Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Planterade om mina chilisar igår. Och idag var jag och hämtade ett halvt ton gödsel från bonden. Tanken var att jag skulle vända ner det i landen, men dem är så datans torra så jag kommer knappt ner med gaffeln.

Det har varit en finfin trädgårdshelg att vara ute och greja, men med förra sommaren i färskt minne kan jag inte låta bli att dämpas lite av att det är så torrt redan i början av april. Tiodygnsprognosen innehåller inte en millimeter regn.
 
Min trädgårdshelg blev inte av, det fick nämligen för sig att snöa I fredags och var i princip snöstorm 😒 man kände sig lite lurad efter torsdagens 14 grader och sol... Lördagen var snön kvar, och idag bara 4 grader och snålblåst... Jag har dock köpt en yxa 😅 grannen var ute med motorsågen på trädet han tog ner på min tomt i höstas, så jag lär väl hugga lite ved framöver 😑 orkade inte göra det i höstas 🙄
 
När ska man så sina pumpafrön (halloween-pumpor) egentligen? Jag brukar vara ALLDELES för tidig med allt, så i år har jag inte planterat mina frön ännu. Men när är "lagom" tid för att de sedan ska vara rätt storlek för att plantera ut när det är dags för det? Bor på Skåne/Smålands-gränsen.
 
När ska man så sina pumpafrön (halloween-pumpor) egentligen? Jag brukar vara ALLDELES för tidig med allt, så i år har jag inte planterat mina frön ännu. Men när är "lagom" tid för att de sedan ska vara rätt storlek för att plantera ut när det är dags för det? Bor på Skåne/Smålands-gränsen.
Jag har redan sått mina och de är väl en 10 cm höga just nu. Står under belysning i foderrummet i stallet.
 
Det har varit en finfin trädgårdshelg att vara ute och greja, men med förra sommaren i färskt minne kan jag inte låta bli att dämpas lite av att det är så torrt redan i början av april. Tiodygnsprognosen innehåller inte en millimeter regn.
Lite så kände jag också. Jag har ju dessutom lera hos mig så inte jobbart what so ever om den inte är lite fuktig iaf.

Men jag kan ju säga att sambon inte var svårövertalad till att skaffa jordfräs :D:D
 
Det har varit en finfin trädgårdshelg att vara ute och greja, men med förra sommaren i färskt minne kan jag inte låta bli att dämpas lite av att det är så torrt redan i början av april. Tiodygnsprognosen innehåller inte en millimeter regn.
Dags att börja dansa regndans
här är också snustorrt (varför säger man snustorrt egentligen snus är väl inte torrt :confused: då skulle det ju inte gå att krama till en prilla)
och inte minsta regnskur i sikte :crazy: ska det bli en lika torr sommar igen :arghh:
 
Vilken vånda jag har över att jag inte har plats för alla plantor. Det var ju inte så här det skulle bli. Jag la i alla fall ut en ny annons om tomatplantorna igår och fick ett svar. Jag hoppas hon kommer och befriar mig från en del plantor idag.
 
När ska man så sina pumpafrön (halloween-pumpor) egentligen? Jag brukar vara ALLDELES för tidig med allt, så i år har jag inte planterat mina frön ännu. Men när är "lagom" tid för att de sedan ska vara rätt storlek för att plantera ut när det är dags för det? Bor på Skåne/Smålands-gränsen.
Jag brukar räkna ca en månad innan de är läge att plantera ut.
För egen del oftast i början av juni, när risken för frostnätter är över.
 
Jag blev visst inte av med plantor idag heller. Tanten som ville ha plantor har inte dykt upp eller hört av sig under dagen.
 
Kan man använda rådjursnät i plast som klätterstöd för ettåriga växter, typ luktärt och annat som inte blir så tungt?

Vi hjälptes åt igår hos föräldrarna och sådde ungefär hälften av all kål i deras varmbänk. :) Resten sår vi på friland som vanligt lite längre fram. Kul att en efter en kommer sådderna igång, bäddar grävs, lådor rensas, trädgårdar städas. :) Härligt!
 
Vårlökar planteras ju sent på hösten - men kan man även plantera dem på våren för blomning nästa vår? Jag håller på med anläggningsarbete och tänker att det vore smidigt att passa på att plantera lökarna nu.
 
Vårlökar planteras ju sent på hösten - men kan man även plantera dem på våren för blomning nästa vår? Jag håller på med anläggningsarbete och tänker att det vore smidigt att passa på att plantera lökarna nu.
Lökar kan man stoppa ner när som helst.
Men resultatet blir bäst om torra lökar planteras på hösten och lökar "in green" - dvs i full grönska - planeras när de är som frodigast.

Jag har fådda lökar som jag grävt ner på våren och de växer som sjutton. Jag har också gett bort lökar in green. Nu är det ju enkelt att hitta dem och identifiera vilka de är. :) Alla mina snödroppar är fådda :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 657
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp