Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helgträff i min odlingsutbildning denna helg. Förträffligt väder igår, förträffligt väder idag, och vad gör jag? Sitter framför datorn. :meh: Vill UT! Vända upp och ner på pallkragar, sätta ut nya, ta ut de sista mumierna ur växthuset, göra nån sådd av sallad och rädisor! Men nä. Icke.

Igår pratade vi om skadedjur och idag ska vi prata bevattning, alltid något. Men det är så otroligt surt att behöva sitta inne en helg som denna.
 
Beror på vilken... Polstjärnan är en jävel på att överleva. Fråga @tanten :angel:
Har verkligen ingen aning om vad det är för nåt, eventuellt två som växer ihop. jag har gnällt om den tidigare också

Vi har en skamfläck i en rabatt - en buskros, som jag tror egentligen är två separata buskar av olika sorter.
Dels tycker jag att den står på helt fel plats och sen ser den ju ut som, tja, avgör själv... Dvs allt annat än en prydnad...

Vad gör man åt detta? Kan man flytta den? Klippa ner den så den får börja om från början? När bör det göras?
Jag misstänker att det skulle göra stor skillnad bara att lägga på ett rejält lass mylla från gödselstacken (maskbearbetat) så den får lite mumsig näring. Men, som sagt, den står på fel plats...
Jag har klippt ner den ända ner till marken några gånger, men den vägrar ge sig.
Den växer på ett dumt ställe, så den är svår att lyckas gräva upp. (stenkantens konstruktion motarbetar mig...)
 
Har verkligen ingen aning om vad det är för nåt, eventuellt två som växer ihop. jag har gnällt om den tidigare också


Jag har klippt ner den ända ner till marken några gånger, men den vägrar ge sig.
Den växer på ett dumt ställe, så den är svår att lyckas gräva upp. (stenkantens konstruktion motarbetar mig...)

Gör det till en tävling mellan barnen... den som först får bort den vinner :angel:
 
Mina dvärgirisar blommar!
155052982_437211514286088_5249199072555399104_n.jpg
 
Jag tror att tre av mina rosor har dött i vinter. De blev väldigt drabbade både av mjöldagg och svartfläcksjuka i somras. Vi hade även vansinnigt mycket bladlöss i trädgården.

De tog sig i omgångar för att bli riktigt trista igen när hösten kom. Jag valde därför att klippa ner dem till helt friska kvistar, men de ser inte ut att ha överlevt utan består nu av mörkbruna kvistar.

Riktigt trist! Det var två fina Mme Plantier och en underbart doftande och remonterande Boule de Neige. Nu känner jag lite att jag börjar tröttna på rosor som bara blir sjuka och fula.
 
Sådde dahlia och minst tre har redan grott! Känner mig som mästerodlaren. Ska nog så resten av påsen nu i mars. Mamma har erbjudit sig att ta hand om försådder under sitt lysrör såatteeeeh... Jag har också en fantastisk plan till nästa år som involverar vårat uthus, Hyllis-hyllor från IKEA och växtbelysning. Köper man belysningen utspritt över ett år blir det en helt okej utgift, resten är ju superbilligt. Där kan man ha lite tuffare förodling i mars-april. :up:

Jag mindes också att jag tog frö av slåttergubbe i somras i hagen. Det stämde och fröna såg ytterst trevliga ut. Dem ska jag sätta idag och slänga ut utomhus i plastbacken. Det är en av mina stora favoritblommor i naturen. Vi har någon enstaka planta i en hage men hästarna betar dåligt där och vi måste röja sly så inte denna trevliga torrbacke försvinner. Där växer lite slåttergubbe och massor med svinrot, bland annat. Jag vill ha den i min egen trädgård och ska plantera in i min lilla äng. Slåttergubbe och slåtterfibbla tycker jag är sådär nästan absurt rejäla, coola slåtterängsblommor som man hajar till och bara måste beundra en stund. Särskilt fibblan med sina häftiga svartfläckiga blad. :heart
 
Jag tror att tre av mina rosor har dött i vinter. De blev väldigt drabbade både av mjöldagg och svartfläcksjuka i somras. Vi hade även vansinnigt mycket bladlöss i trädgården.

De tog sig i omgångar för att bli riktigt trista igen när hösten kom. Jag valde därför att klippa ner dem till helt friska kvistar, men de ser inte ut att ha överlevt utan består nu av mörkbruna kvistar.

Riktigt trist! Det var två fina Mme Plantier och en underbart doftande och remonterande Boule de Neige. Nu känner jag lite att jag börjar tröttna på rosor som bara blir sjuka och fula.
Avakta lite, om du grävt ned dom ordentligt så att ympen är under mark så kommer de nog skjuta nytt därifrån. Unga grenar är ju inte så förvedade ännu och är därför känsligare för kyla. Det var ett bladlusår förra året och ni har ju en relativt ung trädgård som då är extra attraktiv med alla nya saftiga skott. Man kan även prova olika probiotika för rosorna för att stävja svampangrepp https://zetas.se/handelstradgard/victoria/probiotika-for-vaxterna/
 
Jag gjorde misstaget att ställa smultronsådde på en mörk och kall plats enligt såanvisningarna (jag frågade ju om råd här också). Dit hittade även en mus som verkar ha grävt till botten i en plugg och krafsat jord i de andra. Ändå hoppfullt optimistisk har sådden sedan dess stått på golvvärmen i tvättstugan, utan att rätta till jorden på något vis. Bara vattnat lite. Nu gror det några försiktiga små smultron. Och några grövre blad... Insåg idag att jag sådde solhatt i två av pluggarna. :idea: Musen hade ju vänligt nog även puttat på mina etikettpinnar.

Sammantaget än så länge ganska nöjd men hade varit mer nöjd om jag gjort som vanligt och haft sådden enbart på golvvärmen!
 
Ni minns min :devil: mus som åt upp en hel massa frön?! Igår och idag har jag roat mig med att gå igenom den förödelsen... nåja, det var inte så illa som jag befarade :up:
Men eftersom GGs reklamblad kom med "10 fröpåsar betala för 5", så kunde jag inte motstå att botanisera lite (eftersom det ändå skulle fyllas på med hundmat :angel:).

Väl hemma med mina nya fröpåsar så ska jag börja sortera allt lite enkelt som blomfrön i en låda och ät-frön i en annan, men så upptäcker jag ett vadderat kuvert som ligger i botten på den stora lådan.
ÅHÅ!! Däri ligger minsan 15 fröpåsar från Impecta, nya och fina O_o
Jag har ingen aaaaning om när jag beställde och fick hem dom :o🤦‍♀️🙈
 
Det skojiga är att försådden står i mitt arbetsrum. Jag ser framför mig hur studenter och kollegor under våren via Zoom kommer att kunna följa hur rummet krymper i takt med att blad och rankor växer.
Haha, så har vi det redan på jobbet 😂 Två kollegor har chiliodlingar i arbetsrummen, så ibland har vi spårat ur lite och pratat växtbelysning i stället för jobb!
 
Avakta lite, om du grävt ned dom ordentligt så att ympen är under mark så kommer de nog skjuta nytt därifrån. Unga grenar är ju inte så förvedade ännu och är därför känsligare för kyla. Det var ett bladlusår förra året och ni har ju en relativt ung trädgård som då är extra attraktiv med alla nya saftiga skott. Man kan även prova olika probiotika för rosorna för att stävja svampangrepp https://zetas.se/handelstradgard/victoria/probiotika-for-vaxterna/

Ja, jag får se helt enkelt. Boule de Neige har dock nästan 10 år på nacken, så den är ju inte purung.
Tack för tipset om probiotikan! :) Den ska jag faktiskt testa, inte bara till rosorna, utan även till min avenbokshäck. Jag köpte binab till rosorna som jag tänkte ha på till våren.
 
Har någon av er fått det här meddelandet på följesedel från Impecta?
"Följande artikel kan på grund av saldofel inte levereras: 82085
Vi beklagar!"
Jag har ju betalt med kort den summa som de räknat fram. Hur kan det bli saldofel (har inte jämfört bankuppgifter mot följesedel än)?
De menar säkert deras saldofel, dvs att lagersaldot i deras system sa att det fanns tillgängligt när du beställde, men att det vid plock visade sig att det inte fanns på hyllan. Alla lager har då och då saldofel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp