Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg denna och tänkte på denna tråden, vet inte varför :angel:

Screenshot_20210418-211557.png
 
Alltså jag är rätt nöjd ändå. Jag grävde i förmiddags i landet innan kaos med barn inträdde. Efter att ha vilat lite kunde jag inte låta bli att vara ute i värmen även om mer vila hade varit skönt. Jag krattade kanterna och handrensade det sista ogräset*. Slängde också på tämligen blött hönsgödsel i klumpar, tänkte att det kan få ligga där och torka upp lite och sen sprida ut det mer. Denna bädd var alltså mest en ogräshög med invuxna kanter före åtgärd. (Den är högre än den ser ut att vara).
IMG_20210418_155508978~2.jpg


*Det fanns galet mycket små små späda skott av något ogräs som knappt fått hjärtblad. Mindre än sytrådstunna så att rensa bort allt var omöjligt. Jag gissar på kirskål. Har iaf gjort en stor insats att rensa "allt" ogräs. 🙈
 
Alltså jag är rätt nöjd ändå. Jag grävde i förmiddags i landet innan kaos med barn inträdde. Efter att ha vilat lite kunde jag inte låta bli att vara ute i värmen även om mer vila hade varit skönt. Jag krattade kanterna och handrensade det sista ogräset*. Slängde också på tämligen blött hönsgödsel i klumpar, tänkte att det kan få ligga där och torka upp lite och sen sprida ut det mer. Denna bädd var alltså mest en ogräshög med invuxna kanter före åtgärd. (Den är högre än den ser ut att vara).
Visa bifogad fil 68149

*Det fanns galet mycket små små späda skott av något ogräs som knappt fått hjärtblad. Mindre än sytrådstunna så att rensa bort allt var omöjligt. Jag gissar på kirskål. Har iaf gjort en stor insats att rensa "allt" ogräs. 🙈
Du grävde landet för hand, barnet erbjuder sig uppenbarligen att gräva det med traktor åt dig och du kallar det otacksamt nog för kaos? :nailbiting:;)

Jag och min hjälpreda har försökt flytta på en rabatt idag. Det jag tror var någon slags blommklumpar värda att spara tog ca tre snabba spadtag att gräva upp, jag grävde enbart upp en handfull och flyttade dem bara runt huset. Tog ca 2 timmar... Så jag förstår problemet :laugh:
 
Du grävde landet för hand, barnet erbjuder sig uppenbarligen att gräva det med traktor åt dig och du kallar det otacksamt nog för kaos? :nailbiting:;)

Jag och min hjälpreda har försökt flytta på en rabatt idag. Det jag tror var någon slags blommklumpar värda att spara tog ca tre snabba spadtag att gräva upp, jag grävde enbart upp en handfull och flyttade dem bara runt huset. Tog ca 2 timmar... Så jag förstår problemet :laugh:
Ja han erbjöd till och med en grävmaskin så jag är sensationellt otacksam! :laugh:
Men vi hade också en mysig fikastund i skuggan under vårdträdet och han var mycket hjälpsam att skotta gödsel i en påse. Det är ju bara vissa saker där emellan som tar både tid och energi. O_o
 
En av mina snackspaprikor har börjat få blomknoppar :love: Blir lite sugen på att plantera mer, men det är fullt överallt hemma och det kommer heller inte finnas mer plats i växthuset än det som redan är tilltänkt. Nej jag har säkert inte lika stor mängd som ni hemma, men vi har bara 3 bra fönster att odla i eftersom jag är för snål för att köpa lampor till dem :angel:
 
Visa bifogad fil 68041
Jag behöver råd! Så fort krokusen har blommat kommer jag ordna en rabattkant, så rådet handlar om växter.

Just nu följer funkia kanten och det är en daglilja innanför. Det finns en del.allium och tulpaner också. Har en likadan på andra sidan som innehåller en honungsros. Rosen ska flytta om något år, då vi ska byta fasad.

Jag vill byta ut dagliljan mot någon annan perenn. Buske fungerar inte på grund av snöras. Jag har drivit upp nepeta som kan bo bakom funkian, kan det bli bra?

Önskemål: minst 80 hög, brer gärna ut sig lite och fungerar i zon fem.
+ Blommar och doftar. Gärna 120 hög.

Tips??
Kransveronika
Läkesilverax
Rudbeckia
Flox
Luktaster
Mjölkklocka

Tror alla är härdiga i zon 5.
 
Jo, jag har haft några som dock inte överlevt. Sen tycker jag att dom är onödigt känsliga för vind.. men dom är vackra!

Stormhatt kanske? De jag har klarar vind utmärkt, de står på ett sabla dåligt ställe med maximal chans till vind (jag har ingen aning om vad mamma tänkte på när hon satte dem där...) och de brukar inte lägga sig. De växer hos särbon så de klarar ju sig garanterat hos dig.
 
1618822872896.png

Leverans av syrenhäck idag! :D Det syns att den bott i en låda lite för länge :cautious: Inte jättenöjd över att den inte kom i fredags :meh: Men jag hoppas den ska klara sig bra ändå! Några fler plantor i en till balja, så jag tycker det känns jätteonödigt att sitta inne och jobba nu (blev en kafferast för att packa upp dem i alla fall! :up:) när jag hade kunnat gå ut och gräva :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp