Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack, då ska jag definitivt göra ett försök! Av det jag googlat verkar sådd i januari/februari gälla för att hinna med så här långt norrut. Har inget växthus men tänkte antingen köpa ett sånt där plasttält och/eller nyttja uterummet som har mycket fönster. Värt ett försök, i värsta fall har jag att utvärdera till nästa år! :)
Jag ska avråda från aubergine. Jag har försökt 2-4 år i rad. Har ingen annan växt som är så benägen att få ohyra! Både löss och spinn.
 
Ha Ha Ha, nu var du kul va?!!

Jag har försökt odla morötter i massor av år på friland, jag har provat sandland, matjordsland, upphöjd bädd och pallkrage. Det blir inte morötter... på sin höjd har det blivit blast med något ynkligt orange under, inte ens 1 cm i diameter högst upp. Jag KAN verkligen inte :arghh:

I år hade jag plats i växthuset och tänkte WTF - jag sår morötter. Se på :devil: det växte morötter :eek::meh::banana:
,Men hjälp! Hur kan det komma sig?

Morötter blir det väl alltid. men sår man för sent blir det väldigt liten skörd - kan jag rapportera.....
Men morötter kan man ju så ute på åkern så att de inte funkar på friland hos dig är ett mysterium.
 
Tack för påstötningen! :) Nu tog jag fatt i att gräva upp både dahlior och knölbegoniorna och hoppas de ska klara några månader med att torka till innan det är dags att gräva ner dem igen.

Den ena dahlian har jobbat upp sig till en riktig jätterotbit så storleksmässigt borde den gå att dela - är det bäst att göra i samband med nyplantering, eller skulle man kunna göra det redan nu? Några rotknölar ramlade bort av sig själva när den grävdes upp men det känns väl lite ynkligt att en enstaka knöl skulle räcka för en ny planta. De ser spänstiga och friska ut annars, men de ska väl helst ha kvar en liten rothals också?
Är ingen expert, men mina stora knölar brukar dela sig/falla isär nästan spontant när de har torkat någon eller några dagar på vinterförvaringen, och jag skakar av den torra leran eller jorden. På nätet verkar vårdelning rekommenderas. Googla för sakkunniga tips!
 
Jag inventerar frö och funderar på det kommande årets odlingar. Jag tänkte försöka frilandsodla något på distans, räknar med att kunna besöka platsen för skötsel ca 1 gång/v och ha solcellsbevattning.. vad hade ni satsat på? Gärna både ätbart och blommor.

Jag hade satsat på det jag ville odla och det jag ville äta. Genom att täcka jorden kring plantorna hålls fukten väldigt bra i jorden och att då vattna rejält en gång per vecka kan räcka långt om jorden är något så när fuktighetshållande dessutom.
 
Jag hade satsat på det jag ville odla och det jag ville äta. Genom att täcka jorden kring plantorna hålls fukten väldigt bra i jorden och att då vattna rejält en gång per vecka kan räcka långt om jorden är något så när fuktighetshållande dessutom.

Ja, absolut. Jag odlar hemmavid också så jag funderar på vilka grödor som är mest självständiga 🙂 tvekar tillexempel på att placera kål på distans och likaså snabba grödor som bladsallad och rädisor, men jag kanske tänker galet? Jag funderade även på om jag skulle odla all potatis på distans för att slippa riskera potatisbladmögel på tomaterna..
 
Jag ska avråda från aubergine. Jag har försökt 2-4 år i rad. Har ingen annan växt som är så benägen att få ohyra! Både löss och spinn.
Trist att höra, du är dessutom inte den första som säger att de är ganska ohyre-benägna. Får tänka igen om det är värt det, med flytt och allt. Å andra sidan är jag en tjurskalle som om jag väl fått för mig något har lite svårt att släppa det. Funderar jag länge nog länge på hur jag ska göra kanske det blir för sent att så :D
 
Trist att höra, du är dessutom inte den första som säger att de är ganska ohyre-benägna. Får tänka igen om det är värt det, med flytt och allt. Å andra sidan är jag en tjurskalle som om jag väl fått för mig något har lite svårt att släppa det. Funderar jag länge nog länge på hur jag ska göra kanske det blir för sent att så :D
Jag brukar förvisso få frukt, men de behöver nog få lite bättre behandling än jag ger dom. De har en tendens att stanna i tillväxt för mig typ efter andra omplanteringen och sedan tar det en bra stund innan de kommer igång igen. Jag skulle dock inte varar rädd för att försöka. Jag har kört på sådana som blir som långa korvar, de har fungerat jättebra fruktmässigt. Jag är även ganska kass på paprika så det är något med mig och de där växterna ;). Testa testa. Kan säga att de plantor jag gett till andra har blivit jättefina, det är bara de som är i min vård som lider tydligen.
 
Titta vad jag fick i brevlådan idag! :bump:
134395567_2878796182339658_4212922697471979998_o.jpg
 
Jag odlade aubergine för första gången förra året och det gick bra. :) Fina plantor men sommaren var ju inte jättevarm så mogna frukter dröjde ett tag. Sen hade vi mycket frukt en kort period. När hösten kom fanns det massor med frukt på plantorna, kanske hade kunnat ta in dem inomhus då. Men precis där i slutet på säsongen fick de spinn så jag slängde ut alla krukor ur växthuset och struntade i dem.

Jag planterade ut dem i slutliga krukorna i ca 60/40 brunnen hästgödsel och planteringsjord. De verkade trivas bra med det och i tunnelväxthus. :)
 
Jag har krupit långt under en sten denna höst och vinter och inte velat ha något med odling eller trädgård att göra. Städade ur tomaterna ur växthuset nu dagen innan nyårsafton. :p Men sakta sakta i takt med att alla kanaler fylls med frön och förväntningar börjar jag också vakna.

I år känner jag för att satsa på massor av blommor och bara lite grönsaker. :) Älskar trots allt mest färgprakt och de olika formerna. Att plocka buketter. Mellan dem kan jag spränga in lite förodlade grönsaker. Ska nog använda växthuset till att förodla samt till meloner och någon tomat. :d
 
Jag inventerade och planerade inför 2021. Jag behöver faktiskt bara köpa 5-7 fröpåsar och ska avvakta till februari innan jag ska så de första fröna. Stor skillnad mot tidigare år, har börjat vid nyår och köpt stora mängder frön :laugh:
 
Nu har jag sått den sista gräsmattan en andra gång. Grannens förbaskade löv hade kvävt den helt 🤬 men nu har mannen räfsat bort eländet (igen) och jag har alltså sått.
Den gräsmattan som såddes 2019 Hasse klarat sig bättre men m behövde ändå stödsås.

Jag avskyr grannens träd. Snart byter vi ut 50cm djupt med löv till 20cm djupt med bokollon 🙄
 
Nu har jag sått den sista gräsmattan en andra gång. Grannens förbaskade löv hade kvävt den helt 🤬 men nu har mannen räfsat bort eländet (igen) och jag har alltså sått.
Den gräsmattan som såddes 2019 Hasse klarat sig bättre men m behövde ändå stödsås.

Jag avskyr grannens träd. Snart byter vi ut 50cm djupt med löv till 20cm djupt med bokollon 🙄
Lövblås, och blåsa in alltihop till grannen?
 
Är det någon som vintersår och har det uti sitt växthus. Alltså nu?
Som jag förstår ska det inte bli för varmt så det fryser ihjäl om vädret är såhär milt, för att sen bli jättekallt. Men är det kallt hela tiden kan det funka?

Typ kål och sallad och dill och vad det nu var man kunde göra så med.

----------
Jag har massor av egna fröer från -20 som jag ska testa så iår. Sambon är lite tveksam, Men jag tycker det ska bli kul att testa!
VI har så mycket planer! Ska bli kul att se hur det blev sen i slutet av året 😎
 
Är det någon som vintersår och har det uti sitt växthus. Alltså nu?
Som jag förstår ska det inte bli för varmt så det fryser ihjäl om vädret är såhär milt, för att sen bli jättekallt. Men är det kallt hela tiden kan det funka?

Typ kål och sallad och dill och vad det nu var man kunde göra så med.

----------
Jag har massor av egna fröer från -20 som jag ska testa så iår. Sambon är lite tveksam, Men jag tycker det ska bli kul att testa!
VI har så mycket planer! Ska bli kul att se hur det blev sen i slutet av året 😎
Jag har tänkt testa, men jag har inget riktigt växthus utan bara ett sånt i plast och har ännu inte börjat så, lär börja om ca 1 månad. Men min tanke är att vinterså typ kål och ruccola.
 
Hänger de över på er tomt? Det är aja-baja, bara att säga till dem att de får ta bort dem annars så gör ni det :up:
Träden står med en bit av stammen på tomtgränsen och är 20-30m höga så du kan tänka dig hur mycket som hänger över vår tomt och hur långt.

Som sagt, normala personer hade man sagt till men dessa (ffa mannen) kan hitta på vad fasiken som helst. Vi drömmer om att de ska flytta 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp