Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle verkligen behöva toppa mina petunior men de är så superknubbiga och bladen sitter så tätt, tätt, att jag liksom inte riktigt vet var jag ska knipsa.
Mina var extremt rangliga, så beslutet var enkelt! :D har ett gäng glas upptagna med olika sticklingar som väntar på att få rötter. Dahlia, petunia, svartöga, palettblad och säkert något mer. Blir spännande att se vilka som väljer att föröka sig!
 
En av mina paprikor har 19 knoppar. :o En annan har blommat i sin ensamhet så den blomman trillade av. Hoppas fler vill blomma samtidigt snart. :) De ligger helt i ofas, plantorna under lampan har knoppar och de som stått i fönstret har inga. Kan nog bli alldeles perfekt.

Har sått pumpa, squash och gurka inne och alla har kommit upp. :) Allt tog ju paus utomhus pga vädret men hoppas bli klar med landet nästa vecka när det ska bli varmare igen. Idag har jag inte varit ute alls...
 
@tanten Röllekan hos mig blir bra när den klipps. Rätt gräsgrön färg, och det är bara blomsterstänglarna som blir höga. Resten av växten stannar på gräsmattenivå. Som du förstår är min gräsmatta inget att skryta med, men just röllekainslagen är jag nöjd med.
 
@tanten och @Liran En del av min gräsmatta består till 100% av rölleka, finns inte ett grässtrå kvar där. Jag har funderar på att försöka göra om den delen till äng, men inte kommit så långt än. Den är inte särskilt vacker just nu i alla fall. :crazy:

1F1A89CD-AF15-4F9D-89AF-3EB320B7B41C.jpeg
 
Idag hämtade jag ut min svartvinbärsbuske. Den kom i en innerkruka, så nu blir jag osäker. Ska jag ha kvar den i den? Eller köpa en större kruka, med hål i botten och plantera om? Kan alltså inte ha busken i nåt land, utan det är kruka som gäller.
 
Nu ska jag tydligen få en pepparmint och citronmeliss till helgen. :heart
Jag har verkligen ingen aaaaning om vart alla plantor ska ta vägen, min uteplats kommer att se helt korkad ut! :o:laugh:

Men jag gillar att det blir fler och fler perenner som jag faktiskt kan använda och som alla bin och humlor gillar! .
 
Lökar brukar vara tacksamma. Vet en som tingat använda lökar från handelsträdgårdar och fyllt en slänt med påskliljor.
Själv petar jag alltide ner lökar från färdiga grupper som jag fått som uppvaktning. De har alla tagit sig fint.

Jag gör samma sak med alla hyacintlökar - det är jättesynd att slänga dem tycker jag.En granne hade slängt alla sina utblommade tête á tête i vår allmänna kompost för ett par veckor sedan. Jag rafsade åt mig dem, delade på lökarna och planterade dem under mitt äppelträd. Det kommer bli superfint nästa vår när de kommer upp igen. :)
 
När tror ni att jag kan plantera ut min honungsmelon?
Det ska vara plusgrader 10 dagar framåt i Uppsala, men nästa lördag ska det vara bara 2 grader på natten. Klarar den det tror ni? Om det ens stämmer, det hinner ju ändra sig tusen ggr tills dess... Skulle gärna ha ut den, det märks att den inte trivs inne...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 814
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 391
· Visningar
45 766
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 271
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa sms-appen
  • Fototråd del II
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp