Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo fast där står det bara att det finns olika sorter så vitt jag kan se? Inte vilka som faktiskt finns. :) Tänkte mest om det fanns några sorter som är härdiga i min zon, i så fall kanske det är värt att åka en tur via Lidl.
Plommon,körsbär o äpplen var vad jag såg,har ingen aning om var dom var härdiga
 
Plommon,körsbär o äpplen var vad jag såg,har ingen aning om var dom var härdiga

Jag var nog lite otydlig, menade olika namnsorter av t.ex. äpple eller plommon. 50 kr för ett fruktträd är ju rena fyndet men fortfarande pengarna i sjön för min del om de bara är härdiga i zon 1 ;)
 
Bidrar med lite bilder då det känns mer som höst än snart vår här just nu.
20190317_145940.jpg

Smultron
 
Jag vill ha mer stora krukor, lådor etc i min trädgård i sommar. Men jag har hiskeliga problem med tvestjärtar. Häromhösten när jag skulle tömma en stor lövkorg, rasade det ut tvestjärtar från botten av korgen. Jag ljuger inte om jag säger att de var tusentals. Stora, små, de bara vällde fram. Jag borde ha filmat det!

I vanliga fall ser jag dem inte så mycket, men de gör stor skada, ffa äter de upp mina klematisblommor.

Jag har läst om massor av knep; lägga ut wellpapp t.ex. så de kryper in där om natten och sen slänger man dem. Men inte en enda tvestjärt kryper in i nån av mina fällor.

Finns där nåt man kan göra för att bli av med dem? Helst helt och hållet, men i vart fall så de inte flyttar in i alla krukor, korgar, lådor etc som de gör nu.....
 
Jo fast där står det bara att det finns olika sorter så vitt jag kan se? Inte vilka som faktiskt finns. :) Tänkte mest om det fanns några sorter som är härdiga i min zon, i så fall kanske det är värt att åka en tur via Lidl.
Åtminstone tidigare har de varit lite nonchalanta med odlingszoner...
Grannen köpte ett äppelträd för en hundring. Jag kollade upp sorten och den var härdig i zon I. Vi bor i norra Mellansverige och grannens gård är antagligen snarare zonV.

Följdriktigt stendog det första vintern.
 
Lite väl kallt just nu där sådderna står... Hur kallt kan de ha det utan att ta skada? Kronärtskocka, chili, tomat, paprika. Några kryddor med, men de är så små så de får nog flytta tillbaka till lite varmare kvarter. Märker ju att de knappt växer trots omplantering och lampa, de växer varken på höjden eller med fler blad, kanske undantaget tomaterna som verkar växa en del. Men ser friska och nöjda ut. De bara bidar sin tid?
 
Min rabatt tycker att det är vår. Det tycker inte resten av trädgården 😒 (bor i södra Dalarna)

IMG_20190319_171851.jpg


När det faktiskt har blivit vår så ska den risiga häcken man ser på bilden bort, kapas med marken, då den är alldeles för gammal och misskött, och förhoppningsvis växer den och blir fin igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 556
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp