Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Använda på dom där jävla hjärtbergenior som fortsätter växa trots att jag rivit undan dom. När snön försvann och jag började räfsa ihop det jag rensade i höstas men inte kastade växte det nya blad på rötter som låg ovanpå marken och som inte ens var i jorden 😒
Rötterna torkar ut och dör om de ligger luftigt. Kan jag döda parkslide genom att gräva upp det så borde hjärtbergenia vara en enkel match.
 
Rötterna torkar ut och dör om de ligger luftigt. Kan jag döda parkslide genom att gräva upp det så borde hjärtbergenia vara en enkel match.
Mina har inte dött, och jag har ingen lust att ha halva baksidan med rötter. Det räcker att jag har en yta på ca 4x3 meter som är kal mitt på gräsmattan (eller ja, jord fullproppad med rötter) pga de jag redan rensat undan.
 
Mina har inte dött, och jag har ingen lust att ha halva baksidan med rötter. Det räcker att jag har en yta på ca 4x3 meter som är kal mitt på gräsmattan (eller ja, jord fullproppad med rötter) pga de jag redan rensat undan.
Du kan väl samla ihop det och lägga i svarta säckar eller kanske elda upp det? Det kommer inte överleva det. Ligger rötterna i luften så överlever det inte heller, men det tar ju en stund innan sol och vind gjort sitt.

För övrigt var min parkslide inte över ett så litet område heller. Det blev delvis grävt och delvis täckt med presenningar. Hela området har legat i karantän sedan jag grävde där för 2½ år sedan. I år kan jag börja iordningsställa igen. Jag hade räknat med att det skulle ta längre tid, med tanke på livskraften hos parkslide, men jag var effektiv. Inte ens parkslide var odödligt. Jag tycker inte fåfänga i trädgården ska stå över hänsyn till miljö och hälsa.
 
Yes, men det kommer ändå att hamna överallt. Det är giftigt. Det är därför det förbjuds. Jag skulle antingen gräva ur ordentligt och ersätta med ny jord eller täcka med markduk/plast.
Vadå förbjuds? Round up är tillåtet både varianten för vanliga människor och så den licensierade jordbruksvarianten jag använder.
 
Vadå förbjuds? Round up är tillåtet både varianten för vanliga människor och så den licensierade jordbruksvarianten jag använder.
EU har diskuterat ett förbud, men förlängt tillståndet att sälja det en stund till, kommer inte riktigt ihåg årtalet, 2020? Så sannolikheten att det kommer förbjudas är ganska hög, på grund av att det är så giftigt.
 
Mina har inte dött, och jag har ingen lust att ha halva baksidan med rötter. Det räcker att jag har en yta på ca 4x3 meter som är kal mitt på gräsmattan (eller ja, jord fullproppad med rötter) pga de jag redan rensat undan.
Det är för att de tjocka rötterna det kommer blad ur inte är rötter utan rizomer, kratta ihop dom och släng dom så är problemet löst.
 
Då påbörjade jag klippa ner ena häcken idag, och jag tror att den aldrig har blivit omskött förut. Går inte ens se marken där häcken hängt ner pga alla döda grenar som fallit ner och packats på varandra..
 
Idag hittade jag en liten blomma på honungsmelonplantan, det känns väldigt tidigt! Men jag klagar inte! Mer melon till mig!
 

Bifogade filer

  • 20190418_131454.jpg
    20190418_131454.jpg
    170,1 KB · Visningar: 44
EU har diskuterat ett förbud, men förlängt tillståndet att sälja det en stund till, kommer inte riktigt ihåg årtalet, 2020? Så sannolikheten att det kommer förbjudas är ganska hög, på grund av att det är så giftigt.

Aha. I min närmsta butik står det skyltar med ”passa på, säljförbud från och med...
 
Nu har jag omskolat ett helt gäng busktomater och ett fåtal Bumble bee,så tråkigt så klockan stannar.Sparar resten till en annan dag.
Om alla överlever (kastade dom minsta) så kan jag äta ihjäl mig på tomater.
Bumble Bee har jag också. Odlade dem förra året och gillade dem så jag kör en repris!
 
Vi har torrt här, inget regn på 5 veckor nu. Hämtade vatten från vår andra gård som har djupborrad brunn, och vattnat iaf rosorna och magnolian i trädgården i går. Vår brunns vatten vill jag spara till djuren och hushållet. Gräsmattan får klara sig bäst den vill. Vill ha regn både för våra fält samt för trädgården 😣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 555
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp