Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vinterbären jag planterade ut förra veckan mest som experiment och istället för att slänga har börjat sätta nya skott, så det känns ju lovande! På tal om att jag ska försöka bli lite mer modig, alltså :D

20210423_155927.jpeg
 
Kastar ut en obildad gissning på gulsippa? ^^

Jag säger också någon sippa @Chili :)
God gissning! Det växer vitsippa där. Men det är tandrot! :) Kanske inte den vanligaste växten och bladen ställde mig lite. Jag har aldrig tänkt på att bladen är ut sådär. Blomman är ju så spenslig. Men i sin enkelhet en gullig liten blomma!

Tänkte att den var intressant att lägga ut pga dess likhet till sippa och även kirskål. :) Jag hann även fundera på julros först.
 
God gissning! Det växer vitsippa där. Men det är tandrot! :) Kanske inte den vanligaste växten och bladen ställde mig lite. Jag har aldrig tänkt på att bladen är ut sådär. Blomman är ju så spenslig. Men i sin enkelhet en gullig liten blomma!

Tänkte att den var intressant att lägga ut pga dess likhet till sippa och även kirskål. :) Jag hann även fundera på julros först.

Jag uppskattar allt som kan liknas frågesport/quiz ^^ speciellt om det är bilder med. Mitt mest roliga minne var på en pubquiz i Manchester när jag felaktigt gissade att Blackpool tower var Eiffel tornet 🙈

Hade älskat att ha sippor och andra söta blommor som tandrot i en liten skog🥰
 
Behöver lite hjälp till att hitta det perfekta trädet för "innergården" till sommarhuset. Önskar mig ett sånt typiskt perfekt sommarträd, ni vet ett sånt man bara vill ligga på en filt under hela dagarna ^^ knotigt, inte så högt, med ett fint bladverk och härligt lagom utbredd krona. Äppelträd är väl typiska sådana kanske men jag hade helst velat ha ett som inte bär frukt (pga halvt dör om jag ser en geting, önskar mig fruktträd med men dom får gärna stå nån annanstans 😅). Har varit inne på nån form för prydnads körsbär, men kanske jag har missat något fint/spännande? Har någon nått bra förslag 🤞🙏
 
Behöver lite hjälp till att hitta det perfekta trädet för "innergården" till sommarhuset. Önskar mig ett sånt typiskt perfekt sommarträd, ni vet ett sånt man bara vill ligga på en filt under hela dagarna ^^ knotigt, inte så högt, med ett fint bladverk och härligt lagom utbredd krona. Äppelträd är väl typiska sådana kanske men jag hade helst velat ha ett som inte bär frukt (pga halvt dör om jag ser en geting, önskar mig fruktträd med men dom får gärna stå nån annanstans 😅). Har varit inne på nån form för prydnads körsbär, men kanske jag har missat något fint/spännande? Har någon nått bra förslag 🤞🙏

Prydnadskörsbär är väl främst jättefina på våren, (när det väl dessutom är fullt av flygfän bland blommorna) så det tänker jag kanske är lite "slöseri" på ett sommarhus? Beroende på när ni brukar vara där!
 
Prydnadskörsbär är väl främst jättefina på våren, (när det väl dessutom är fullt av flygfän bland blommorna) så det tänker jag kanske är lite "slöseri" på ett sommarhus? Beroende på när ni brukar vara där!

Jag har haft lite samma tanke, jag är lite osäker på hur dom ser ut på sommaren, har liksom inte "sett" dom då 🤔 vi har ju inte haft det så länge, i normala fall så var/är planen att vara där över påsk och sen hela sommaren typ juni kanske tom september. När vi inte är där så är gärna mamma lr annan familj där och hänger lite i trädgården å så ^^
 
Oj vilken trädgårdsförmiddag det blev! Först städ hos hönsen som fick nytt strö och halm. Sen plantering av de två spireorna jag köpte förra helgen, Diable d'Or och Darts Gold. Bytte plats mot vad jag tänkt och tror detta kommer bli bra, i övre delen av lövlunden där det inte växer syren (anledningen till byte av plats). Sen fick jag för mig att plantera rhododendron också. Phu. Hittade en bra plats i slänten med lite berg i bakgrunden. Kunde gräva lite men bestämde mig för en upphöjd bädd av gamla grova grenar vilket det finns gott om från lönnarna.

Blandade jord, hästgödsel och torv att plantera i. Uppepå ett tjockt lager barkmull av gran. Blev väldigt nöjd, det ser rätt naturligt ut och smälter in men kommer se jättefint ut även på håll när den blommar. :) Granarna i bakgrunden ska tas bort.
Förebild...
IMG_20210425_113016_203.jpg
 
Fick ett ryck trots det usla vädret och gick ut med lökarna som jag frösådde, nu planterade jag om dom och så fick dom flytta ut i växthuset. Vi får väl se om dom överlever, jag orkar inte vara pysslig med dom... :angel:
Sen flyttade jag in ett gammalt blombord som ska få bli odlingsbänk inne i år. Nu kan jag sätta lite fler frön, eller när anden faller på rättare sagt :o
 
Pionerna har överlevt flytten :) återstår ju att se om de kommer blomma men men. Det har ju verkligen varit "går det så går det".

Såg på Instagram ett konto som lyfte 15 blommande arter nu i april. Var tvungen att räkna mina, låg inte långt efter i alla fall :)
 
Har dahlior inne på badrummet som börja få gröna skott lr vad d nu kallas 😁🌱 en som såg rätt skruttig ut har fått massa sugrötter (ser d genom påsen) men ser inga ögon/skott alls. Kan egentligen inget alls om dahlior, men jämnfört med dom andra såg den nog rätt skruttig ut redan när den kom, hoppas iaf den kommer igång snart ändå ^^ 🤞
 
Hade verkligen tänkt få igång grävandet i landen idag. Men alltså detta jävla blåsande går mig på nerverna så jag struntade i det, och hoppas det kan lugna sig i veckan som kommer. Men har i alla fall fått ner lite fler fröer! Gurka och butternut och Uchiki Kuri, och fyra sorters basilika bl a. Och så har jag burit ut en massa omskolad rotselleri för tillväxt i växthuset.

Paprikan och resten får vänta några dagar till, väderprognosen säger någon minusgrad nätterna som kommer och även om jag tror att växthuset håller några grader plus ändå, så verkar det onödigt att chansa.

Har även varit inne och sneglat på sidan för Fagerås påskliljor, nu när man inte kommer iväg på mycket annat i nöjesväg så hade det kunnat vara en lämplig dagsutflykt kommande semestervecka. Men då får blommorna sätta fart och slå ut kommande dagar för hittills verkade de inte vara riktigt nära peak.
 
Pionerna har överlevt flytten :) återstår ju att se om de kommer blomma men men. Det har ju verkligen varit "går det så går det".

Såg på Instagram ett konto som lyfte 15 blommande arter nu i april. Var tvungen att räkna mina, låg inte långt efter i alla fall :)
Hur då lyfte?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 066
Senast: Badger
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
385
· Visningar
23 278
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 541
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp