Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lökar kan man stoppa ner när som helst.
Men resultatet blir bäst om torra lökar planteras på hösten och lökar "in green" - dvs i full grönska - planeras när de är som frodigast.

Jag har fådda lökar som jag grävt ner på våren och de växer som sjutton. Jag har också gett bort lökar in green. Nu är det ju enkelt att hitta dem och identifiera vilka de är. :) Alla mina snödroppar är fådda :up:

Då borde det inte vara några problem att flytta på lökarna som blommar nu?
Jag har några påskliljor i landen, som jag hellre hade haft i gräsmattan runt träden :)
 
Jag tänkte att mina purpurvindor skulle få flytta ut på den stora verandan. I morse var det i alla fall 2 plusgrader där när det var -3 ute. Lite senare var det 4 grader där.

Med lite brutalitet i sinnet toppade jag raskt plantorna och tog två brätten med plantor för att ställa ut dem. Jag öppnade dörren till stora verandan och .... brrr... Jag vände på klacken och tog in plantorna igen.

Så blödig jag är. Kanske går det bättre längre fram på dagen när temperaturen stigit. Hur som helst är det inte rimligt att ha alla plantor på lilla verandan. Jag har inte tillräckligt med plats i fönstren och inte tillräckligt med belysning. Samtidigt så har jag massor av småplantor kvar att skola om.

Nu har jag i alla fall blivit varse att 19 maj kommer det att vara en växtloppis typ 3 mil härifrån.
 
Jag har planterat om squash. Nån som vill ha:D ?
Annars har jag panik över utrymme, och måste klippa pelargoner. Och då får jag ju ännu fler. Och vågar inte ha dem ute än. Gaaaah. Och solrosor! Varför lät jag barnet så 120 solrosor i pluggar???
Pelargonsticklingarna kan du skicka till mig så blir du av med dem :idea:.
 
Var på gg idag och försökte förstå vad jag behöver och inte. Misstänker att en pallkrage blir för låg att odla morötter i?

Hamnade ganska fort bland alla fröpåsar och fick lätt panik. Vet inte vad jag vill odla, kan som inte få nån ordning i skallen. :arghh:

Så jag kom inte hem med nån pallkrage, känns som att jag måste avvakta tills jag vet VAD jag ska odla. Annars blir det väl bara ogräs. :crazy:
 
Jag har aldrig skickat sticklingar faktiskt, men en mjölkkartong borde gå att skick i. Kanske behövs lite blött hushållspapper och plast runt rotändan.

Behöver du lavendelsicklingar? Jag ska klippa mina plantor snart.

Jag ska se vad jag kan ordna. Väntar ca 2 veckor så kan du få flera roliga sorter:)

Tack, men jag har 100 lavendelplantor på ingång... kanske tig i lite vid beställningen:D:D
 
27926

Hm, odlingsbordet redan fullt och 40 små tomater står på vänt för att planteras i egen kruka, melon och gurkgänget är inte sådda ännu och så var det lite blommor som ska försås med...
 
Var på gg idag och försökte förstå vad jag behöver och inte. Misstänker att en pallkrage blir för låg att odla morötter i?

Hamnade ganska fort bland alla fröpåsar och fick lätt panik. Vet inte vad jag vill odla, kan som inte få nån ordning i skallen. :arghh:

Så jag kom inte hem med nån pallkrage, känns som att jag måste avvakta tills jag vet VAD jag ska odla. Annars blir det väl bara ogräs. :crazy:
Odla nåt lätt och användbart? Som sallad, persilja och rädisor? En enda pallkrage är pyttelitte yta så börja enkelt tills det klarnat vad du vill ha.

Det är superlyxigt att gå ut och plocka några ett gäng salladsblad till mackan eller maten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 587
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp