Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har aldrig fått en andra blomning på magnolian förut efter den normala vår/försommarblomningen. Men i år har den växt rejält och nu hittar jag flera fina knoppar, kul!

415417F7-19C9-4865-A10C-D43F0ECC2A77.jpeg
 
Någon här som gjort olika typer (smaker) av plommonchutney?
Kan såklart googla, men trevligare med beprövat buke - recept. 🙂
 
Hinner de mogna ok (och i vilken zon)? Jag har inte provat butternut pga deras långa utvecklingstid, men de är ju himla goda!

Har aldrig odlat dem förut så vet ej, men håller till i zon 1 så det är ju gynnsamt i alla fall. Jag tycker jag satte dem ganska tidigt men kommer ju knappt åt att se hur det ser ut inuti djungeln... några blommor har jag skymtat men sedan vet jag inte hur långt själva pumpandet kommit. Hoppas några pollinerare hittat in bland bladen i alla fall!
 
Har aldrig odlat dem förut så vet ej, men håller till i zon 1 så det är ju gynnsamt i alla fall. Jag tycker jag satte dem ganska tidigt men kommer ju knappt åt att se hur det ser ut inuti djungeln... några blommor har jag skymtat men sedan vet jag inte hur långt själva pumpandet kommit. Hoppas några pollinerare hittat in bland bladen i alla fall!
Berätta gärna hur det går! Jag är izon 2/3 och provade banana pink jumbo i fjol med tanke att den kunde vara ett butternut-substitut, men nja. Lite mesig smak. God, men inte lik butternut.
 
Jag har ett bekymmer.
Har flera valnötsplantor och har ingen aning om var jag ska ställa dem/den. Har begripit att trädet blir stort så det behöver stå nånstans i utkanten av tomten. Men var?

Mammaträdet växer rejält enligt matte, som jag träffade på kalas igår.
Funderar allvarlig på att plantera utanför tomten, på samfällighetsmarken... :D
 
Senast ändrad:
Jag har ett bekymmer.
Har flera valnötsplantor och har ingen aning om var jag ska ställa dem/den. Har begripit att trädet blir stort så det behöver stå nånstans i utkanten av tomten. Men var?

Mammaträdet växer rejält enligt matte, som jag träffade på kalas igår.
Funderar allvarlig på att plantera utanför tomten, på samfällighetsmarken... :D

Ja plantera utanför tomten tycker jag. Till exempel på en viss plats i Skåne, det är ju en bra bit utanför tomten! :angel: :D
 
Jag har ett bekymmer.
Har flera valnötsplantor och har ingen aning om var jag ska ställa dem/den. Har begripit att trädet blir stort så det behöver stå nånstans i utkanten av tomten. Men var?

Mammaträdet växer rejält enligt matte, som jag träffade på kalas igår.
Funderar allvarlig på att plantera utanför tomten, på samfällighetsmarken... :D
Låter rimligt! Jag skulle välja en plats där det redan finns träd som håller kvar markvärmen, men som kan tänkas ha levt klart innan valnöten är stor. Eller plantera ett amträd till den. Finns plats bredvid en murknande stubbe får den lite extra näring från den.

Jag tycker jag har hittat perfekta platsen för min lilla valnöt, i ett ”hål” precis där kastanjeallén går över i lindallé. Lätt sluttande så frost samlas inte där. Räknar med att skörda första valnötterna lagom till pensionen eller så.
 
Jag trodde i min enfald att lökar "alltid" kommer åter? Var inne och skulle titta på lite tulpanlökar och finner till min förvåning en kategori med "återkommande tulpaner", som då alltså ska komma tillbaka år efter år. Är det ren chansning när man köper andra lökar, alltså?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 557
· Visningar
51 254
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 749
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 972
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp