Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad exakt använder du alla sorter till? :)

Allt, mer eller mindre. De har ju olika smak så det beror ju på vad man är ute efter och vilket kök det är. Tex använder jag ofta jalapeño till cajun och texmex eftersom den har en viss paprikakaraktär (som jag ju inte kan använda... :meh:). Erotican fick jag några färska frukter av och den är enormt fruktig med ordentligt sting. Den passar bra till det mesta där man vill ha en fruktig ton.

Flera av sorterna jag har på g nu är buskiga sorter, jag har tänkt att typ ha dem i köksfönstret för att kunna ta direkt när man lagar mat.

Sedan är det ju roligt att odla en massa olika :D
 
Nya fröpåsar från Impecta kom i posten igår. Har nu ca 80 fröpåsar, vet inte ens hur jag lyckades med det. 2014 verkar jag ha velat odla men inte fått tummen ur för jag hittade flertalet påsar med utgångsdatum 2014/15/16 vid inventeringen. Ska försöka så det mesta av dom så att de går åt. Nu känns frösamlingen komplett, väntar bara på den sista gurksorten som bör dyka upp på måndag. :up:
 
Grannen är på, och vill börja beställa fröer.
Känner ingen brådska när termomtern håller sig mellan minus 5-10 och snön ligger djup ute. :meh:

Men kanske ska jag ta ett djup andetag och släpa in belysning i gästhuset till nästa helg... Så kan jag börja så av det jag har och kompletteringsbeställa resten.

Det är ju bara tomaterna som ska i jorden nu.
Det mesta andra får vänta in i mars. Squash, gurka och pumpa till april.
 
@hemlig jag kom på att jag hade en bild!
IMG_20190104_192123.jpg
 
Hur förvarar ni era fröpåsar mellan så-omgångarna? Behöver lite tips och inspiration :).

Små Rondo-korgar, uppdelade i olika typer av fröer. De går att stapla i varandra och är det som fungerat bäst. Inte snyggt men funktionellt. Jag försökte med en fin låda men den var inte tillräckligt praktisk.
7021-0200-50_.jpg


Chilifröerna bor uppdelade efter art i en Smartstore-låda med insatser.
22174.jpg
 
Har beställt en del av de fröer vi tänkt odla i år. Blir säkert lite till vad det lider.
Tidigare i höstas körde jag mycket hästgödsel till den plats där vi ska anlägga odlingen då det inte finns något trädgårdsland sedan tidigare.
 
Nu börjar mina inomhusväxter vara lite deppade. Spekulerar om det är ljuset/luftfuktighet dom saknar eller att temperaturen på fönsterbrädorna blir lite bistra när vi har haft stadigt -15 till -27 ganska länge nu. Hur mår era?
 
Nu börjar mina inomhusväxter vara lite deppade. Spekulerar om det är ljuset/luftfuktighet dom saknar eller att temperaturen på fönsterbrädorna blir lite bistra när vi har haft stadigt -15 till -27 ganska länge nu. Hur mår era?
Inte jättebra. Vissa pelargoner helt galna positivt, andra ser helt döda ut. Orkidéerna verkar inte kunna bestämma sig. Aloeplantorna oberörda, som vanligt.
 
Fick en galen ide idag och satte fröer. Purjolök, tomater, chokladskära, penséer och petunia. Vet att det är lite tidigt men jag kunde verkligen inte hålla mig.

I mars blir det att sätta mer fröer. Har bland annat brysselkål och gurka att sätta och så ska jag få fröer av min mor.

Vill ha vår så jag kan liva upp trädgården lite. Den är lite eftersatt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 583
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp