Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick nu under våren för mig att testa plantera lite hemma för första gången från frön. Nu råkar jag drunkna! i paprikaplantor samt har flera chiliplantor som skulle behöva planteras om.

Kan man plantera om chilin även fast dom börjat fått små knopp eller är det bättre att låta dom vara? och hur stora krukor skulle då rekommenderas. Har nu 9 plantor som delar på 4st 3,5l krukor.
Första tanken var att sätta dom i blomlådor men tror att jag trycker ner paprikan där istället.

Tog frön av något typ av snackpaprika jag köpt i affären. Testade att så dom men trodde inte dom skulle ta sig men nu har dom tagit över (nybörjare misstag).
Har gett bort ett 20-tal men finns fortfarande, grovt räknat, en 80st kvar i varierande storlekar. Tyvärr har jag inte riktigt hjärta att slänga dom, men kommer nog bli så till slut. Kommer inte på någon mer att lura på dom heller.
 
Jag åkte till GG idag för att titta på något hästrelaterat. Tyvärr glömde jag det när jag kom dit och styrde stegen till växtavdelningen i stället. Jag hade ingen bra karaktär heller så ett flertal växter följde med mig därifrån. Nu har jag att göra med plantering :o.
 
Bauhaus sålde 3 tomatplantor a 49,95.
ICA stora tomatplantor 24,90.
Blomsterlandet Margeriter a 19,90.
Lidl klematis 54,90.

Gissa vem som kom hem med en massa tomater eftersom jag inte sått några i år? De samåkte med margeriterna och en squash, så med tanke på samåkningen så var vi faktiskt 18 st i bilen. :angel:
 
Jag fick nu under våren för mig att testa plantera lite hemma för första gången från frön. Nu råkar jag drunkna! i paprikaplantor samt har flera chiliplantor som skulle behöva planteras om.

Kan man plantera om chilin även fast dom börjat fått små knopp eller är det bättre att låta dom vara? och hur stora krukor skulle då rekommenderas. Har nu 9 plantor som delar på 4st 3,5l krukor.
Första tanken var att sätta dom i blomlådor men tror att jag trycker ner paprikan där istället.

Tog frön av något typ av snackpaprika jag köpt i affären. Testade att så dom men trodde inte dom skulle ta sig men nu har dom tagit över (nybörjare misstag).
Har gett bort ett 20-tal men finns fortfarande, grovt räknat, en 80st kvar i varierande storlekar. Tyvärr har jag inte riktigt hjärta att slänga dom, men kommer nog bli så till slut. Kommer inte på någon mer att lura på dom heller.
Välkommen i klubben "Vi som sår mer än vi någonsin kommer behöva"
 
Jag tog en tripp runt några handelsträdgård här på slätten och kom hem med bl. a. denna växt.
DSC_0033.JPG

Hon jag köpte av talade noga om både namn och latinskt namn men tror ni jag kommer ihåg något av dem.... Någon som känner igen växten? Den smakar verkligen lakrits men luktar i princip ingenting. Hon som har handelsträdgården kommer från Thailand om det kan vara till hjälp...
 
Jag åkte till GG idag för att titta på något hästrelaterat. Tyvärr glömde jag det när jag kom dit och styrde stegen till växtavdelningen i stället. Jag hade ingen bra karaktär heller så ett flertal växter följde med mig därifrån. Nu har jag att göra med plantering :o.
Vet hur det är :crazy: Jag åkte dit idag för att köpa hundmat... hem kom även 4 kryddväxter och 4 perenner :angel:

Men vi vet ju alla i den här tråden ätt det är Växternas Fel :rage: Dom anfaller ju i grupp!!
 
Vet hur det är :crazy: Jag åkte dit idag för att köpa hundmat... hem kom även 4 kryddväxter och 4 perenner :angel:

Men vi vet ju alla i den här tråden ätt det är Växternas Fel :rage: Dom anfaller ju i grupp!!
Och jag fick med mig ett hösthallon, 2 klematis och 2 rosor. Priserna var tyvärr alldeles för rimliga så de lyckades övertala mig om att få följa med hem till mig.
 
I några svaga ögonblick hade jag hoppats på att det skulle bli en pelargon eller tre över på jobbet i år... :angel:
...men som tur är blev det inga över efter att jag fyllde plantskolan. (Har inte plats för fler pelargoner hemma!)

Vi har silverek och isbegonia över, men de är jag inte intresserad av, som tur är. :D
 
Vad säger ni trädgårdsexperter, vad heter växten? 🙂
 

Bifogade filer

  • A63263B2-0358-4E3F-B095-EB996736282F.jpeg
    A63263B2-0358-4E3F-B095-EB996736282F.jpeg
    594,5 KB · Visningar: 51
Bauhaus sålde 3 tomatplantor a 49,95.
ICA stora tomatplantor 24,90.
Blomsterlandet Margeriter a 19,90.
Lidl klematis 54,90.

Gissa vem som kom hem med en massa tomater eftersom jag inte sått några i år? De samåkte med margeriterna och en squash, så med tanke på samåkningen så var vi faktiskt 18 st i bilen. :angel:
Jag måste rätta mig, vi var 25 i bilen.
Lidl sålde även flox. :o

Idag måste jag in till GG och köpa luzern, ska jag skicka in min klena kompis eller vågar jag gå in själv? :nailbiting:
 
Jag tog en tripp runt några handelsträdgård här på slätten och kom hem med bl. a. denna växt.
Visa bifogad fil 31362
Hon jag köpte av talade noga om både namn och latinskt namn men tror ni jag kommer ihåg något av dem.... Någon som känner igen växten? Den smakar verkligen lakrits men luktar i princip ingenting. Hon som har handelsträdgården kommer från Thailand om det kan vara till hjälp...

Tagetes Salmi! Jag hade en sån förra sommaren. Jättegod! 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 060
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
80 81 82
Svar
1 628
· Visningar
53 913
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp