Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså dahlior..
Jag köpte 13st och satte dem i varsin mhökkartong direkt de kom. 5 har varit uppe i veckor. 1 är på väg men resten, nada 😔 kan jag göra något för att hjälpa dem på traven?

Kan inte mycket om dahlior då det är mitt första år med dessa blommor.
Mhökkartong har jag inte hört talats om, mina förkultiveras i sandblandad jord i en plastpåse. Mycket bra tips från återförsäljaren då jag lätt kan följa sugrötternas framväxt och fuktighet i påsen. De har tendens att ruttna fort om de får för mycket vatten och fukt. Mina sprayas lätt vid sporadiska tillfällen, inte mer än så enligt min återförsäljare tills de kommer upp. Nu vet jag iofs inte hur du gjort med dina men det jag skrivit verkar vara de vanligaste misstagen till varför man inte får någon dahlia.

Jag hade i ditt fall börjat kollat hur knölarna kändes och om det börjat komma "ögon" på knölarna. Ser allt bra ut så hade jag haft is i magen.
 
Kan inte mycket om dahlior då det är mitt första år med dessa blommor.
Mhökkartong har jag inte hört talats om, mina förkultiveras i sandblandad jord i en plastpåse. Mycket bra tips från återförsäljaren då jag lätt kan följa sugrötternas framväxt och fuktighet i påsen. De har tendens att ruttna fort om de får för mycket vatten och fukt. Mina sprayas lätt vid sporadiska tillfällen, inte mer än så enligt min återförsäljare tills de kommer upp. Nu vet jag iofs inte hur du gjort med dina men det jag skrivit verkar vara de vanligaste misstagen till varför man inte får någon dahlia.

Jag hade i ditt fall börjat kollat hur knölarna kändes och om det börjat komma "ögon" på knölarna. Ser allt bra ut så hade jag haft is i magen.
Får kolla det i morgon ☺️
 
Varit ute och grävt upp lite större syrénskott och omplanterat dem till tomtgränsen. Mitt i arbetet började det snöa :cautious: Nu hoppas jag att syrénerna är det "jäkla ogräs" som utlovats och tar sig i snön och med de få rötter jag fick med :idea::laugh: Har beställt 50 plantor som kommer till veckan också, men vill gärna ha några lite större plantor här och där så att inte min tilltänkta häck blir nedtrampad av folk som verkar tycka att den delen av vår trädgård är någon slags gångstråk :meh:
När jag var ganska ung/liten grävde jag upp syrenskott och transplanterade dem vidare och förlängde häcken. Alltihop tog sig strålande.

En granne tog en liten grävare och hämtade skott nog för en hel häck från vår åkerholme. Även de tog sig utmärkt.

De är livskraftiga.
 
Fick lite gjort ikväll. Omplanterade lejongap i samma grupper som de stod i pluggarna. Tänker också plantera ut dem i grupper sen så det blir nog bra. Omplantering av hälften av tomaterna också, känns bra då de ännu var rätt små och jag kunde begrava stora delar av stammarna i jorden. :)
Gjorde också något som jag så sent som förra året tyckte var helt onödigt. Jag har sått ringblomma som jag ska förodla i tunneln. De tar ju sig jättebra med direktsådd men jag har så fina sorter att jag inte vill chansa. Jag blir också ganska slarvig med typ ringblommor, de är lite för enkla, så risken är att jag bara hattar ut dem nånstans och inte tar så bra hand om dem. Jag har också börjat gilla mer att sätta ut plantor än att direktså.

Sen omplanterade jag mina två gurkplantor och ställde i fönster istället för under lampan. De blommar och har fruktämnen så nu hoppas jag på att lyckas med fönstergurka. ☺️ (Vad tycker ni om dagens väder? Vi tänkte byta till sommardäck idag men ändrade oss...)
IMG_20210411_191704895.jpg


Njuter just nu av att känna mig ovanligt redig och ordentligt med sådder och omplanteringar. Känns riktigt kul. :)
 
Jag kan fanken inte säga att jag känner mig ovanligt redig och ordentlig med sådderna för egen del, men har i alla fall krafsat ner zinniorna nu + luktärtorna och en del andra mars-aprilsådder som jag kanske annars föredrar att peta ner i mitten på mars. Men som bara inte blivit av tidigare i år. Sedan har jag dåligt samvete över att jag inte planterat om den stackars rotsellerin och auberginerna och lobeliorna, men det kan nog rymmas en kväll i veckan som kommer.

Ännu en helg har ju gått åt fanders när det gäller grävande och sådder ute, i går var det fint väder men då höll jag på med hästarnas hagar hela dagen. Och idag orsakade skitvädret ännu en förlorad trädgårdsdag. Fast jag kunde unna mig att lyssna på hockey båda dagarna i alla fall.
 
Nu är nästan alla tomater och chilis omplanterade 👍 och jag inser att trots inköpet av 2 nya lysrör så får allt inte plats under och då är det mesta inte omplanterat ännu 🙈

Men men, började ju med belysning förra året och det har ju fungerat utan alla andra år så det får det väl göra i år med då. Och så får jag utöka nästa år med ytterligare några lysrör
 
Varit ute och grävt upp lite större syrénskott och omplanterat dem till tomtgränsen. Mitt i arbetet började det snöa :cautious: Nu hoppas jag att syrénerna är det "jäkla ogräs" som utlovats och tar sig i snön och med de få rötter jag fick med :idea::laugh: Har beställt 50 plantor som kommer till veckan också, men vill gärna ha några lite större plantor här och där så att inte min tilltänkta häck blir nedtrampad av folk som verkar tycka att den delen av vår trädgård är någon slags gångstråk :meh:

Snarare en fördel med det kalla vädret för det är lite i senaste laget att gräva upp och flytta syrener :)
 
Kanske 2 veckor sedan? Jag var nog lite överentusiastisk... Men förra året satte jag ju tidigt. Men men. I år ska vi ha lång vinter tydligen.
Ja, det är verkligen lurigt med vädret. Har aldrig varit med om att det kommit såhär mkt snö i april förut. Började förgro mina potatisar nu i helgen. Satte dem i början på maj förra året och hoppas att jag kan göra det i år med.
 
Har för övrigt fått ett ofantligt sug efter en romantiskt rosa ros, och bestämt mig för att Queen Elizabeth måste flytta in i min trädgård i sommar. Kan nog inte tänka mig en finare färg faktiskt.
Till helgen ser det ut att bli utmärkt väder för besök på handelsträdgård och lite trädgårdsjobb! :love:
 
Har för övrigt fått ett ofantligt sug efter en romantiskt rosa ros, och bestämt mig för att Queen Elizabeth måste flytta in i min trädgård i sommar. Kan nog inte tänka mig en finare färg faktiskt.
Till helgen ser det ut att bli utmärkt väder för besök på handelsträdgård och lite trädgårdsjobb! :love:

På tal om fina färger och ofantliga sug:
1618236209173.png

Köpte med flit lite färre syrenhäckplantor än jag räknade med kommer behövas för den häck jag vill göra. Tänkte sätta in någon lite större "färdig" planta av annan färg här och där. Och tur är väl det för nu kan jag inte sluta titta på denna :love:
"Beauty of Moscow" Alltså, hur fin?!
 
Tog en bild i det fina men något kalla vårvädret som visar lite av min trädgård, många stora träd :)

De här är ett par meter i omkrets men långt ifrån störst.

h5xsTRh.jpg



Det här är det största, 5,3 meter i omkrets senast jag mätte (fotot ett par år gammalt)

w3a98jb.jpg
 
På tal om fina färger och ofantliga sug:
Visa bifogad fil 67797
Köpte med flit lite färre syrenhäckplantor än jag räknade med kommer behövas för den häck jag vill göra. Tänkte sätta in någon lite större "färdig" planta av annan färg här och där. Och tur är väl det för nu kan jag inte sluta titta på denna :love:
"Beauty of Moscow" Alltså, hur fin?!
Jag har en liten, stackars planta. Jag hoppas att den blommar i år, den doftar helt UNDERBART! :love:

Sambon vet minsann vad bra födelsedagspresenter är! 35 meter vattenslang och en rostig pallkrage. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp