Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skall gå att föröka syren med sticklingar. Annars är avläggning ett säkert kort, har själv gjort det :)
Google lite på det och måste nog prova när denna fått växa till sig lite! :D
Beauty of Moscow är fasen inte tokig alltså! Kikade på den förra sommaren men blev osäker. Vi har syrén på tomten som skickar upp fruktansvärt med skott överallt. Gissar att det inte är samma med moderna sorter?
Jag har precis planterat 50 "vanliga" syrénplantor, plus några till jag grävt upp som rotskott runt syrénen på andra sidan huset, och hoppas på att de ska överleva och sprida sig massor så att jag slipper se grannarna, så det är så att säga ett "icke-problem" här :angel::laugh:
 
Kvällssådd av rödkål. :) Insåg att jag bara sått tidig sommarvitkål innan. Har i år ingen spetskål, ingen blomkål eller brysselkål. Är mest jag som äter kål men vitkål/rödkål är mest användbart och borde gå att lagra i jordkällaren. Men jag tyckte det kändes trist att ha bara tidig sommarkål som tydligen inte ska gå att lagra så bra.

Men fasen ingen värme på prognosen?! Ganska fint väder men fortsatt ner mot -1 på nätterna. Sååå tråkigt.
 
Min svarta petunia. :love: "black mamba" heter varianten. De bor nu i en kruka med en phlox.
177659043_2957643944454881_3595339949415687410_n.jpg

175643710_2957644794454796_3036168097949391092_n.jpg
 
Inventerade läget vid jordkällaren idag. En viss blomma jag väntar lite på... Upptäckte den förra året. I år ska jag sno groddkorn och slänga ut i skogslunden i trädgården. 🥰 Någon som vågar gissa vad det är? ☺️ (Läget är ganska solig södersluttning i lövskog med björk, asp).
IMG_20210423_142800906.jpg
 
Nu får mina större planteringskrukor och vädret skärpa sig så jag kan börja plantera ut/om kryddväxter och tomater.
 
Åh, jag vill så gärna ha petunior nånstans men blir avskräckt av alla sidor som säger att de vill ha massor av sol. De sägs trivas bäst i "full sun" på de flesta ställen jag tittat på, och så himla mycket sol kan jag ändå inte erbjuda. Har du en ovanligt solig trädgård eller står de ut ändå?

Jag håller med om att de tål det mesta. Jag har dem i full sol, nästan hel skugga och halvskugga... de blommar som f-n ändå. Extremt tacksamma (och överlever om man glömmer att vattna dem :angel:).
 
På tal om petunior och läge och sådär så börjar jag sakta men säkert lära mig att ta en hel del av det jag läser om div. växter och blommor på professionella sidor med en nypa salt. Man får försöka komma ihåg att det som beskrivs i alla sådana artiklar är ju de absolut 110% optimala omständigheterna, men att växter trots allt är naturliga och ofta kan klara sig även om de inte får exakt rätt sorts jord, står i exakt rätt läge, får exakt rätt mängd vatten, osv... Åtminstone den sortens enkla växter/blommor som jag brukar ge mig på. Vissa saker går ju naturligtvis inte att argumentera bort, men jag tror jag ska försöka bli lite modigare och inte rata något bara för att jag inte kan erbjuda exakt precis det som proffsen säger att den behöver. Typ som jag gjorde med petunior ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 121
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 594
· Visningar
52 447
Senast: Gnist
·
Svar
1 028
· Visningar
54 052
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 000
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp