Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu beställde jag lökar för 400 kr :nailbiting:
Polkagrisoxalis, liksom. Hur kan man låta bli?

Det var en ny bekantskap för mig så jag fick googla, men den var verkligen "polkagrisig", gör skäl för sitt namn! Riktigt fräck sort. :up:

Själv noterar jag apropå vårplanering och lökar att jag inte haft vintergäck på jag vet inte hur många år, och att detta måste betraktas som en oacceptabel brist som bör åtgärdas ASAP. Satte några köpta lökar i en rabatt för flera år sedan men där ville de bara leva några år. Får väl göra som med de flesta andra vårlökarna och bara slänga ut dem lite mer random i gräsmattan eller någonstans där de får vara mer ostörda.

Annars gullar jag med diverse frösådder och har planterat om ett femtiotal gyllenlack, det ger också lite vårkänsla att tänka på om de kan klara vintern i växthuset och kanske komma i blom lite tidigt med lite bonushjälp av belysning. Samt att det kommer några mikroskopiska embryon till bollvivor, men det lär inte bli någon blomning nästa vår. Men kul om de tar sig, älskar vivor!

Och så har jag sått en stooor mängd förhoppningsvis hallonaklejor :love: och i annat fall andra fina aklejor :D och nu när jag läste om allium så kunde jag inte motstå att gå och hämta några sådana fröer också och peta ner. De växer på ett dåligt ställe för att lyckas sprida sig själva är jag rädd, men det kostar ju inget mer än en del väntetid att testa en mer organiserad förökning.
 
Åh! Om du gör en damm så får du gärna göra ett ordentligt inlägg om det. Har precis fått hem ett gammalt badkar som ska grävas ner för att bli en groddamm i trädgården.
Ja, det ska jag! Vi kommer nog inte göra en jättestor, men det vore roligt att kunna göra en del på bara några decimeter för kryp och krälisar och en djupare del, kanske någon meter. Det kan vara så att det hänger lite på hur grävsugna mina kombor är, för min kropp vill inte gräva och den tilltänkta platsen är svåråtkomlig. En del av mig vill prova att göra en damm utan duk, genom att stampa och stampa in ruttnande växtdelar (så som naturliga dammar uppstår). Det är lite extra jobb, så vi får se hur det blir.

Jag har en vän som älskar att gräva! Förra hösten grävde hon för hand en damm som maxar 1,5 meter djup är 3 meter bred och 7 meter lång, till sina ankor. Kanske kan bjuda in vänner till grävarfest med ett särskilt omnämnande till henne. :idea:

Du får gärna berätta om badkaret också och hur grodorna trivs. Ska ni fixa utlopp? Måste bli underbart gödselvatten!
 
Tittat också på växthus
Velar mellan 4*6 m eller 3* 8,75 m :)

Vi har precis byggt ett :love: Älskar't :heart

Vårt är lite drygt 3 m brett, precis lagom för oss och vi får plats med ett litet bord ( funderar på en soffgrupp till nästa år), men hade jag valt mellan dina mått hade jag absolut tagit 4*6, så man får plats att duka upp ett matbord där inne!

(Om det inte är mer i odlingstunnel-stuk du tänker dig såklart, då är väl möblemang helt irrelevant :laugh:)
 
Vi har precis byggt ett :love: Älskar't :heart

Vårt är lite drygt 3 m brett, precis lagom för oss och vi får plats med ett litet bord ( funderar på en soffgrupp till nästa år), men hade jag valt mellan dina mått hade jag absolut tagit 4*6, så man får plats att duka upp ett matbord där inne!

(Om det inte är mer i odlingstunnel-stuk du tänker dig såklart, då är väl möblemang helt irrelevant :laugh:)
Bilder bilder bilder :)
 
Ja, det ska jag! Vi kommer nog inte göra en jättestor, men det vore roligt att kunna göra en del på bara några decimeter för kryp och krälisar och en djupare del, kanske någon meter. Det kan vara så att det hänger lite på hur grävsugna mina kombor är, för min kropp vill inte gräva och den tilltänkta platsen är svåråtkomlig. En del av mig vill prova att göra en damm utan duk, genom att stampa och stampa in ruttnande växtdelar (så som naturliga dammar uppstår). Det är lite extra jobb, så vi får se hur det blir.

Jag har en vän som älskar att gräva! Förra hösten grävde hon för hand en damm som maxar 1,5 meter djup är 3 meter bred och 7 meter lång, till sina ankor. Kanske kan bjuda in vänner till grävarfest med ett särskilt omnämnande till henne. :idea:

Du får gärna berätta om badkaret också och hur grodorna trivs. Ska ni fixa utlopp? Måste bli underbart gödselvatten!
Jag har tyckt det har varit svårt att hitta fakta för ett så pass litet projekt - eller fakta som överensstämmer.
Söker jag på trädgårdsdamm förutsätts det att jag vill ha fiskar och söker jag på groddamm så är det oftast betydligt större areal.

Min morbror är "projektledare" och en kompis som haft akvarier under många år rådgivare. 🙂
I vissa texter står det att man ska störa så lite som möjligt, framförallt ska man plocka skräp som kan bidra till övergödning.
Tanken är att bygga upp halva badkaret med sten så att det blir en sluttning och lagom grunt för grodorna (och skulle ett djur trilla i så ska det gå att ta sig upp).
Har en bra stenhög i trädgården redan som säkert kan fungera som övervintring. Troligen används den redan för jag har rätt mycket grodor! 🧡
Trodde jag skulle behöva en pump för att vattnet inte ska bli stillastående och syrefattigt, läste någonstans att det istället kan störa grodor och yngel.

Så det lutar åt att badkaret grävs ner, lägger tvättatgrus i botten och byggs på med stenar. Kanske någon barkbit läggs i.
Kommer fylla på med vatten från den egna brunnen. Sedan läste jag att som "start up" kan det vara bra med några liter vatten från en sjö, så det kommer hämtas från en i närheten.
Jag har önskemål på några enkla vattenväxter som jag tycker är fint (dyblad, hästsvans, vattenklöver, svärdslilja)
Men jag tror vi kommer börja så enkelt som möjligt och lägga till efterhand om det visar sig att det behövs.
(Men min morbror började prata om att han ville bygga upp ett vattenfall, så who knows? 🤷‍♀️)
 
Angående växthus - man ångrar sig aldrig över att man valde det större! :laugh: Alltför små växthus är svåra att få rätt miljö i.

Förvisso, men hade jag inte stannat vid 16,4 kvm så hade det eventuellt kunnat stå på min gravsten ”här vilar en som odlade ihjäl sig”. Växthuset har onekligen snäppat upp förodlandet med många procent sedan det kom på plats här.

F6E170E2-628C-4EF7-AF99-2EBD271F179A.jpeg
 
Förvisso, men hade jag inte stannat vid 16,4 kvm så hade det eventuellt kunnat stå på min gravsten ”här vilar en som odlade ihjäl sig”. Växthuset har onekligen snäppat upp förodlandet med många procent sedan det kom på plats här.

Visa bifogad fil 74654

Jag har ett på 18 kvm och ett enklare med plastöverdrag på nästan 27 kvm - på tok för små, båda två! :laugh:
 
Visa bifogad fil 74655

Det är bara en vecka gammalt :D . Vi ska bygga en mur runtom så att kanten blir lite snyggare, och än så länge är det bara inrett med krukor och gamla möbler vi redan hade, till nästa år vill jag bygg ett par odlingslådor och möblera ordentligt (drömmer om en riktigt skön fotölj!) Men åh så glad jag är i det! :heart
IMG_20210801_194849681.jpg


Här är ca 3,1 m brett. (Och så har jag planterat en syrenhäck mot grannen. Längtar tills den växer upp lite bättre! :cool:
 
Har börjat ta av min egen potatis och det är inte dumt med "nypotatis" i augusti :)

Att kalk ger skorv är ingen myt har jag också fått lära mig. I mitt ena potatisland är jorden blandad med kalkmärgel efter grävarbeten för avlopp och potatisen där är helt täckta av skorv men i landet bara några meter därifrån är de släta och fina. Fast smaken är det inget fel på, skörden kunde gärna varit större :)
 
Idag körde grannen putsen på åkern intill.
Funderar allvarligt på att sno lite av gräset - som ändå lämnas att ruttna - till mina land. Mitt land ligger typ 2 meter från åkern så det är inte precis långt att bära.....

Men kruxet kan vara att mycket gått i frö.
 
Men va f..........a? Jag har 4 misshandlade tomatplantor som fått klara sig själva på friland,hela sommaren då jag mesta delen av tiden varit i skåne, kom hem igår,dom är fulla med tomater :eek:
Ja ja, frysen kanske har plats för några fler,eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
80 81 82
Svar
1 628
· Visningar
53 894
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 302
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 786
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 060
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp