Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev 6st Hosta "June" från Odla som är en ljusgrön/mörkgrön variant. Dem tänkte jag sätta kring äppelträdet som dottern fick i namngivningspresent i höstas. Trädet lär få ha sina stödpinnar i några år med tanke på hur mycket här blåser 1km från havet. Jag tänkte att de kan ta upp ytan som inte gräsklipparen kommer åt. Mindre att rensa åt mig :up:.
Det blev 9st brunbladiga Nävor också, de har jag inte riktigt en plan för. De får fylla ut nått hål nånstans.

Jag är fortfarande på jakt efter 3st Perovskia. En plantskola hade den lilla varianten Little spire, men jag vill nog helst ha Blue spire som är lite högre. Får leta vidare.
 
Vad ska jag kolla på när det gäller tulpaner om jag vill att de återkommer varje år?

Botaniska tulpaner brukar vara återkommande. Alla de högt förädlade sorterna (dvs moderna varianter som är framtagna för att tex vara lämpliga till snitt) brukar inte klara av att bilda sidolökar.

Sedan behövs det bra förhållanden också, inte för blött (då ruttnar de, de vill ha väl dränerat om fötterna), inte klippa av stängeln men blomman innan den går i frö samt ge bra med näring (benmjöl vid plantering och blodmjöl på våren).

Edit: De som heter "Appeldoorn" brukar sprida sig.
 
Vad ska jag kolla på när det gäller tulpaner om jag vill att de återkommer varje år?
Jag tycker det verkar vara lite lotteri?

Vissa kommer igen och igen. Andsra blommar en gång och försvinner. Ser inte riktigt något mönster. Dock brukar de lite "tillkrånglade" vara sämre. Dvs krusiga, tvåfärgade etc etc.

Annars är botaniska ett tips. de förökar sig.
 
Jag tycker det verkar vara lite lotteri?

Vissa kommer igen och igen. Andsra blommar en gång och försvinner. Ser inte riktigt något mönster. Dock brukar de lite "tillkrånglade" vara sämre. Dvs krusiga, tvåfärgade etc etc.

Annars är botaniska ett tips. de förökar sig.
Hur vet jag vilka som är botaniska på tex bulbs?
 
Jag vill ha en rabatt någonstans med blommor som är återkommande varje år. Men får vänta med att fundera ut lämplig plats tills vi byggt klart uteplatsen så jag ser hur det kommer bli :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 794
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 808
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 253
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp