Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker gulbetor har varit svårare än vanliga röda men kanske misslyckats lite extra med deras växtplats bara. Jag har inte varit jättebra på betor generellt, tror de behöver mer omvårdnad än jag gett dem. Men röda betor har ändå gått bäst.

Vi sådde rödbetor, gulbetor och polkabetor förra året, lika många av varje i samma pallkrage. Röd och polka gick jättebra men fick bara tre stycken gula. Jag tänkte att det var något med just de fröerna, men kanske är gulbetor generellt då.
 
Fast squash gror ju på någon enstaka dag. Jag skulle sått fröna först. Det syns ju snabbt om de inte vill sig.
Har ju två nya sorter och vill inte ha de gamla i år, frågan var om jag ska spara förra årets och förrförra årets squashfrön till nästa år eller slänga.
 
Jag tycker gulbetor har varit svårare än vanliga röda men kanske misslyckats lite extra med deras växtplats bara. Jag har inte varit jättebra på betor generellt, tror de behöver mer omvårdnad än jag gett dem. Men röda betor har ändå gått bäst.
Jag har aldrig testat rödbetor, är inte lika förtjust i dem, men har testat gulbetor tidigare och inte fått upp en ynka.
Gissade på inkompetens eller läge.
 
Nu är jaglite förnärmad, växtexperten tyckte att mahonia är trist på våren?! Jag tycker att den är som vackrast nu ju!
 
Är det här typ den kallaste april på länge eller? Vi ska få 10 cm snö idag. Nästa vecka ska det också snöa... Att det snöar nån gång i april är väl vanligt... Men såhär pass? Usch. Verkligen usch.
Tror inte det, vi hade en lååång iskall för ett par år sedan, helt hopplös, maj var också värdelös. Den var dock värre än det här eftersom den var torr och kall. Jag faktiskt blötare är bättre, så slipper man bevattningsångest.
 
Det där med frön är ju jättesvårt, tycker också att det är så svårt att få lagom många. Hade gärna sett fler sånadär "mix"-paket i fröhyllan, nu är de som finns ofta så stora liksom. Morötter har jag hittat kul mixer, och blommor är ju ofta i flera färger, men squash köpte jag en påse med gula och vill ha typ några enstaka plantor i en balja. Hade gärna haft någon grön sort också, men vill inte gärna köpa en hel påse för att så två frön :laugh:

Nu kommer ju säkert massor av frön bli gamla eftersom jag sår 1/10 av fröpåsen. Vill gärna bli bättre på att ta frön själv från det jag gillar, när man kommer igång med det blir det säkert bättre till viss del, då räcker det ju med att komplettera med någon sort per år. Men vad kan man ta frön av lätt, och vad blir inte samma? :crazy:
Pumpa blir i alla fall inte samma, och jag gissar på att squash inte heller blir det med tanke på när vi försökte så pumpafrön från pumpor som stått bredvid squashen...
 
Såhär ser mina tomater tydligen ut nu som jag glömt att plantera om. Som man ser i kanten av bilden finns 1-2 starka normala plantor och resten inte så glada. Även vissa omplanterade har gått detta öde till mötes. Tänkte jag varit dålig på att vattna men tror det är nog något annat fel? Jorden? Har använt Granngårdens planteringsjord och trädgårdsjord icke ekologisk. Allt annat mår superbra.
Visa bifogad fil 68349
Odla jag lyssnade på häromdagen (ett par veckor gammalt Odla) sa att ett par av de ekologiska flytande gödslen gav krulliga tomatplantor. Det var ett ogräsgift som hade överlevt genom tre eller fyra säsonger av olika grödor och landat i näringen som bestod av resterna av den sista grödan. Drogs in i år men om man har kvar från tidigare år?...
 
Jag orkar inte med mitt eländiga balkonghelvete. Nu köper jag några sunkiga blommor på ICA och stoppar i alla fina balkonglådor och krukor. Iofs, kryddväxter och tomater har jag.
 
Odla jag lyssnade på häromdagen (ett par veckor gammalt Odla) sa att ett par av de ekologiska flytande gödslen gav krulliga tomatplantor. Det var ett ogräsgift som hade överlevt genom tre eller fyra säsonger av olika grödor och landat i näringen som bestod av resterna av den sista grödan. Drogs in i år men om man har kvar från tidigare år?...
ja det är vinass som det pratats om tidigare i tråden. Det är oftast en kompostprodukt där halm och melassblandats och komposterats. Men halmen har (på åkern) blivid behandlad med en herbicid som följer med ända in i vinassen som sedan är en del av det flytande gödselmedlet.
 
DEN BLOMMAR! :love:

Rhod.jpeg
 
Lyckats bryta av säkert tre gurkplantor när jag försökt ge dom stöd. Vill liksom ställa dom upp, kanske försiktigt vira dom runt stödet lite och så knak....:(.
Jaja, det var i alla fall en ursäkt för att sätta fler. Petade ner lite mer tomatfrön också, grannen brukar köpa plantor så jag sa jag kunde ge henne några istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 053
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 734
Svar
763
· Visningar
39 487
Senast: Enya
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp