Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sådde lite fler frön igår och undrar redan hur jag ska få plats med allt. Förvisso har jag köpt mer belysning men det kommer inte att räcka långt.
 
@Badger: Lägger till att en del är kinkigare än så och kan ta månader på sig för att gro... medan andra gror på mindre än två veckor. C. annuum är generellt bland de snabbare.
Hjälp, haken är ju att då vet man inte om de har dränkts eller inte. Hur stor risk tror du det är för dem att vara lite blöta första veckan? Urg kanske sådde för sent, det stod att man inte skulle så för tidigt då det var mörkt på dessa.

De är inte ett dugg heta tyvärr. Det är nära nog paprika och småpaprika faktiskt egentligen.
Familjen ville inte äta mina Black fangs och Trinidad purple coffee förra året. Även de sådda själv, men helt odränkta... de kom upp så snällt, men minns inte hur lång tid det tog.
 
Senast ändrad:
Hjälp, haken är ju att då vet man inte om de har dränkts eller inte. Hur stor risk tror du det är för dem att vara lite blöta första veckan? Urg kanske sådde för sent, det stod att man inte skulle så för tidigt då det var mörkt på dessa.

De är inte ett dugg heta tyvärr. Det är nära nog paprika och småpaprika faktiskt egentligen.
Familjen ville inte äta mina Black fangs och Trinidad purple coffee förra året. Även de sådda själv, men helt odränkta... de kom upp så snällt, men minns inte hur lång tid det tog.

Mina egna frön från Ecuadorian Pepper from Hell var väl blöta först men har börjat komma upp. De andra var rätt blöta också, inga problem.

De som är känsligast för för mycket blöta är främst baljväxter och majs upplever jag.
 
Idag sprang inte dagen ifrån mig som den gjorde igår. Har varit ute och röjt surkörsbärsskott på den yta där jag tog ner 2 klarbärsträd förra året (ett tredje står kvar). De var urkorkat placerade som en häck ungefär 5 m in på tomten längst i söder och skuggade därmed en mycket stor yta.
 
Det blev en gedigen lista från Fröbanken! :love:

Screenshot_20210302-171632_Gmail.jpg
 
IMG_20210302_121036.jpg

Var ute och spanade i trädgården på lunchen idag, och nu blommar den första av de vintergäckar jag planterade i höstas. 😍 Är mycket spänd på hur de rosa scillorna jag också planterade kommer att bli. Fast jag får nog vänta ett tag till på dem...
 
Det ser ut som att du har lampan väldigt högt upp? Max 10 cm ovanför plantorna brukar jag hålla mig till.
I fönster med enbart solljus brukar resultera i höga och rangliga plantor. Fönsterljus räcker sällan/aldrig till, såvida du inte har ett rejält ljust uterum t ex. Hur varmt blir det i fönstret?

För stora och fina tomatplantor krävs det att man går ner en del i värme efter groning, ca 15-18 grader, och ett bra växtljus på lagom höjd. Annars satsar plantan bara på att bli lång. Dina på bilden ser ut att ha dragit iväg lite. :) Paprika och chili vill gärna ha det varmare även efter groning, ca 20 grader som jag förstått det, så jag hade inte haft dem på samma plats. Här hemma har jag de på olika hyllor, eftersom det är kyligare längre ner och varmare högre upp.

Tack! Det är inte så högt i tak överhuvudtaget i mitt lilla växthus så jag hängde den bara högst upp. Men flyttar jag på de höga tomaterna borde den gå att sänka lite!

Då är det nog lagom varmt åt paprikorna där i fönstret för det är ovanför elementet. Får försöka klura på om jag kan ha tomaterna någon annan stans bara, men enda stället vi har så kallt är källaren och då är nog risken att jag glömmer bort att vattna dem :o:nailbiting:
 
Vad skulle ni välja för de små plantorna? (Tomater, pumpa, stjälkselleri, paprikor.)
Sydfönster med element under i husets varmaste rum
Sydostfönster utan element under (samma varma rum, men färre soltimmar)
Norrfönster utan element, med vanlig fönsterlampa
Nordvästfönster i husets kallaste rum
 
Tack! Det är inte så högt i tak överhuvudtaget i mitt lilla växthus så jag hängde den bara högst upp. Men flyttar jag på de höga tomaterna borde den gå att sänka lite!

Då är det nog lagom varmt åt paprikorna där i fönstret för det är ovanför elementet. Får försöka klura på om jag kan ha tomaterna någon annan stans bara, men enda stället vi har så kallt är källaren och då är nog risken att jag glömmer bort att vattna dem :o:nailbiting:

Uj, undervärme i form av element är förrädiskt! :D Bra precis vid sådd, men sen brukar det bli för varmt för plantorna. Du kan inte bara stänga av elementet då?
 
Vad skulle ni välja för de små plantorna? (Tomater, pumpa, stjälkselleri, paprikor.)
Sydfönster med element under i husets varmaste rum
Sydostfönster utan element under (samma varma rum, men färre soltimmar)
Norrfönster utan element, med vanlig fönsterlampa
Nordvästfönster i husets kallaste rum

Svårt, inte jätteoptimalt. Sådden i sydfönstret med värme under, och sedan vartefter plantorna tittar upp sydostfönstret utan värme, skulle jag köra efter de förutsättningarna.
 
Funderar på om jag skall testa förkultivera isbergssallat eller så först omgången direkt på friland som vanligt. Tidigare när jag provat har det inte varit så jättestor skillnad när det gäller skörddatum men det var länge sedan och jag kanske minns fel?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp