar pellets i en tom petflaska och häller på vatten, låter stå någon dag och skakar om) sen använder jag mitt hönsvatten och blandar ut med mer vatten så det ser ut som te. Näringsvattnar helt enkelt, helst två gånger i veckan. Men börjar först efter att växterna stått någon vecka eller två i jorden, i början innehåller ju jorden tillräckligt med näring i sig själv.
 
Cyklade förbi sommarhuset för att fixa ett par glömda saker. Inspekterade balkongen. De där tomma krukorna är nu ÄNNU tommare. Marodören/spöket har grävt små distinkta hål för att få upp det allra sista även an bönplantornas rötter.

Nu funderar jag på vad jag ska ha där istället. Bönorna skulle ha blivit höga och slingrat sig över hela balkongen. Så brukar jag ha det varje sommar. :(

Nu är det sent att så något, och jag vill inte köpa några dyra växter.

Något snabbväxande och dödligt giftigt, kanske kunde vara ett alternativ?

Men helst ska det vara något som åtminstone i princip är ätligt. Eller medicinalväxter.
 
Cyklade förbi sommarhuset för att fixa ett par glömda saker. Inspekterade balkongen. De där tomma krukorna är nu ÄNNU tommare. Marodören/spöket har grävt små distinkta hål för att få upp det allra sista även an bönplantornas rötter.

Nu funderar jag på vad jag ska ha där istället. Bönorna skulle ha blivit höga och slingrat sig över hela balkongen.

Nu är det sent att så något, och jag vill inte köpa några dyra växter.

Något snabbväxande och dödligt giftigt, kanske kunde vara ett alternativ?

Men helst ska det vara något som åtminstone i princip är ätligt. Eller medicinalväxter.

Vad har den inte ätit upp? Annars skulle jag börja om men bönorna. Ingen sommar utan bönor.
 
Den här trådens fel: impectabeställning på drygt 400 kr. Jag har inte redan typ 40-50 fröpåsar eller så.

Kommer inte behöva EN ENDA fröpåse nästa år. Kan ni snälla påminna mig om det nästa rea.

Ligger brutalt efter med vissa saker. Plantera om paprika, gurka, tomat. Ställa ut i växthuset. Som måste målas lite och sen måste taket dit igen . Paprikan står ute i det taklösa växthuset. Zucchinin håller på att blomma. Inomhus. Sådde luktärt idag. Zinnia igår.

Men det härliga med trädgård är att det går bra ändå. Det är så förlåtande. :love:
 
Cyklade förbi sommarhuset för att fixa ett par glömda saker. Inspekterade balkongen. De där tomma krukorna är nu ÄNNU tommare. Marodören/spöket har grävt små distinkta hål för att få upp det allra sista även an bönplantornas rötter.

Nu funderar jag på vad jag ska ha där istället. Bönorna skulle ha blivit höga och slingrat sig över hela balkongen. Så brukar jag ha det varje sommar. :(

Nu är det sent att så något, och jag vill inte köpa några dyra växter.

Något snabbväxande och dödligt giftigt, kanske kunde vara ett alternativ?

Men helst ska det vara något som åtminstone i princip är ätligt. Eller medicinalväxter.
Kolla Netto och Lidl! Och Jem&fix. Billiga plantor och ibland rabatt på dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 139
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
97 98 99
Svar
1 968
· Visningar
63 068
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp