Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ajajaj, nu (hallå eller) läste jag att bin och humlor tydligen gillar nejlikrot. Och jag som drog bort en hel skottkärra! Dåligt samvete - check.
Men jag får intala mig att jag ändå gör en insats. Mitt bihotell är nästan fullbelagt, jag har massor med bivänliga växter på baksidan, och jag sparar ju faktiskt andra växter som de gillar. Får kompensera med att plantera typ salvia eller nepeta.

Nepeta kanske är dumt i och för sig. Vill inte ha in fler av grannskapets katter i trädgården.
Jag har nepeta i min rabatt. Tycker det är lite gulligt med grannskapets katter som sitter på rad och tar ett rus tillsammans 😂
 
Tycker nepeta är super fint men vågar inte ha det hos oss, är rädd för värsta katt invasionen, hjälper inte att jag är tok allergisk heller 😅 i fjor hade vi en katt aka ,mäster jagaren, i trädgården. Han hoppa galant över vårt staket med en kanin!! i munnen 😱 väldigt tacksam för att han tog med sig den vidare och inte droppa den i vår trädgård 🙈
 
Återigen. Både fläder, Sambucus nigra ssp. och druvfläder, Sambucus racemosa, går att koka saft och sylt på. Druvfläder anses vara "giftig" men den och fläder innehåller samma slemhinneirriterande ämne. Det försvinner dock vid kokning. Ingen av dem ska ätas rå.
 
20210606_211451.jpg


:love:
 
Köper du fläder för att göra t.ex. saft så ska det vara äkta fäder, dvs. sambucus nigra, som finns i ett antal olika sorter både vanliga och purpur. Med andra ord, det hänger inte på färgen utan på arten.
tack!
Den heter Sambucus nigra f. porphyrophylla så det låter ju som att jag skulle kunna våga prova den. (om det finns några kvar vid nästa löneutbetalning... :p )
 
Produktiv trädgårdsdag idag! Alla resterande krukorna planterade med fuchsia, lejongap, mörkbladig batat, snöflinga, dahlior, lobelior, miniluktärtor, pysslingkrage och heliotrop. Resten av dahliorna och luktärtorna ut i ett av odlingslanden. Klockrankorna på plats mot hönshusgaveln samt vattnade och skyddsnätade för att undgå en bråd död genom höns-trashing.

Hade hoppats hinna få ut majs, squash och pumpor också men blev nödvändigt att bygga extra skyddsnät till de små nykläckta kycklingarna istället. Och snipp snapp snut, så tog dagen slut.

A3F7EF6C-8643-484D-A6AA-373A711F05A4.jpeg
 
Återigen. Både fläder, Sambucus nigra ssp. och druvfläder, Sambucus racemosa, går att koka saft och sylt på. Druvfläder anses vara "giftig" men den och fläder innehåller samma slemhinneirriterande ämne. Det försvinner dock vid kokning. Ingen av dem ska ätas rå.

Däremot så smakar de ju helt olika, så om man vill ha fläder för att t.ex. koka typisk flädersaft så bör man inte köpa druvflädern.
 
Jag blir inte klok på min zucchiniplanta!

Hittade tre frön från tidigare år som jag sådde på chans. Ett av dem grodde och växter hur snabbt och bra som helst i början. Har nu hamnat i stor kruka på altanen, samma kruka som jag odlat zucchini i ett antal år innan. Och nu vet jag inte riktigt vad den håller på med...

Alla blad håller på att sakta med säkert vissna, de blir gula och vissnar så småningom. Nu är det typ två eller tre halvdana blad kvar. Men blommar gör den som tusan! Har säkert haft tio blommor som blommat och vissnat och finns säkert 10-15 knoppar kvar som är på gång. Men samtliga hittills har varit hanblommor så någon frukt blir det ju inte...
 
Jag blir inte klok på min zucchiniplanta!

Hittade tre frön från tidigare år som jag sådde på chans. Ett av dem grodde och växter hur snabbt och bra som helst i början. Har nu hamnat i stor kruka på altanen, samma kruka som jag odlat zucchini i ett antal år innan. Och nu vet jag inte riktigt vad den håller på med...

Alla blad håller på att sakta med säkert vissna, de blir gula och vissnar så småningom. Nu är det typ två eller tre halvdana blad kvar. Men blommar gör den som tusan! Har säkert haft tio blommor som blommat och vissnat och finns säkert 10-15 knoppar kvar som är på gång. Men samtliga hittills har varit hanblommor så någon frukt blir det ju inte...

Min beter sig likadant! Fattar inte vad det är med den..
 
tack!
Den heter Sambucus nigra f. porphyrophylla så det låter ju som att jag skulle kunna våga prova den. (om det finns några kvar vid nästa löneutbetalning... :p )
Den hade jag inte köpt för den är felnamnad. F i växtens namn betyder frökälla och innebär att den härstammar från en specifik plats. Det kan stå F eller FK och ex Ultuna efter. Inte ett vetenskapligt ord, då ska det stå ssp. eller var. före.
 
Den hade jag inte köpt för den är felnamnad. F i växtens namn betyder frökälla och innebär att den härstammar från en specifik plats. Det kan stå F eller FK och ex Ultuna efter. Inte ett vetenskapligt ord, då ska det stå ssp. eller var. före.
Upplever att benämningar och namn kan vara lite hur som helst om man inte köper från seriös planskola. Saker kan heta lite vad som, tyvärr.

Lika trist som när Lidl här - i zon IV - sålde äppelträd härdiga i zon I.
 
Ajajaj, nu (hallå eller) läste jag att bin och humlor tydligen gillar nejlikrot. Och jag som drog bort en hel skottkärra! Dåligt samvete - check.
Men jag får intala mig att jag ändå gör en insats. Mitt bihotell är nästan fullbelagt, jag har massor med bivänliga växter på baksidan, och jag sparar ju faktiskt andra växter som de gillar. Får kompensera med att plantera typ salvia eller nepeta.

Nepeta kanske är dumt i och för sig. Vill inte ha in fler av grannskapets katter i trädgården.
Men varför utrotar du nejlikrot? den är ju helt underbar. :confused:

(det är en av mina vill-ha-växter men jag får den inte att trivas)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 057
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 754
Svar
763
· Visningar
39 593
Senast: Enya
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp