Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga: Jag köpte en uppstammad timjan i somras så står i kruka. Ska man klippa ner den? När? Timjan brukar ju bli så vedartad så jag skulle vilja att den får komma med nya små kvistar.

Jag har en mynta i kruka också men den har vissnat ner men jag hoppas att den kommer upp igen när vårne kommit igång ordentligt.
 
En fråga: Jag köpte en uppstammad timjan i somras så står i kruka. Ska man klippa ner den? När? Timjan brukar ju bli så vedartad så jag skulle vilja att den får komma med nya små kvistar.

Jag har en mynta i kruka också men den har vissnat ner men jag hoppas att den kommer upp igen när vårne kommit igång ordentligt.
Timjan är ju sån som bryter nya skott när du skördar, så ju mer du tar desto buskigare buske. Den bryter oftast två nya vi varje klipp har jag märkt. Så klipp klipp ;)
 
Lite trädgårdsjobb på lunchen. :) Vi har fått en mullvad som gjort en puckelpist på gräsmattan på baksidan. Jag tror den ger sig när man börjar köra gräsklippare där igen... men ska skaffa lite ljudliga vindspel och vindsnurror, det brukar skrämma bort dem. Den har ju även varit inne i landet en del.
I vilket fall har jag nu en massa jord lätt tillgänglig för diverse projekt. Jag tog två av de största högarna och det fyllde en hel skottkärra. O_o Snortungt... Det blev perfekt till en pallkrage i växthuset. Blandade med hönsgödsel och ska lägga mer jord uppepå innan sådd.
Projekt Forsla bort jord kommer bli lite mer omfattande än jag trodde när man bara beskådar jordhögarna. :p Det finns ju även gott om sporadiska högar över resten av trädgården...
 
Jag är lite orolig för mina chilifrön som inte stuckit upp, hur lång tid brukar det ta?
Till saken hör att när jag var borta en vecka dränkte min man dem när han snällt vattnade, kan de ruttna? borde jag säkra och sätta nya? (De har bara stått en vecka)
 
Jag är lite orolig för mina chilifrön som inte stuckit upp, hur lång tid brukar det ta?
Till saken hör att när jag var borta en vecka dränkte min man dem när han snällt vattnade, kan de ruttna? borde jag säkra och sätta nya? (De har bara stått en vecka)

Ingen ko på isen, chili tar minst två veckor på sig normalt. De vill också ha varmt, minst 25 för optimal groddning.
 
SkEWQgknBmsR4lLuGK7-bl0qS43DV1FtZnQOb1A2UAMd9rAfytLA8eyQxTfFtTKcEAfjqCVHgfBNIWfhYFm90vGG8qplyxohbmYZffaGisBA_bNJn8BNan_hknqa6reNGEJyWx-VznhlYqqECubqkqLfCz-ae00QpQ2L0Pk261xUL7_gIDlQc05vSfkxGpMW0Pufp9BN7Rs6iLu7aoxmzKxoIALPIIvdGX-YYk0zAmIopXzau5sv1SxFeCv163igt4V6Lg65fvW1J9rnzloKCjKM66hNBxf2kCPJMK8COdTcQWReR1l7CJQRsexr3j-UCHasXGKs2NOa4SGky2ECl2brwQliSEXYM1vQBBoTNfFCgmXYe0qVlrbUZoja2cr-uglDeGJlvZjKncfROUPM2_zagJfT6VnOTUuv6rAxxc9YPJhGGdti6ax5wpnQvQBQPu8Y_BM3cnaJ3TYofzvVJYcDM_lgrKZw9dlS3zCzh-g7nrhEBg8eTFm8asH09GHlZ-3TGB0wIKUbq9u63o_hyYkW-sW8HZJQXk7X6KBfEGzm0lruImjc5j8SUBNyNdCkKtGCpoCcRyXIRxkvRvUhxBuHYlN62fYVLR43x30noHZhRfoSDkfOhlF-ZokFMNJKiIvolDWb0mohsCedURsuHF9ac1j7bqpqyuakHd5MQjcL-DI7BgYsrIsHlTvS6w=w2584-h1938-no

Min odling börjar växa ur växthuset :o:laugh: När börjar det bli ljust nog för tomater och paprika att stå utan lampa i fönstret? 🤔 Tomater har jag ju i och för sig sått flera gånger utan lampa alls, men jag vill ju att de ska bli sådär stora och fina! Paprikorna växter så himla långsamt också (bla. paprika i de två krukorna i nedre vä. hörnet, de bakom växthuset är ungefär lika stora) , sådde i januari, men alla bilder jag ser på bekantas odlingar på facebook verkar deras plantor så mycket större!:cautious:
 
Mina Carolina Reaper har precis grott! Ska vara världens just nu hetaste chilifrukt! Undrar om det stämmer? Och vad ska jag isåfall med dem till?!? Vet inte riktigt hur jag tänkte där..... Annars brukar jag sätta PiriPiri som vi alltid använder i curryrätter. Det kan bli heta curries i höst!
 
SkEWQgknBmsR4lLuGK7-bl0qS43DV1FtZnQOb1A2UAMd9rAfytLA8eyQxTfFtTKcEAfjqCVHgfBNIWfhYFm90vGG8qplyxohbmYZffaGisBA_bNJn8BNan_hknqa6reNGEJyWx-VznhlYqqECubqkqLfCz-ae00QpQ2L0Pk261xUL7_gIDlQc05vSfkxGpMW0Pufp9BN7Rs6iLu7aoxmzKxoIALPIIvdGX-YYk0zAmIopXzau5sv1SxFeCv163igt4V6Lg65fvW1J9rnzloKCjKM66hNBxf2kCPJMK8COdTcQWReR1l7CJQRsexr3j-UCHasXGKs2NOa4SGky2ECl2brwQliSEXYM1vQBBoTNfFCgmXYe0qVlrbUZoja2cr-uglDeGJlvZjKncfROUPM2_zagJfT6VnOTUuv6rAxxc9YPJhGGdti6ax5wpnQvQBQPu8Y_BM3cnaJ3TYofzvVJYcDM_lgrKZw9dlS3zCzh-g7nrhEBg8eTFm8asH09GHlZ-3TGB0wIKUbq9u63o_hyYkW-sW8HZJQXk7X6KBfEGzm0lruImjc5j8SUBNyNdCkKtGCpoCcRyXIRxkvRvUhxBuHYlN62fYVLR43x30noHZhRfoSDkfOhlF-ZokFMNJKiIvolDWb0mohsCedURsuHF9ac1j7bqpqyuakHd5MQjcL-DI7BgYsrIsHlTvS6w=w2584-h1938-no

Min odling börjar växa ur växthuset :o:laugh: När börjar det bli ljust nog för tomater och paprika att stå utan lampa i fönstret? 🤔 Tomater har jag ju i och för sig sått flera gånger utan lampa alls, men jag vill ju att de ska bli sådär stora och fina! Paprikorna växter så himla långsamt också (bla. paprika i de två krukorna i nedre vä. hörnet, de bakom växthuset är ungefär lika stora) , sådde i januari, men alla bilder jag ser på bekantas odlingar på facebook verkar deras plantor så mycket större!:cautious:

Det ser ut som att du har lampan väldigt högt upp? Max 10 cm ovanför plantorna brukar jag hålla mig till.
I fönster med enbart solljus brukar resultera i höga och rangliga plantor. Fönsterljus räcker sällan/aldrig till, såvida du inte har ett rejält ljust uterum t ex. Hur varmt blir det i fönstret?

För stora och fina tomatplantor krävs det att man går ner en del i värme efter groning, ca 15-18 grader, och ett bra växtljus på lagom höjd. Annars satsar plantan bara på att bli lång. Dina på bilden ser ut att ha dragit iväg lite. :) Paprika och chili vill gärna ha det varmare även efter groning, ca 20 grader som jag förstått det, så jag hade inte haft dem på samma plats. Här hemma har jag de på olika hyllor, eftersom det är kyligare längre ner och varmare högre upp.
 
HUR KAN ARTISAN BUMBLEBEE VARA SLUT HOS EXAKT VARENDA ÅTERFÖRSÄLJARE?! :arghh:

Min absoluta favorit, ju! Och som jag helt missat inte fanns med vid fröinventeringen. Så jäkla nedrigt.
 
Mina Carolina Reaper har precis grott! Ska vara världens just nu hetaste chilifrukt! Undrar om det stämmer? Och vad ska jag isåfall med dem till?!? Vet inte riktigt hur jag tänkte där..... Annars brukar jag sätta PiriPiri som vi alltid använder i curryrätter. Det kan bli heta curries i höst!

Den är het men de som man odlar som hobbyodlare blir sällan så superheta, de ligger i allmänhet i det lägre hettaspannet för respektive sort :)

Sedan blir de ofta hetare andra året så vill man ha hetta kan det vara värt att övervintra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp