Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina tomater är högre och rangligare än de brukar vara. Suck.
Antar att jag kan knipsa av dem och låta dem bilda nya toppar. men frågan är om jag ska göra det nu eller vänta. Risken finns ju att de gör en ny ranglig topp innan jag får ut dem i tunneln om några veckor.

Trotsade vädret och rev lite kvickrot i rabatten. Men orken och blåsten knäckte mig så jag gick in igen. Känner jag efter så gör det nog lite ont i den vaccinerade armen också. Alltså får jag ta det lugnt...🤠
 
Här känns det också som att det går lite segt. Det växer inomhus, men rätt långsamt. Gurkorna har börjat blomma och blommorna har grott bortsett från antilopöga som jag nog måste så om. Dahlior och djungelgurka ska planteras om.

Ute funderar jag om det är dags att beskära rosor i helgen men lutar åt att vänta lite till, sånt aprilväder. Åtminstone med dem jag är rädd om.
Lite kärlek i form av ogräsrensning och ev gräsklipp behövs också i helgen.
 
Knäpparlarverna finns ju i grässvålen och ger sig sen på potatisen men testa och se, man vet aldrig säkert vad som kommer att hända och det är ju ingen kostnad eller stort arbete att prova om det inte skulle lyckas :)
Jag tänker själv testa, jag har fräst upp en bit, kanske tio kvadratmeter, av gräsmattan som jag inte hade bestämt vad jag skulle så med men nu blir det potatis där istället i år.
 
Tänkte mig att det ska finnas en sommarblomma eller två här på gården även i år.
Tror jag kanske gick lite överstyr.. :idea:

20210423_161937.jpg


Lurar dock på om de ska få gro inne, eller om jag ska lyfta ut kalaset till växthuset och låta dem gro där 🤔
 
IMG_20210423_173555622_HDR.jpg

Jag har fått tag på drömsyrénen! :love: tyvärr är den ympad, annars hade den gärna fått sprida sig som ogräs här hemma :laugh: Följde dessutom med ett pack med jordgubbar av ny sort, eftersom jag och dottern tillbringat dagens lunchrast med att gräva ur jordgubbslandet, och då måste man ju passa på att förnya sig lite :idea:
 
Visa bifogad fil 68397
Jag har fått tag på drömsyrénen! :love: tyvärr är den ympad, annars hade den gärna fått sprida sig som ogräs här hemma :laugh: Följde dessutom med ett pack med jordgubbar av ny sort, eftersom jag och dottern tillbringat dagens lunchrast med att gräva ur jordgubbslandet, och då måste man ju passa på att förnya sig lite :idea:

Beauty of Moscow är fasen inte tokig alltså! Kikade på den förra sommaren men blev osäker. Vi har syrén på tomten som skickar upp fruktansvärt med skott överallt. Gissar att det inte är samma med moderna sorter?
 
Idag kom jag hem med två petunior "black mamba". Jag har alltid varit en sucker för svarta blommor och samtidigt lite irriterad över att de aldrig är särskilt svarta - men den här?! Wow! Jag ska ta kort sedan. :love:
Åh, jag vill så gärna ha petunior nånstans men blir avskräckt av alla sidor som säger att de vill ha massor av sol. De sägs trivas bäst i "full sun" på de flesta ställen jag tittat på, och så himla mycket sol kan jag ändå inte erbjuda. Har du en ovanligt solig trädgård eller står de ut ändå?
 
Finns det någon slags blommor/växter som kan överleva utomhus i krukor utan dräneringshål i botten? Jag köpte ett par jättesnygga utekrukor häromveckan och upptäckte först nu att de inte har hål i botten... :meh: Jag brukar bottna med ett lager grus eller lecakulor oavsett, men vet inte om det räcker?
 
Beauty of Moscow är fasen inte tokig alltså! Kikade på den förra sommaren men blev osäker. Vi har syrén på tomten som skickar upp fruktansvärt med skott överallt. Gissar att det inte är samma med moderna sorter?
"Tyvärr" är dessa extra vackra sorter inte ett dugg invasiva :laugh: beauty of moskow doftar heeeelt underbart! Planterade min för två år sen och hoppas på första året med blomning i år! :love:
 
Visa bifogad fil 68397
Jag har fått tag på drömsyrénen! :love: tyvärr är den ympad, annars hade den gärna fått sprida sig som ogräs här hemma :laugh: Följde dessutom med ett pack med jordgubbar av ny sort, eftersom jag och dottern tillbringat dagens lunchrast med att gräva ur jordgubbslandet, och då måste man ju passa på att förnya sig lite :idea:
Skall gå att föröka syren med sticklingar. Annars är avläggning ett säkert kort, har själv gjort det :)
 
Åh, jag vill så gärna ha petunior nånstans men blir avskräckt av alla sidor som säger att de vill ha massor av sol. De sägs trivas bäst i "full sun" på de flesta ställen jag tittat på, och så himla mycket sol kan jag ändå inte erbjuda. Har du en ovanligt solig trädgård eller står de ut ändå?
Det går utmärkt ändå! Jag har bara morgonsol i min "trädgård" och de växer glatt. Köp petunior du!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 173
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 594
· Visningar
52 500
Senast: Gnist
·
Svar
1 029
· Visningar
54 216
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 000
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp