Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_0656.JPG

Fick ett ryck och började måla pallkragarna :angel: Tur att jag inte tänkte till innan över hur j---la mycket jobb det skulle vara, det lär nog bli fint när det är klart och vissa av lådorna var nästan i sämre skick än självaste Vasaskeppet, så det behövdes minsann (note to self: olja räcker tydligen inte för att stänga ute den här mängden fukt).
 
Hur får man in pepparrot i trädgården? :love: Bara köper en på Ica och petar ner i jorden?
I mina trakter ber man om en rotbit från valfri granne. De finns på alla gamla gårdar och boställen. Inte sällan invid nån dikeskant eller under nån buske.

I min trädgård kom de upp när jag grävde för att sätta träd. Mitt hus är från 1882 men det har varit byggnader här flera hundra år före det.
 
I mina trakter ber man om en rotbit från valfri granne. De finns på alla gamla gårdar och boställen. Inte sällan invid nån dikeskant eller under nån buske.

I min trädgård kom de upp när jag grävde för att sätta träd. Mitt hus är från 1882 men det har varit byggnader här flera hundra år före det.
Lillebror hyrde ett hus en gång där det växte massor av pepparrot på gården, himla synd att jag inte hade möjlighet att ta tillvara på någon liten bit på den tiden
 
Helt inte under 10 grader (de dör inte men det händer inte så mycket heller). Vissa chilisorter klarar kyla bättre, de är framtagna för just det. Men tex habanero kommer från ett varmare klimat så den vill inte ha alltför kallt. Många C. annuum som tex jalapeño klarar kallare temperaturer. Jag måste börja ta in mina men de tar sån sabla plats att de får stå ute ett tag till (i växthus).
Hmm. Dags att planera den stora flytten då. Börjar ju vara kring 10 grader om inte mindre vissa kvällar.
 
Jag har hur mycket äpple som helst. Funderar på att testa göra must eller juice. Fast när jag läser på nätet verkar det behövas specialmaskiner.. jag har en stavmixer och en pytteliten blender.
 
Jag har hur mycket äpple som helst. Funderar på att testa göra must eller juice. Fast när jag läser på nätet verkar det behövas specialmaskiner.. jag har en stavmixer och en pytteliten blender.

Jag köpte en slowjuicer på rea, den var/är dyr men tror den såldes för halva priset i någon kampanj för tre fyra år sedan. Tror jag köpte den i slutet på äppel-päronsäsongen så jag fick använt den lite grann första året men har sedan varit dålig på att utnyttja den och nästan glömt bort den inne i skåpen.

Men helt nyligen i år har jag jagat ut den och dammat av den! Underbart enkel att bara skuffa ner de där små päronen och äpplena som annars inte blir till något när man ska hålla på och skala och kärna ur, eventuellt dra ner en morot och lite grönkål eller stjälkselleri eller gurka - och häpp, ut kommer en ljuvlig färsk frukt-/grönsaksjuice rätt ner i glaset eller en burk om man vill göra lite mer. Antingen lite tjockare med mer fruktkött eller en mer finsilad beroende på inställningar.

Senast gjorde jag en juice på några av alla de fådda plommonen, ska testa dem mixat med morot också. Ska man göra litervis med must så är det kanske lite drygt att peta ner frukten en och en, men den separerar ju själv kärnor och skröfs så förarbetet är minimalt.
 
Jag har två äppelträd som står typ 5 meter från varandra. Ungefär lika stora och brukar ge lika mycket frukt. I år har det ena fått massor och det andra typ 10 äpplen som alla ramlat av innan de hunnit mogna helt. Självklart har det trädet som fått massor inte lika goda äpplen :p
 
Jag fick inte ett enda äpple i år. De få äpplen som kom på trädet hängde vid tomtgränsen och pallades av klåfingriga typer redan innan de hann mogna. Likadant var det förra året. ”Det gör väl inget om jag bara tar ett” och ”Jag skulle bara kolla om det var moget”. :meh: (Mvh, Trött på att bo bland folk)

Störigt! :rage:

Jag har ett familjeträd och har väntat på att äpplena ska bli mogna, plockade några igår och insåg att ena sorten mognat kvar på trädet och var alldeles mjuka och fågelätna och oanvändbara :banghead: En sort var jättefin och hamnade i en äppelkaka i alla fall :love:

Sen har vi ett transparente blanche, som haft flera äpplen i år för första gången. Det ger jättefina gulvita äpplen, OM man plockar dem inom tidsspannet av trettio minuter ungefär, när de mognat klart men ännu ej ramlat i marken (för då blir de stötta och bruna på en gång). Mormor hade sådana när jag var liten och jag älskar dem, men det är fasen inte lätt att hinna äta! Tror jag ätit typ ett i år... :cautious:
 
Störigt! :rage:

Jag har ett familjeträd och har väntat på att äpplena ska bli mogna, plockade några igår och insåg att ena sorten mognat kvar på trädet och var alldeles mjuka och fågelätna och oanvändbara :banghead: En sort var jättefin och hamnade i en äppelkaka i alla fall :love:

Sen har vi ett transparente blanche, som haft flera äpplen i år för första gången. Det ger jättefina gulvita äpplen, OM man plockar dem inom tidsspannet av trettio minuter ungefär, när de mognat klart men ännu ej ramlat i marken (för då blir de stötta och bruna på en gång). Mormor hade sådana när jag var liten och jag älskar dem, men det är fasen inte lätt att hinna äta! Tror jag ätit typ ett i år... :cautious:
Spänn upp en hängmatta under hela trädet :up:
Eller typ ett gäng höjdhoppsmattor :D
 
20210902_090304.jpg


Slutavverkning i tomathuset. Kvar hänger endast ett gäng omogna tomater som ska bli grön tomatmarmelad. De på bild ska bli tomatsås, tacosås och konsumeras färskt. En del som precis börjat skifta färg sparas i lådor i köket.
 
Jag har hur mycket äpple som helst. Funderar på att testa göra must eller juice. Fast när jag läser på nätet verkar det behövas specialmaskiner.. jag har en stavmixer och en pytteliten blender.
Jag har en vän som använde flismaskinen för att musta äpplen. :D Först ett varv i flisen och sedan pressa genom stålsil. Rimlig arbetsinsats enligt dem.

borde gå att använda krosset till vinäger också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
90 91 92
Svar
1 836
· Visningar
59 344
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 599
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 808
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 094
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp