Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förra sommaren planterade jag ett par tio frilandshibiskus är det någon som vet när blad och knoppar börjar utvecklas på dem. De är helt kala men verkar leva. (Grönt under barken när man skrapar lätt på stammarna)

Har 2 vid sommarhuset, ser dom typ inte i början av sommaren för att dom ser så tråkiga ut... Sen helt plötsligt i slutet på säsongen, när mkt annat ser trött ut, så exploderar dom av blommor och är helt magiska. Kunde sitta hela kvällarna och bara se på dom i fjor 👌 osäker på när bladen kommer, men dom är iaf värda att vänta på ☺️
 
Har 2 vid sommarhuset, ser dom typ inte i början av sommaren för att dom ser så tråkiga ut... Sen helt plötsligt i slutet på säsongen, när mkt annat ser trött ut, så exploderar dom av blommor och är helt magiska. Kunde sitta hela kvällarna och bara se på dom i fjor 👌 osäker på när bladen kommer, men dom är iaf värda att vänta på ☺️
Jag längtar redan 😍 Lidl hade de billigt förra året. Typ 69kr styck för dem så förväntar mig en färgexplosion när de vuxit till sig 😍
 
Idag rensade jag varmbänken på löv. Så himla fin jord där nu! Rensade ogräs, några stora nässelrötter fanns det. Har bestämt mig för direktsådd på halva och den lite mer ostädade halvan blir till utplantering av plantor senare. Kanske majs eller gurka? Sen blir det ny direktsådd under sommaren för lite höstskörd.

Vet inte vad jag ska direktså. Morötter har tagit jättelång tid på sig tidigare då jag haft lock på. Kommer de trivas bättre utan lock tro? Sallat, spenat och kanske någon blomma för utplantering. Tagetes gick väldigt bra i lådan förra året. Så får det nog bli. :up:
Screenshot_20210410-204903~2.png
 
Jamen just det. Jag har ju glömt att skriva att även jag föll ner i Dahlia-träsket. 6 påsar med knölar står på tillväxt på bänken i köket, och jag har inte en aning om vad jag gör speciellt då jag även råkade köpa två jättedahlior :rofl: Så jag har ett litet bekymmer med vart de ska bo, min man var inte så impad eftersom det redan är fullt överallt. Men 6 knölar kan man väl alltid få plats med ? :D
 
Jord och torv inhandlat till blåbärsbädden! Just nu snöar det dock ute så jag ägnar mig åt enbart planering. :p
 
Har införskaffat lobelior och petunior till blomlådorna på staketet idag. :heart De får nog bo i pluggarna en natt eller två till så att jag kan plocka in dem dock, det ska fortfarande vara ruskigt kallt nattetid.
 
Insåg att jag inte hade tittat till potatisen på ett tag... Oj då.

20 cm långa tentakler. Jag var nog lite tidig med att sätta dem i kruka. Vädret vi har nu gör att jag inte kan ställa ut dem än på minst 2 veckor... Inte kul!
 
Kolla till mina sådder, 2 saker till som grott. :) Tror det är gräslök och nån typ av sommarblomma, tror det jag redan har sett är nån annan blomma, kanske solros och ärta. Känns som att det är lite tidigt för nått av det? Vet knappt hur jag ska gå vidare nu heller 😅 får göra lite mer research på det här tror jag ^^
 
Varit ute och grävt upp lite större syrénskott och omplanterat dem till tomtgränsen. Mitt i arbetet började det snöa :cautious: Nu hoppas jag att syrénerna är det "jäkla ogräs" som utlovats och tar sig i snön och med de få rötter jag fick med :idea::laugh: Har beställt 50 plantor som kommer till veckan också, men vill gärna ha några lite större plantor här och där så att inte min tilltänkta häck blir nedtrampad av folk som verkar tycka att den delen av vår trädgård är någon slags gångstråk :meh:
 
Alltså dahlior..
Jag köpte 13st och satte dem i varsin mhökkartong direkt de kom. 5 har varit uppe i veckor. 1 är på väg men resten, nada 😔 kan jag göra något för att hjälpa dem på traven?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp