Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Hej och hå vad det är segt som sirap här. Fy vad tufft det är.

S står ju ensam i hagen sen förra sommaren. Sen dess har vi också haft en boxplats ledig och förhoppningen har ju varit att en valack ska flytta in som kan gå med S. Men det har tydligen varit svårt att hitta en passande hyresgäst. Nu flyttade slutligen ett sto in för någon månad sedan. Så ingen potentiell kompis till S.

Dessutom flyttade den enda andra valacken och in kom ytterligare ett sto. Då det står en hingst i stallet fick vi ändra bland boxarna så att hingsten inte står bredvid ett sto. Så då fick ju S byta box för att stå bredvid hingsten. De har stått i hagar bredvid varandra innan vilket har gått bra, så jag tänkte att det skulle gå bra att de skulle bli boxgrannar. Men icke. De sparkar i väggarna, reser sig mot varandra och hugger. Även hästen på andra sidan S har blivit upprörd av det här. Jag känner inte igen min häst och han är väldigt stressad.

I hagen har det också blivit sämre. Det har varit extremt lerigt och motionen i hagen är lika med noll. Det har blivit många hagbyten och allt flängande med hagar och slutligen box gör mig så trött. Motivationen var inte på topp innan och det här hjälper inte. Jag får också höra att S beteenden kan komma från att jag inte motionerar honom tillräckligt. Och visst, jag motionerar honom inte varje dag men det finns inte en chans att jag kan motionera så mycket som behövs för att kompensera för noll hästkompisar, noll rörelse i hagen och mycket frustration i boxen.

Så varken jag eller S trivs i stallet längre. Så jag har sagt upp stallplatsen och vi åker på bete en månad tidigare än tänkt. Det är så sjukt trist, för jag älskar stallet vi står i egentligen :( Och sen efter sommaren får jag hitta en ny stallplats till oss, förhoppningsvis i lösdrift.

Men det här känns inte kul längre. Jag känner mig verkligen som en riktigt kass hästägare. Jag orkar inte rida. Allt är svårt, Sölvi är stel och understimulerad. Jag orkar inte vara konsekvent nog.

Jag längtar liksom tills han får gå på bete i stor hage med kompisar och jag inte behöver åka ut till stallet varje dag. Jag har till och med funderat på att sälja. För jag är så trött. Så här skulle det ju inte bli :(
Jag tycker du gör helt rätt i att säga upp stallplatsen och åka till betet så tidigt det går! (Bra att bo i Skåne ibland! :)) Hästens behov behöver komma först och så därefter ridning, inte att ridningen ska kompensera för att behoven inte är uppfyllda! Så du har ju alldeles rätt i att hur mycket du än rider räcker inte det om inte situationen i hage o box blir bättre. Tror heller inte att det nödvändigtvis hjälper med ridning alls mot en stressad häst. Det som hjälper på lång sikt är att ta bort det som stressar hästen (krasst sett hingsten i det här fallet) och att se över hästens miljö och se till att den får hagkompisar. Förhoppningsvis gör det sedan ridningen lättare också! :heart
 
Senast ändrad:
Hej! Jag undrar om det är någon här som också hoppar med islandshäst? Just nu är vi på jakt efter en hoppsadel och de vi hittills har provat har inte funkat så bra då de lutat mkt och inte alls suttit bra. Undrar nu vad ni som då hoppar med era islänningar har för sadel, vad finns det för bra sadlar med kort anläggningsyta?
Jag tror att @Cavallo gör det?
 
Jag tror att @Cavallo gör det?
Ja det gör jag 😊 men @Hästisbästis jag har inte hoppsadel utan rider mina hopplektioner och över små terrängstockar i min islandssadel (vi hoppar ungefär max 60 cm så behövs ingen hoppsadel på småhöjder, har ändå tänkt på att skaffa en begagnad hoppsadel men det har inte blivit av), så har tyvärr inga tips på hoppsadel, men vad roligt att du hoppar med din isis också ❤️
 
Men stackare, vilken jobbig situation :( Men ta inte åt dig av kommentaren om motionen, även om du hade ridit 1 h varje dag så hade det ju inte kunnat kompensera för att övriga 23 h är obra.

Och du är förstås ingen kass hästägare för att en situation som du trodde skulle bli bra i slutändan inte blev det. Du tar ju ansvar och flyttar Sölvi, det är snart sommar! Faktiskt, om åtta veckor är vi inne i maj, det är grönt ute och hela sommaren ligger framför en. Det blir bra.

När jag tycker hästlivet är tungt så unnar jag mig vila. Skippar ridningen ett tag, går ut och promenerar, pysslar och gör bara grejer helt utan krav på prestation. Jag var i en sån situation i somras, när jag bara var så himla trött pga massa orsaker. Egentligen "borde" jag ha ridit så mycket som möjligt eftersom det skulle bli vila sen ändå då jag skulle få barn på hösten. Men jag var trött och less och orkade inte, och det blev typ tre månaders vila till. Visst, hästar mår bra av motion, men de klarar sig faktiskt utan det ett tag också, och ridning bara för att man ska brukar inte generera så värst mycket positivt.

Till sist - alla beslut man fattar är inte definitiva. Just nu, med de förutsättningar som gäller nu, så trivs ni inte i stallet och behöver byta. Det behöver inte betyda att det inte kan passa er i framtiden igen.
Ja, det är sant det du säger. Tack för pepp :heart. Och i månadsskiftet april-maj flyttar vi ju, så det är inte så långt kvar. Jag vill helst bara låta honom vila ända tills vi flyttar, och bara börja om på nytt på sommarbetet. Då kan jag få tid att andas. Men det dåliga samvetet gnager ändå i mig nu, då han förtjänar mer stimulans i vardagen. Jag får se hur jag löser det. Det får kanske bli aktiv vila med arbete från marken.
 
Jag tycker du gör helt rätt i att säga upp stallplatsen och åka till betet så tidigt det går! (Bra att bo i Skåne ibland! :)) Hästens behov behöver komma först och så därefter ridning, inte att ridningen ska kompensera för att behoven inte är uppfyllda! Så du har ju alldeles rätt i att hur mycket du än rider räcker inte det om inte situationen i hage o box blir bättre. Tror heller inte att det nödvändigtvis hjälper med ridning alls mot en stressad häst. Det som hjälper på lång sikt är att ta bort det som stressar hästen (krasst sett hingsten i det här fallet) och att se över hästens miljö och se till att den får hagkompisar. Förhoppningsvis gör det sedan ridningen lättare också! :heart
Ja jag hoppas verkligen att det blir bättre på nästa ställe :heart . Sen ska jag ju "bara" hitta ett bra stall med lösdrift här i närheten efter sommaren. Min kompis (som har sommarbetet) bor lite för långt bort för att han ska kunna stå där permanent, det är liksom 40 min enkel väg dit.
 
Och för att spinna vidare på det här med permanent stallplats framöver. Hua vad jag grämer mig inför det beslutet. Vad ska man ens gå på? Känsla? Hästhälsa? Bekvämligheter? Hur avväger man alltihopa mot varandra ens? :arghh:
 
Och för att spinna vidare på det här med permanent stallplats framöver. Hua vad jag grämer mig inför det beslutet. Vad ska man ens gå på? Känsla? Hästhälsa? Bekvämligheter? Hur avväger man alltihopa mot varandra ens? :arghh:
Allt. :D Sen hamnar man ju oftast i ett läge där man behöver kompromissa med något. Men att hästen mår bra är prio ett för mig. Sen måste det såklart vara bekvämt nog för mig för att jag ska tycka det är roligt. Sen är såklart även känslan jätteviktig, känns ett stall inte bra är det antagligen inte rätt för en heller, man ska ju trivas på alla sätt.

Personligen hade jag t.ex aldrig ställt min häst i ett stall där hästarna går två och två i hagarna. Dels brukar det innebära små hagar, plus för stor risk att hästen blir ensam. Jag vill ha en flock i en hage. Blandflock är inte heller ett alternativ för mig. Det är sånt jag aldrig skulle tumma på.

Vill ha bra träningsmöjligheter, ridhus vill jag inte vara utan, men skulle potentiellt kunna acceptera det om det finns bra ridbana, oval och bra ridvägar (bra ridvägar att träna på är viktigare än ridhus).

Men rent krasst spelar det ju ingen roll om allt det stämmer om det inte känns bra i magen. Lite som när man köper bostad, spelar ju ingen roll om en bostad är helt rätt på pappret om det inte känns bra när man är det så det kan kännas som hemma. :)

Det bästa är väl att besöka några stall, sen får man väl väga för- och nackdelar mot varandra.
 
Hej! Jag undrar om det är någon här som också hoppar med islandshäst? Just nu är vi på jakt efter en hoppsadel och de vi hittills har provat har inte funkat så bra då de lutat mkt och inte alls suttit bra. Undrar nu vad ni som då hoppar med era islänningar har för sadel, vad finns det för bra sadlar med kort anläggningsyta?
Min hoppsadel hörde till en islänning förut, en Lippo Allegria. Upplever den dock inte som superkort.
 
Och för att spinna vidare på det här med permanent stallplats framöver. Hua vad jag grämer mig inför det beslutet. Vad ska man ens gå på? Känsla? Hästhälsa? Bekvämligheter? Hur avväger man alltihopa mot varandra ens? :arghh:

Hästens välbefinnande går först men det är ju därför du flyttar och det är tydligt att du tänker på din hästs bästa ❤️ En välfungerande flock/kompisar är något jag aldrig skulle kompromissa med, om jag måste välja.

Jag bytte stall i höstas men det blev ärligt talat en totalt mardrömslik upplevelse. Det var ett jättefint stall med alla rätt på min kravlista (jättebra hagar och flera kompisar t ex) men det jag inte visste/fattade var att stallägaren inte borde ha med varken människor eller hästar att göra, om jag ska uttrycka mig milt. Fick reda på efteråt att hen är ökänd i trakten… Vill därför bara uppmana till att TA REFERENSER från andra inackorderingar om du inte känner till stället väl. Hade jag bara gjort det hade jag aldrig hamnat i en situation där både hästen och jag for illa.
 
Ja jag hoppas verkligen att det blir bättre på nästa ställe :heart . Sen ska jag ju "bara" hitta ett bra stall med lösdrift här i närheten efter sommaren. Min kompis (som har sommarbetet) bor lite för långt bort för att han ska kunna stå där permanent, det är liksom 40 min enkel väg dit.

Och för att spinna vidare på det här med permanent stallplats framöver. Hua vad jag grämer mig inför det beslutet. Vad ska man ens gå på? Känsla? Hästhälsa? Bekvämligheter? Hur avväger man alltihopa mot varandra ens? :arghh:

Nu är jag verkligen ingen expert på att hitta bra stallplatser - hade hästar inhyrda på samma ställe i över 20 år (förvisso en jättebra stallplats!) och flyttade sedan till egen gård - men jag tänker att det finns några saker att tänka på:

  • Utevistelse i flock - den ser jag som icke-förhandlingsbar och en flock är helst mer än två hästar. En viktig aspekt här är också om flocken är någorlunda stabil eller om det flyttar in och ut hästar hela tiden.
  • Utetid - tillräckligt lång även under vintern, men jag ser det inte som en nödvändighet att det är lösdrift, utan kan funka fint med bra box och bra utevistelse också.
  • Foder - bäst är såklart om det ingår valfri mängd grovfoder av bra kvalitet, men det är ju också viktigt om/hur det fodras i hagen/lösdriften och vilken möjlighet hästen har att faktiskt få i sig maten (tänker på flockdynamiken och din hästs historia att inte alltid lyckas peta i sig sitt foder)
  • Hagar - är de tillräckligt stora, inbjuder de till rörelse, hålls de hyggligt lerfria på vintern, finns det växtlighet att pilla med året runt?
  • Och först som sista punkt kommer "människofaciliteter", dvs hur ser det ut runtomkring med ev tillgång till ridbanor, ridhus, ridvägar, spolspilta, sadelkammare osv. och hur långt behöver du ta dig för att komma till stallet. Det är ju mest på den här punkten, tänker jag, som du får bestämma vilka saker du kan och vill kompromissa med. Här kommer ju såklart priset in som en faktor också.
 
Och för att spinna vidare på det här med permanent stallplats framöver. Hua vad jag grämer mig inför det beslutet. Vad ska man ens gå på? Känsla? Hästhälsa? Bekvämligheter? Hur avväger man alltihopa mot varandra ens? :arghh:

Man går väl lite på en kombination av det du nämner tänker jag, vara ärlig mot dig själv i vad du behöver för just dig och din häst för att det ska funka. Vi har ju lite samma situation fast det blev tvärtom jättebra för oss, i det att när jag flyttade in på mitt stall var det inte alls meningen att min häst skulle gå själv, vi blev dock brända av första ihopsläppsförsöket och sen har det bara funkat så briljant för min häst med egen hage och vi verkligen stormtrivs på vårt stall. Mitt stall har allt jag kan önska, förutom ovalbana och en massa andra islänningar då, men det skulle vara vara svårmatchat att hitta så bra som vi har det:

- min häst är tydligt glad och trivs
- jag bor mindre än 10 min från stallet
- kuperad skogshage
- ridhus med tider som funkar för mig
- stora belysta paddockar med underlag som funkar för oss
- bra läge så alla tränare jag kontaktat kommer ut för enskilda träningar (har nu 2 islandstränare och 1 vanlig tränare, men har en hel lista på fler islandstränare som gärna kommer ut för bara oss :) )
- superfina anlagda ridvägar i skogen med massvis med variation (behöver alltså inte rida samma slinga nån gång om man inte vill)
- Stor hörnbox med fönster
- service ingår men det är inga problem att jag 90% av tiden sköter allt själv med min häst, och har en häst som är trygg så jag kan helt kontrollera hans utetid utan att andra lägger sig i, men bra med allt det som ingår som back-up de få gånger jag inte kan släppa ut min häst själv på morgonen tex
- världens bästa stallägare, verkligen en toppenperson
- härligt glatt stallgäng, alla är trevliga och positiv attityd är övervägande, alla hejar, nu blir jag ju glad av min häst oavsett men man blir glad av att komma till det här stallet :D
- jättebra körväg till ovalbana (nu har jag årskort och kan köra släpet själv, sån frihet!)
- förhållandevis billig hyra (för läget, bekvämligheten och allt som ingår)

Det är säkert mer jag har glömt som gör det här stallet så bra för oss :love: , samtidigt är det ju samma stall som inte funkade optimalt för @crazyrabbitlady - men vi har också helt annorlunda rutiner!

Så verkligen tänk dig in vilka rutiner du har/vill ha och hur det ska passa in på ett visst stall.
 
Och för att spinna vidare på det här med permanent stallplats framöver. Hua vad jag grämer mig inför det beslutet. Vad ska man ens gå på? Känsla? Hästhälsa? Bekvämligheter? Hur avväger man alltihopa mot varandra ens? :arghh:
Det är, som de andra sagt på olika sätt, jättesvårt. Ännu svårare när man av någon anledning känner sig stressad för att man behöver komma ifrån det stall man står i.

Jag har, efter lite fler flyttar än jag egentligen hade önskat, nog lärt mig känna av den viktigaste aspekten - kommer min häst att trivas här? Där går jag numer bara på magkänsla och jag tror att jag rätt oftast. När jag känner att det är uppfyllt kan jag börja väga alla andra aspekter mot varandra. Rutiner kring fodringarna är viktigt för mig då min lätt blir för tjock, hagtid, bekvämligheter, restid osv är alla aspekter som jag sen väger mot varandra. Olika aspekter kan vara olika viktiga i olika perioder av mitt liv.

Nu tror jag att jag har hittat ett stall som är väldigt rätt i allt utom restid. Dock kan jag lösa det och det är som det känns nu verkligen värt det.

Hoppas att du hittar ett bra stall.
 
Och för att spinna vidare på det här med permanent stallplats framöver. Hua vad jag grämer mig inför det beslutet. Vad ska man ens gå på? Känsla? Hästhälsa? Bekvämligheter? Hur avväger man alltihopa mot varandra ens? :arghh:

Synd att du inte bor i Östergötland. Då hade han kunnat stå här. Min 3 åring som kommer hem efter sommaren behöver en manlig kamrat.
 
Igår var jag i kontakt med en förmedlare och ev kommer jag skicka min ena häst dit på försäljning. Måste fundera på det några vändor till. Stort beslut och jag är urdålig på att sälja hästar. Älskar ju dem.

Men tiden för två ridhästar finns inte. Eller jo, mendet enda jag gör är att rida eller ha dåligt samvete för att jag inte rider.
 
Och nu pratade jag med en vän som tyckte jag skulle prova att låna ut henne. Jag har ju haft henne till salu förut och varje gång tahit bort annonsen och avbokat provridningar. Pga att jag är så velig.
 
Jahopp. Nu står hästen med en tappsko och jag står med en hovslagare som plötsligt meddelar att hen inte ska fortsätta sko över huvud taget från och med nu 🙈 Hoppas att ni andra har en fin ridhelg, här i Skåne lyser solen!
 
Idag fick jag knölat in två hästar i släpet och tagit med på lektion. Känner mig löjligt nöjd över detta, var flera år sedan jag kom iväg på nånting på egen hand senast. Att båda betedde sig tämligen oreglerligt må vara hänt. De klev på transporten både dit och hem utan knussel, bara det gör dem till bästa hästen idag!:D
20240323_144401.jpg
 
Idag fick jag knölat in två hästar i släpet och tagit med på lektion. Känner mig löjligt nöjd över detta, var flera år sedan jag kom iväg på nånting på egen hand senast. Att båda betedde sig tämligen oreglerligt må vara hänt. De klev på transporten både dit och hem utan knussel, bara det gör dem till bästa hästen idag!:DVisa bifogad fil 141760
Bra där! Vem red du för och vad fick ni träna på?
 
Bra där! Vem red du för och vad fick ni träna på?
Ny bekantskap för mig, Ólafur Ásgerisson, det var upplagt som en clinic med unghästtema, så jag lånade ut min Spökis (svartvita) som demonstrationsobjekt. Han är sex år och ligger efter i utbildningen eftersom jag varit skadad till och från sista 2 åren och knappt ridit över huvud taget, om sanningen ska fram. Så Spökis är insutten (=jag har lett runt honom i skogen med barnet på ryggen, men bara suttit själv i stillastående på gården) Ólafur använde honom för att demonstrera lite hur han tänker med hjälper från marken, och vad han vill ska sitta innan han sitter upp.
Röskva tog jag till en lektion på eftermiddag, vi är ju lika rostiga båda två och jobbade i första hand med stelhet i höger sida och tölt, som inte är hennes starkaste kort precis.

Båda två visade upp sig från bästa ”jag-har-aldrig-varit-utanför-gården-i-mitt-liv” och skrek och stojade runt, men taggade ner och kunde lyssna nåt så när en liten stund på slutet.

Jag är i första hand nöjd med att ha kommit iväg! Lastade båda själv och de gick nästan rätt in både dit och hem, bara det!

Sen har jag alltid tyckt om att jobba med unghästar, ridit in alla mina hästar själv, men man blir ju inte modigare med åren, och ett par jobbiga luftfärder så sitter jag fast rätt ordentligt på marken. Men försöker nu bygga upp modet igen, kroppen är nästan på banan.

Det var också intressant att få en islännings perspektiv, där är det ju ord och inga visor. Inget våld, men hästen ska stå still och göra som man säger utan att protestera. Ett synsätt vi jobbar oss bort ifrån på många sätt, inte minst här på buke, där vi funderar mycket på vad våra hästar försöker kommunicera till oss, och uppmuntrar att de uttrycker ”åsikter”. Jag har anammat det till en del här hemma, men grundprincipen är ju att man ska göra som matte säger. Kändes faktiskt lite skönt att höra någon säga, och visa utan våld, att hästar lugnt och fint följer oss när vi visar vägen med tryck och bort med tryck.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
103 024
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 151
Senast: Lyan
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 211
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp