Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träden står med en bit av stammen på tomtgränsen och är 20-30m höga så du kan tänka dig hur mycket som hänger över vår tomt och hur långt.

Som sagt, normala personer hade man sagt till men dessa (ffa mannen) kan hitta på vad fasiken som helst. Vi drömmer om att de ska flytta 🙄

Ja, idioter har de ju bevisat att de är... kanske gå via kommunen? Annars bygga något/ställa något där de hänger över och säga att ni kommer att kräva att de betalar när det blir krossat pga grenar :D
 
Jag är också intresserad av kallsådd, men inte redan nu. Kommer i så fall kanske att så ute i tunnelväxthuset i mars ungefär. Det blir nog mest blommor och kanske någon grönsak. Min förhoppning är att i huvudsak förodla och sätta ut färdiga plantor istället för att direktså. Då kan jag fläska på med täckodling och slippa rensa så mycket ogräs och gräva inför sådd. :idea: Vi har massor med gammalt hö, halm och gödsel samt kommer få en de gräsklipp så det är bara att täcka för fulla muggar. Jag gillar verkligen tanken på att inte röra jorden i onödan och det tilltalar den lata sidan i mig.

Så snart jag tagit mig för att köpa jord blir det inomhussådd av chili och paprika, men känner inte att jag måste börja i januari. Februari är nog mer lagom. Ska också tänka till med ytan i år så jag kan plantera om dem en gång till inomhus, de stannar ju bara i växten annars och vad är då vitsen med att börja tidigt. :p
 
Vad har ni för tips på röda körsbärstomater? både busk och höga, förutsatt att de höga överlever på friland. Jag provodlade gul pärontomat i landet som är ganska blåsigt och det gick bra, bor i zon 1. De blev inte riktigt lika höga bara.
Busktomaterna kommer kunna stå mer skyddat.

Mina favoriter av röda körsbärstomater (busktomater):

-Strongboy
-Tumbler: Tidig!!

De har stått i soligt och varmt söderläge i rabatt (Strongboy) och rabatt och kruka (Tumbler) och gett stora skördar allaår jag haft dem. Skåne. Jag kan tänka mig att Tumbler kan vara bra längre norrut om man är orolig att tomaterna inte ska hinna mogna. Den är väldigt tidig!
 
Mina favoriter av röda körsbärstomater (busktomater):

-Strongboy
-Tumbler: Tidig!!

De har stått i soligt och varmt söderläge i rabatt (Strongboy) och rabatt och kruka (Tumbler) och gett stora skördar allaår jag haft dem. Skåne. Jag kan tänka mig att Tumbler kan vara bra längre norrut om man är orolig att tomaterna inte ska hinna mogna. Den är väldigt tidig!

Tack för tipsen!

Jag fick en påse med just Tumbler i brevlådan idag och väntar på ett brev med Sub-Arctic Plenty, Koralik, och Sibirjak, alla är röda busktomater. Jag tror att jag nöjer mig med 4 sorter i år.
I fjol odlade jag, i mitt soliga hörn, Indigo blue berries, men de var lite skarpa i smaken.
Gardeners delight, goda men gav inte så mycket skörd tyvärr. Kanske jag har några frön kvar från dem som får en chans till.
Yellow pear sådde jag överblivna frön och hade i landet, som test för att se om tomater trivs där. De gav massor av skörd. Men de gula är lite mesiga smakmässigt så det blir bara röda i år.
 
Är nästan lite besviken på hur mycket fröer jag hade kvar från förra året. :p Behöver inte köpa tomater och inte chili egentligen heller... Men det ska jag göra ändå så mannen får en riktigt stark chili, skulle vara kul att se var hans gräns går. :laugh:

Förresten - kan man köpa hallonplantor i vår och få hallon på dem i år? Om man är ute tidigt?
 
Är nästan lite besviken på hur mycket fröer jag hade kvar från förra året. :p Behöver inte köpa tomater och inte chili egentligen heller... Men det ska jag göra ändå så mannen får en riktigt stark chili, skulle vara kul att se var hans gräns går. :laugh:

Förresten - kan man köpa hallonplantor i vår och få hallon på dem i år? Om man är ute tidigt?
Går utmärkt att få hallon samma år. :) jag har köpt med färdiga bär. När jag jobbade på plantskola hände det att man åt lite hallon och jordgubbar som hade mognat :angel:
 
Nu har jag blvit inspirerad av den här tråden och beställt lite fröer till trädgården i sommar! Jag har en rabatt som ska göras vid helt. Jag hade tänkt köpa plantor men tänkte om och ska prova att så fröer för att komma undan billigare. Jag har köpt fröer till perenner och en blanding av sommarblommor (perenner och ettåriga) så får jag se vad det blir av det. Så kan jag lägga pengarna på bra jord (kommer behövas en del ny jord) samt kanske en eller två dvärgsyréner på stam. Älskar syréndoften men har mycket liten trädgård så jag får inte plats med en riktig syrén.
 
Beställde en del frön från impecta igår, hann inte med något ifjor då vi kunde vara i sommar huset alldeles för lite. Planen i år är att få på plats en 3-4 pallkragar som kan utökas om jag vill.

Ska prova mig på squash, bönor, sallad och lite ätbara blommor.

Förra året blev det lilla som kom upp av mina ringblommor kaninföda 🙈 hoppas på att dom får vara ifred i en pallkrage? Eller borde jag kanske sätta upp ett litet staket runt? Har sett nån hungriga rådjur i området med... Äter dom också upp sånt man odlar?
 
Beställde en del frön från impecta igår, hann inte med något ifjor då vi kunde vara i sommar huset alldeles för lite. Planen i år är att få på plats en 3-4 pallkragar som kan utökas om jag vill.

Ska prova mig på squash, bönor, sallad och lite ätbara blommor.

Förra året blev det lilla som kom upp av mina ringblommor kaninföda 🙈 hoppas på att dom får vara ifred i en pallkrage? Eller borde jag kanske sätta upp ett litet staket runt? Har sett nån hungriga rådjur i området med... Äter dom också upp sånt man odlar?
Rådjur äter upp det mesta tror jag. 😅 Jag har själva köksträdgården inhägnad, men hallonen utanför, vilket har gjort att jag inte fått hallon på två år.
 
Tveksamt. Hallon ger bär andra året men de plantor man köper är ju nedklippta och skjuter skott som ger bär nästa år.
Går utmärkt att få hallon samma år. :) jag har köpt med färdiga bär. När jag jobbade på plantskola hände det att man åt lite hallon och jordgubbar som hade mognat :angel:
Ja, vi fick något enstaka på en av plantorna vi köpte i somras. Den hade eventuellt blommor när vi köpte den. Men annars fick vi inget på de jag köpte då. Sonen fullkomligt älskar hallon så hoppas det blir lite mer denna sommar. Jag troooor jag köpte två plantor till och jordslog dem innan vintern, ihop med två blåbär. Det borde vara två blåbär och två hallon. :p

Nåja, föräldrarna har mängder med hallon men det är så härligt att låta honom gå och plocka bär själv medan man grejar i trädgården. :)

Som vanligt i början på året har jag en massa roliga idéer för trädgården. Får se vilka vi hinner med i år. Just nu är jag insnöad på en gammal rund rabatt som är bland det första man ser när man svänger upp i trädgården, framför vårdlönnen i full sol. Den är invaderad av praktlysing och de flesta andra blommor är borta så den ska göras om helt. Blev plötsligt sugen på något miniträd i mitten med fin vårblomning såsom rosenmandel eller japanskt körsbär, eller mer praktiskt ett minifruktträd, eller uppstammad vinbär... eller...
 
Beställde en del frön från impecta igår, hann inte med något ifjor då vi kunde vara i sommar huset alldeles för lite. Planen i år är att få på plats en 3-4 pallkragar som kan utökas om jag vill.

Ska prova mig på squash, bönor, sallad och lite ätbara blommor.

Förra året blev det lilla som kom upp av mina ringblommor kaninföda 🙈 hoppas på att dom får vara ifred i en pallkrage? Eller borde jag kanske sätta upp ett litet staket runt? Har sett nån hungriga rådjur i området med... Äter dom också upp sånt man odlar?
Jag skulle nog satsa på ett staket runt om du vill ha det ifred.
 
Beställde en del frön från impecta igår, hann inte med något ifjor då vi kunde vara i sommar huset alldeles för lite. Planen i år är att få på plats en 3-4 pallkragar som kan utökas om jag vill.

Ska prova mig på squash, bönor, sallad och lite ätbara blommor.

Förra året blev det lilla som kom upp av mina ringblommor kaninföda 🙈 hoppas på att dom får vara ifred i en pallkrage? Eller borde jag kanske sätta upp ett litet staket runt? Har sett nån hungriga rådjur i området med... Äter dom också upp sånt man odlar?
Japp allt utom påskliljor. :D De älskar blasten på de flesta grönsaker, kål, tulpaner, alunrot... Har dock inte sett dem äta ringblommor men det går säkert ner det också.
 
Ja, vi fick något enstaka på en av plantorna vi köpte i somras. Den hade eventuellt blommor när vi köpte den. Men annars fick vi inget på de jag köpte då. Sonen fullkomligt älskar hallon så hoppas det blir lite mer denna sommar. Jag troooor jag köpte två plantor till och jordslog dem innan vintern, ihop med två blåbär. Det borde vara två blåbär och två hallon. :p

Nåja, föräldrarna har mängder med hallon men det är så härligt att låta honom gå och plocka bär själv medan man grejar i trädgården. :)

Som vanligt i början på året har jag en massa roliga idéer för trädgården. Får se vilka vi hinner med i år. Just nu är jag insnöad på en gammal rund rabatt som är bland det första man ser när man svänger upp i trädgården, framför vårdlönnen i full sol. Den är invaderad av praktlysing och de flesta andra blommor är borta så den ska göras om helt. Blev plötsligt sugen på något miniträd i mitten med fin vårblomning såsom rosenmandel eller japanskt körsbär, eller mer praktiskt ett minifruktträd, eller uppstammad vinbär... eller...
Jag har levt under lönnar hela livet :) Det finaste trädet!

Men, de tenderar att armera jorden med mängder av rötter. det blir som kompakta block av rötter. Så ska ni göra rabatt i närheten av en lönn så råder jag till att lägga markduk underst. Annats kommer lönnrötterna sakta men säkert att ta livet av det mesta. Praktlysing är oerhört livskraftiga och klarar lönnrötterna men det mesta andra förtvinar.
 
Jag lade visst en beställning hos Meraki Seeds igår 😁
Tänker väl i stort sett vänta med att så ngt innan den kommer så det finns en del chili i den beställningen.

Kommer titta igenom mina blomfröer och planera lite, typ
 
Jag har levt under lönnar hela livet :) Det finaste trädet!

Men, de tenderar att armera jorden med mängder av rötter. det blir som kompakta block av rötter. Så ska ni göra rabatt i närheten av en lönn så råder jag till att lägga markduk underst. Annats kommer lönnrötterna sakta men säkert att ta livet av det mesta. Praktlysing är oerhört livskraftiga och klarar lönnrötterna men det mesta andra förtvinar.
Håller med, älskar dem! Har detta vårdträd och sedan några till äldre (men svampangripna så de håller på att dö) och ett antal yngre. Rabatten ligger strax utanför kronan så jag tror inte rötterna är ett stort problem just där. :) Det var tidigare en fin rabatt med bland annat stormhatt och axveronika. Jag tror den är något upphöjd med sten runt om men det är lite svårt att se just nu. :p

Och ja - under de andra gamla lönnarna i en stenig slänt frodas praktlysingen för fullt. :mad: Skulle behöva rycka upp den och ersätta med lite lundväxter utan särskilt höga krav.
 
Jag har en rabatt där det de senaste åren varit tomater. Eftersom jag inte fått in några sjukdomar, fått fina skördar och inte har något annat alternativ så tänkte jag ha tomater där i år igen. Eventuellt även en physalis. Jag vill jordföbättra. Det var några år sen jag gav den jorden lite kärlek. Jag brukar bara låta tomatplantorna stå kvar över vintern så att jorden kan ta tillbaka lite näring och sen slänga dem framåt våren när jag vårstädar trädgården.

Rabatten är smal. Ca 0,5 m x 2,5 m. Hur hade ni jordförbättrat? Vad ska jag köpa och blanda ner i den? Och hur mycket? Och när?

Tillägg: Jag köper alltid tomatplantor på plantskola om det har nån betydelse. Drar aldrig upp dem från frö.
 
Jag har en rabatt där det de senaste åren varit tomater. Eftersom jag inte fått in några sjukdomar, fått fina skördar och inte har något annat alternativ så tänkte jag ha tomater där i år igen. Eventuellt även en physalis. Jag vill jordföbättra. Det var några år sen jag gav den jorden lite kärlek. Jag brukar bara låta tomatplantorna stå kvar över vintern så att jorden kan ta tillbaka lite näring och sen slänga dem framåt våren när jag vårstädar trädgården.

Rabatten är smal. Ca 0,5 m x 2,5 m. Hur hade ni jordförbättrat? Vad ska jag köpa och blanda ner i den? Och hur mycket? Och när?

Tillägg: Jag köper alltid tomatplantor på plantskola om det har nån betydelse. Drar aldrig upp dem från frö.
Enklast är väl dynga? Multnar ner väldigt snabbt om den är välbrunnen och ger fin mull plus näring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp